| کد خبر: 168453 |

◄ راه‌آهن نمی‌تواند مسئولیت سیر واگن ناایمن را بپذیرد

شرکت‌های ملزم هستند واگن‌های بالای 30 سال را ایمن سازی کامل کنند. دستورالعملی در این باره وجود دارد که از سال 94 ابلاغ شده است و حال اگر شرکتی اعلام کرد که پول ایمن سازی ندارد، پس باید واگن‌های با عمر بالای 30 سال خود را از ناوگان خارج کند.

تین نیوز
سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی درباره مشوق‌های دولت برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، گفت: دولت در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری ریلی، بسترسازی و فراهم‌سازی شرایط را بر عهده می‌گیرد.

محمدزاده ادامه داد:‌ در برنامه ششم توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی معادل سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته تلقی شده و این یعنی ما مجموعه‌ای از مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری داریم.

محمدزاده افزود:‌ همینطور در برنامه ششم گفته شده که مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی با نرخ صفر لحاظ شود که این خود نوعی مشوق و بسترسازی است.
محمدزاده اضافه کرد: همچنین اعلام شده است که راه‌آهن مشمول قانون توسعه گردشگری است و این هم نوعی مشوق سرمایه‌گذاری در راه‌آهن است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما از مجلس یک قانون دائمی درباره اینکه راه‌آهن می‌تواند سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی را ضمانت کند، گرفته‌ایم که این مجموع قوانین و بسته‌ها باید سبب تسهیل سرمایه‌گذاری شود.
محمدزاده بیان کرد:‌ در همین نمایشگاه ریلی و در جهت جذب سرمایه‌گذار بحث انتشار اوراق صکوک مطرح شد که برای ضمانت این اوراق منتشر شده راه‌آهن اقدام کرد. یعنی ما ضمانت اوراق منتشر شده را بر عهده گرفتیم که این نوعی بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن است.
این مقام مسیول اضافه کرد:‌ تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاران در حوزه حمل‌و نقل‌ریلی توسط راه‌آهن حمایت شود. 
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: از سوی دیگر بسته اتصال مراکز مهم اقتصادی، تجاری و صنعتی به شبکه ریلی مطرح است که اگر بخش خصوصی بخواهد خود هزینه کند، پرهزینه خواهد بود که ما در چارچوب قوانین جدید مساعدت داریم.
محمدزاده ادامه داد:‌ اگر شرکتی بخواهد تامین لکوموتیو انجام دهد، ما برای آنها خرید خدمت انجام می‌دهیم تا تضمین سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. یا کسانی که واگن نو در راه‌آهن آورده باشند، برای مدتی حق دسترسی یک ریالی پرداخت می‌کنند.
او افزود: بسته حمایتی دیگر که در قانون بهینه سازی مصرف سوخت بند «ق» معروف که بعدها به ماده 12 تبدیل شد، نیز قابل ذکر است. اگر کسی سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی انجام دهد و به صرفه‌جویی سوخت منجر شود در حوزه بار 35 سی‌سی و در حوزه مسافر 20 سی‌سی به ازای هر تُن یا تن کیلومتر به آنها پرداخت می‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:‌ این بسته‌ها سبب شده سرمایه‌گذاران در حوزه تامین ناوگان به سمت ریل اقبال داشته باشند.
محمدزاده بیان کرد:‌ باید بدانیم بسته سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی نیازمند واسطه‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی که در نمایشگاه ریلی امسال قدمی در این حوزه برداشته شد و شرکت‌های تامین مالی هم حضور یافتند و ما امیدواریم بتوانیم حضور تامین کنندگان مالی و بازار سرمایه و بورس را برای سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی تسهیل کنیم.
وی همچنین درباره ایمن‌سازی واگن‌های بالای 30 سال اظهار داشت: به شرکت‌های ریلی الزام شد، واگن‌های بالای 30 سال باید ایمن‌سازی کامل شود. دستورالعملی در این باره وجود دارد که از سال 94 ابلاغ شده است و حال اگر شرکتی اعلام کرد که پول ایمن سازی ندارد، پس باید واگن‌های با عمر بالای 30 سال خود را از ناوگان خارج کند.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه راه‌آهن نمی‌تواند مسئولیت سیر واگن ناایمن را بپذیرد، گفت:  واگن ایمن، اجازه سیر در شبکه را دارد.
محمدزاده همچنین درباره نرخ بلیت قطار بیان کرد: شرکت‌های ریلی با توجه به آنکه چندین سال نرخ بلیت‌ها افزایش نیافته بود، درخواست افزایش متوسط 30درصدی نرخ بلیت قطار را دادند که ما در حال طی کردن مراحل قانونی هستیم و ستادهای تضمین بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده باید در این حوزه نیز اعلام نظر کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    واگن نا ایمن؟
    شرط می بندم ایشان از نزدیک توی واگن هایی که فکر میکنند ناایمن است نرفتند
    جهت اطلاع بسیاری از واگن های به اصطلاح ناایمن ایمن تر از واگن های جدید هستند