| کد خبر: 150192 |

میزگرد بررسی مطابات کارکنان شرکت ایریکو/2

◄ نقش خصوصی‌سازی در شرایط امروز «ایریکو»

در هفته گذشته، میزگردی مجازی با عنوان «بررسی مطابات و وضعیت رفاهی کارگران و کارکنان شرکت ایریکو» با هدف بررسی مشکلات کارکنان این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های واگن‌سازی برگزار شد. در این میزگرد شماری از کارشناسان و کارکنان ایریکو به ارائه نظرات خود پرداختند .

تین نیوز

در هفته گذشته،  میزگردی مجازی با عنوان «بررسی مطابات و وضعیت رفاهی کارگران و کارکنان شرکت ایریکو» با هدف بررسی مشکلات کارکنان این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های واگن‌سازی برگزار شد. در این میزگرد شماری از کارشناسان و کارکنان ایریکو به ارائه نظرات خود پرداختند .

بخش اول مشروح این میزگرد، دو روز پیش منتشر شد.در این بخش، حاضران در این میزگرد مجازی به بیان برخی مسائل و مشکلات حوزه مطالبات معوق پرداختند. در ادامه مشروح بخش دوم  این میزگرد منتشر می‌شود. در این میزگرد تاکید شده که اگر کسانی نظری دارند و نمی‌خواهند نام‌شان فاش شود، می‌توانند بدون ذکر نام، به ارائه نظرات خود بپردازند.

در قسمت اول از این میزگرد، درباره وضعیت حقوقی کارکنان ایریکو پرسیدیم. پاسخ‌های شرکت‌کنندگان مبنی‌بر عدم پرداخت یا دیرکرد حقوق و سنوات آن هم با رقم بسیار پایین بود. یکی از شرکت‌کنندگان میزگرد، که نمی‌خواست نامش فاش شود، موافق سیاست‌های فعلی ایریکو بود و در ادامه توضیحاتش گفت: هرچند ایریکو به کمیت به جای کیفیت، با آوردن کارکنانی که به حقوق پایین‌تر هم راضی هستند، بیشتر توجه کرده است، اما مشکلات برای همه کارخانه‌ها با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور وجود دارد. از او درباره ادعای خود توضیح خواستیم که در ادامه می‌آید.

درباره توجه شرکت به کمیت به‌جای توجه به کیفیت مصداقی‌تر توضیح دهید؟

در ایران چهار کارخانه ریلی مثل ایریکو وجود دارد که مطمئناً شما خیلی خوب از مشکلات و گرفتاری‌های آنها مطلع هستید.

ایریکو با تغییر سهام‌دار خود و انتخاب آن از بخش خصوصی، اقدامات اساسی و زیرساختی برای تبدیل شدن به شرکت سودده را آغاز کرده است. در آن زمان می‌خواستند دست پیمانکاران و مسولان این شرکت که حقوق کارگران را پاس نمی‌داشتند، از جیب کارگران کوتاه کنند. در همین ارتباط آمدند و یکی دو نفری هم که برای خودشان حقوق‌های نجومی تصویب کرده بودند و روابط مالی مشکوکی با پیمانکاران داشتند را اخراج کردند.

همین الان هم روش‌های محاسبه حقوق و سنوات تغییر کرده اما حقوق اکثر پرسنل کم نشده و منظم در حال پرداخت است. پرسنل ایریکو نه تنها کم نشده‌اند بلکه از ابتدای سال حدود 100 نفر به مجموعه اضافه شده است. پروژه ریل‌باس با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است و پروژه مترو هم شروع شده است.

البته که مشکلاتی هم هست. کسی منکر وجود مشکلات نیست. مخصوصاً در زمینه قوانین و مقرارت مربوط به مرخصی، مأموریت و اضافه کاری و محاسبه سنوات که این موارد هم در حال حل و برطرف شدن هستند. پس اگر بخواهیم منصفانه به ایریکو بنگریم در عین حال که میلیاردها تومان از راه‌آهن مطالبات دارد و در دوره سهامدار جدید هیچ وامی از راه‌آهن دریافت نکرده، ولی حقوق‌ها و مطالبات کارکنان در حال پرداخت است. کافی است نگاهی به وضعیت رقبای ایریکو بیندازیم تا متوجه بشویم ایریکو شرایط بهتری نسبت به آنها دارد.

نظر یکی از مخالفان: به نظر بنده از رقم پرداختی به‌عنوان حق سنوات بسیار کاسته شده است. قرار بود که همین سنوات از خرداد تا تیر ماه سال بعد، تدریجا و ماهانه به ۱۵ نفر پرداخت شود و فقط یک ماه پرداخت شد و بعد متوقف شد. این در حالی است که در چند ماه اخیر میلیاردها تومان وارد شرکت شده و کل سنوات براساس حساب‌رسی‌های قدیمی شاید به ۲ میلیارد هم نرسد.

دلایل این تعویق‌های حقوقی چه مسائلی هستند؟

کمبود نقدینگی علت اصلی این تعویق اما با توجه به اینکه اوایل این موضوع برای همه روشن بود، کمتر کسی به اداره کار شکایت می‌کرد و الان با توجه به سیاستی که سهامدار جدید در پیش گرفته شکایت‌ها زیاد شده است.

نظر یک موافق: ایریکو در حال رشد و شکوفایی است. حقوق پرسنل به موقع در حال پرداخت است. تولید رونق گرفته است. حداقل ماهی یک ریل‌باس تولید می‌شود. از چند ماه دیگر هم متروهای تولید ایریکو را در خطوط سیر خواهید دید. مطوئن باشید که در چند ماه آینده اولویت اول هر شریک خارجی برای شراکت، بین شرکت‌های موجود ایریکو خواهد بود. برای پرداخت‌ها هم اولویت‌بندی شده و اولویت با پرسنلی است که در سخت‌ترین شرایط ایریکو را رها نکردند و در حال حاضر هم در این شرکت مشغول به کار هستند. کسانی هم که با ایریکو قطع همکاری کردند با شکایت حقوق‌ان را گرفتند و یا در حال دریافت آن هستند.

درباره سیاست سهام‌دار جدید که می‌فرمایید بیشتر توضیح بدهید، چون گویا به اعتقاد پرسنل، ایریکو هرروز یک قرارداد جدید منعقد می‌کند و همه اینها یعنی وجود نقدینگی در شرکت.

نظر یک موافق: در اینکه حقوق پرسنل از نظر زمانی بهتر پرداخت می‌شود هیچ شکی نیست و  تمام گلایه پرسنل از نحوه پرداخت و میزان محاسبه سنوات و مطالبات آنها و وجود قوانین دست‌وپاگیر مثل چگونگی مرخصی و اضافه کار و... است که باعث کاهش و فرار افراد از مجموعه خواهد شد.

نظر یک مخالف: در طول سالیان گذشته برخی مدیران نالایق که هنوز هم هستند با حقوق‌های کلان تنها به مجموعه ضربه زدند و امروز همین افراد از با مشاوره‌های اشتباه به صاحبان شرکت، ضربات جبران‌ناپذیری به بدنه شرکت و پرسنل آن وارد کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ....... 0 0

    متاسفانه سهام دار جديد فقط به فكر كم كردن حقوق و سنوات پرسنل مَي باشد و در اين راستا كاملا موفق مَي باشد ومتاسفانه بِه سادگي هر چه تمام تَر حقوق و سنوات پرسنل كم ميشود