| کد خبر: 245750 |

مسیر ریلی جلفا بلااستفاده مانده است

ما مخالف ایجاد سایر ظرفیت‌ها نیستیم، اما وقتی اتصال ایران به ارمنستان، گرجستان و روسیه از طریق مسیر ریلی جلفا فراهم است، چرا از کریدور شمال-جنوب استفاده حداکثری نمی‌شود.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره را برد، گفت: ما مخالف ایجاد سایر ظرفیت‌ها نیستیم، اما وقتی اتصال ایران به ارمنستان، گرجستان و روسیه از طریق مسیر ریلی جلفا فراهم است، چرا از کریدور شمال-جنوب استفاده حداکثری نمی‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مجید کیانی روز چهارشنبه در دیدار با رئیس شورای بین‌دولتی مدیریت حمل‌ونقل کشورهای  همسود و رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری، مالی، انرژی و حمل‌ونقل وزارت امور خارجه افزود: فعال‌سازی و تکمیل کریدور شمال-جنوب نه مستلزم هزینه‌های زیاد است و نه بهره‌وری از آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد؛ وزارت امور خارجه با ایفای نقش موثر می‌تواند در احیاء این کریدور پیشگام باشد و قطعاً طرفین مقابل نیز استقبال خواهند کرد و نخجوان نیز از این موضوع منتفع می‌شود.

کیانی با بیان اینکه به تقویت دیپلماسی اقتصادی و ایفای نقش منطقه آزاد ارس به‌عنوان هاب لجستیکی نگاه عملیاتی دارد، تشریح کرد: با دستور اخیر ریاست‌ محترم جمهوری مبنی بر هماهنگی سایر نهادهای منطقه آزاد ارس با این سازمان، بسیاری از ناهماهنگی‌ها رفع و ترانزیت و صادرات مدیریت خواهد شد.‌

 رئیس شورای بین‌دولتی مدیریت حمل و نقل کشورهای CIS و رئیس اداره همکاری‌های چند جانبه تجاری، مالی، انرژی و حمل‌ونقل وزارت امور خارجه با همراهی سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس از پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز و انبارهای عمومی این منطقه بازدید کردند و مزیت‌های احیای کریدور شمال-جنوب و تاثیر آن در توسعه‌ی تبادلات تجاری و کاهش هزینه‌ها برای آنان تشریح شد.

مسیر ریلی جلفا-نخجوان، قدیمی ترین خط آهن کشور است که قدمت آن به ۱۰۶ سال قبلی می رسد. 

این مسیر ریلی تا فروپاشی شوروی سابق و جنگ اول قره باغ پرترددترین مسیر ریلی کشور بود، به گونه ای که در زمان جنگ تحمیلی بیش از ۸۰ درصد و ارادت و صادرات کشور از این مسیر انجام می شد.

در آن روزگاران روزانه حداقل ۴۰۰ واگن باری در انبارهای گمرک جلفا بار خالی و توسط ناوگان ۲۵ هزار دستگاهی باری آذربایجان شرقی به مناطق مختلف کشور حمل می شد.

هم اکنون نیز جلفا به عنوان قلب تپنده منطقه آزاد ارس در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک و امکان برقراری ارتباط ریلی آماده بهره برداری دارد.

مسیر ریلی جلفا ضمن اینکه سهل ترین مسیر دسترسی ریلی ایران به بازار اوراسیاست، تا اتصال به راه آهن ترکیه در منطقه چشمه ثریا نیز تنها ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد و بهترین و مقرون به صرفه ترین راه دستیابی به اروپاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 1 0

    احسنت. پیشنهاد خیلی خوبی هست. الان که کوریدور شمال جنوب بر سر زبان هاست و همه معطل راه آهن رشت آستارا هستند چرا از مسیر ریلی روسیه - گرجستان - ارمنستان - نخجوان – ایران استفاده نمیشه؟ این مسیر حی و حاضر هست و فعلا از ظرفیت اون استفاده چندانی نمیشه.
    آقایان دیپلماسی اقتصادی قدم رنجه بفرمایند با کشور دوست و برادر جون جونی روسیه صحبت کنن که این مسیر فعال بشه. مگه غیر از اینه که فعال مایشاء در قفقاز ، روسیه هست و جنگ و آشتی ارمنستان و آذربایجان به اراده این برادر بزرگتر پیش میره؟
    خبر دارید که نیروهای روسی ( بعد از ملاقات اخیر اردوغان و پوتین/5 اوت ) الان در مرز ارمنستان و ایران مستقر شدن؟ بنظر شما پوتین چه خواب جدیدی برای این منطقه دیده؟