| کد خبر: 148353 |

باید و نبایدهای حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی

◄ «ایریکو» و چالشی بزرگ‌تر از ورشکستگی

کار چندان دشواری نیست. اعلام می‌کنیم که در حال سرمایه‌گذاری گسترده در شرکت هستیم. چند گودال (به نشانه‌ی پایه‌های سوله‌ای بسیار بزرگ) در زمین حفر می‌کنیم و مقداری بتن در آن‌ها می‌ریزیم، در کنارش خطوطی نیز با گچ بر سطح زمینی وسیع رسم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که قرار است سالنی در اینجا ایجاد کنیم وام‌های کلان کم‌بهره می‌گیریم، مطالبات مشکوک‌الوصول و غیرقابل‌وصول شرکت را به اهتمام مدیران ارشد کشور دریافت کنیم؛ در ادامه برای بالا بردن راندمان مالی شرکت، حقوق کارگران را کم می‌کنیم و مطالبات قانونی پرسنل را به لطایف‌الحیل پرداخت نمی‌کنیم، پیمانکاران کارکشته را از مجموعه میرانیم و ... و پس از چندی پس از دریافت چند ده میلیارد تومان، به‌صرافت به تأخیر انداختن بازپرداخت وام‌ها و استمهال وام‌ها و در نهایت فروش کارخانه می‌افتیم؛ و بعد ... به سراغ مجموعه‌ی رو به اضمحلال جدید می‌رویم!

تین نیوز

ورود شرکت ایریکو به صنایع ریلی کشور در سال 1386 و نقش اثرگذار آن در صنعت واگن‌سازی کشور، نویدبخش تحقق آرزوی دیرینه‌ی مدیران حمل‌ونقل و دست‌اندرکاران صنایع ریلی در پر شدن خلأهای موجود در این صنعت در کشور بود؛ اما روند تحولات رخ‌داده در این شرکت و دست‌به‌دست شدن مدیریت‌ها و مالکیت در آن، مسیر حرکت ایریکو را روزبه‌روز سخت‌تر کرده و این شرکت بزرگ و پیشرفته را به سمت اجتناب‌ناپذیر رکود و اضمحلال پیش برد.

در این رهگذر، ورود بخش خصوصی به این شرکت در سال 1395 و خرید 100 درصد سهام آن، بارقه‌ای از امید و تردید در همه‌ی وابستگان به این صنعت به وجود آورد؛ «امید» از بهبود اوضاع و «تردید و نگرانی» در تکرار شدن اتفاقات تلخ گذشته.

مسیر طراحی‌شده حرکت امروز ایریکو نگران‌کننده است؛ گویی کلیشه‌ای از برخی کنش‌های بارها دیده‌شده در صنایع کشور، در ایریکو نیز در حال شکل‌گیری است. کلنگ‌زنی‌های پرطمطراق، وعده‌های گوش‌نواز گسترش و اشتغال و به‌تبع آن جلب نظر مدیران ارشد کشور به حمایت از آن.

کار چندان دشواری نیست. اعلام می‌کنیم که در حال سرمایه‌گذاری گسترده در شرکت هستیم. چند گودال (به نشانه‌ی پایه‌های سوله‌ای بسیار بزرگ) در زمین حفر می‌کنیم و مقداری بتن در آن‌ها می‌ریزیم، در کنارش خطوطی نیز با گچ بر سطح زمینی وسیع رسم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که قرار است سالنی در اینجا ایجاد کنیم ازاینجا تا آن افق که چشم غیرمسلح نمی‌بیند و می‌گوییم که اگر چنین حمایتی از سوی مدیران منطقه باشد و چنان کمکی از طرف مسئولین کشور، چند صد شغل ایجاد می‌کنیم و منطقه را متحول می-کنیم و چه و چه ...! و مقامات مختلف (از وزیر تا مدیران محلی) را به کمک وامی‌داریم، وام‌های کلان کم‌بهره می‌گیریم، مطالبات مشکوک‌الوصول و غیرقابل‌وصول شرکت را به اهتمام مدیران ارشد کشور دریافت کنیم؛ در ادامه برای بالا بردن راندمان مالی شرکت، حقوق کارگران را کم می‌کنیم و مطالبات قانونی پرسنل را به لطایف‌الحیل پرداخت نمی‌کنیم، پیمانکاران کارکشته را از مجموعه میرانیم و ... و پس از چندی پس از دریافت چند ده میلیارد تومان، به‌صرافت به تأخیر انداختن بازپرداخت وام‌ها و استمهال وام‌ها و در نهایت فروش کارخانه می‌افتیم؛ و بعد ... به سراغ مجموعه‌ی رو به اضمحلال جدید می‌رویم!

ان‌شاءالله این‌ها توهماتی دایی جان‌ ناپلئون ‌گونه باشد، اما شوربختانه کنش‌های اقتصادی پیشین مالکین جدید ایریکو و رصد کردن فعالیت‌های گذشته‌ی آن‌ها، این ظرفیت را دارد که این نگرانی را شکل دهد.

به‌عنوان نمونه به روند ورود دوستان به کارخانه‌ی فولاد قائنات و به چگونگی عملکرد آن‌ها در این شرکت، بازدیدها و مصاحبه‌ها و تسهیلات دریافت شده و وعده‌هایی که در آن پروژه‌ی معظم ملی داده شد، دقت کنید. در سال‌های گذشته در این پروژه به‌دفعات از افتتاح فاز فلان و فلان سخن رفته اما هیچ‌گاه آن اتفاقاتی که وعده داده شد، محقق نشد. مثلاً در شهریورماه سال 1394 وعده ایجاد 12 هزار شغل در کارخانه فولاد قائنات داده شد و در مصاحبه‌ها نیز وعده داده شد که تا پایان سال 1394 یکی از بخش‌ها و در پایان سال 1395 بخش مهم دیگری از این کارخانه افتتاح خواهد شد. نگاهی سطحی به وضعیت فعلی این پروژه و روند رخدادهای آن می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که اگر قرار باشد با ایریکو نیز همان شود که با فولاد قائنات، آینده‌ای نامیمون برای این شرکت متصور خواهد بود.

این کوتاه‌نوشت تنها زنهاری است برای همه. منظور از واژه‌ی «همه»، یعنی تمام کسانی که در صنعت ریلی کشور فعالیت می‌کنند، آن‌ها که در منطقه‌ی ابهر و استان زنجان امید به اتفاقاتی خوشایند از قِبَل پویایی ایریکو دارند، آنانی که به کشورشان و اعتلای آن عشق می‌ورزند و البته یعنی مالکان محترم ایریکو.

زنهاری است که گفته شود، مباد که در پس حمایت‌های صادقانه مدیران منطقه و کمک‌های مسئولان ارشد صنعتی و اقتصادی کشور؛ در پس این کلنگ زنی‌های پرطمطراق و آن وعده‌های گوش‌نواز؛ ایریکو – ایریکوی دوست‌داشتنی- به مسیرِ قابل پیش‌بینی رکود و سقوط بلغزد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پرسنل ایریکو 12 123

    بیش از ده سال است که در ایریکو کار می کنم و واقعا از دروغ هایی که در این خبر توسط تین نیوز منتشر شده شوکه شدم. بعد از سال ها که مشکلات ایریکو با ورود بخش خصوصی یکی یکی برطرف شده و رایحه روزهای افتخار به مشام میرسد درج این بیانیه های دروغین بر علیه یک شرکت چه دلیلی می تواند داشته باشد؟؟؟

    • کارشناس ریلی 103 1

      بنده هم مدت زیادی است که در ایریکو شاغل هستم و بدینوسیله می خواهم از تین نیوز و نگارنده این مطلب تشکر کنم که حرف دل پرسنل ایریکو در آن به درستی زده شده است.
      ایریکو فراز و نشیب های زیادی در طول عمر خود داشته است و با آمدن بخش خصوصی بارقه ای از امید در دل پرسنل ایجاد گردید و همگان منتظر ایجاد تحولی بزرگ و روبه رشد در شرکت ایریکو بودند اما متاسفانه طولی نکشید که تمام امیدهای پرسنل به یاس و ناامیدی بدل گشت و سهامدار محترم تمام توان خود رابرای تضییع حقوق پرسنل (چه پرسنل حال حاضر و چه پرسنلی که از شرکت رفته اند و پیگیر دریافت مطالباتشان از شرکت هستند) به کار بست و پرسنل در حال حاضر در اوج بی انگیزگی هستند. برخی از مصادیق این موضوع عبارتند از :
      1- کاهش حقوق پرسنل علی رغم وضعیت مالی خوب شرکت به خاطر دریافتی ها از محل قراردادهای شرکت
      2- پرداخت بخشی از حقوق پرسنل به صورت جداگانه به منظور عدم پرداخت بیمه و مالیات و درنتیجه تضییع حقوق پرسنل
      3- اجبار پرسنل به اضافه کاری و عدم پرداخت حق الزحمه
      4- محاسبه سنوات پرسنل بر اساس حداقل های قانونی (جهت اطلاع در دوران گذشته سنوات پرسنل با در نظر گرفتن حقوق و مزایای کامل محاسبه می شد) با حقوق سال 95 و موکول کردن پرداخت به سال 97!!!
      5- تضییع حقوق پرسنل در استفاده از مرخصی های قانونی
      6- ایجاد محیط خفقان در شرکت و عدم امکان انتقاد از مسوولین شرکت و رفتارهای زشت و توهین آمیز در برابر انتقادات از ایشان
      امیدوارم سهامدار جدید ایریکو قدر شرکت ایریکو را به خوبی بداند و شاهد تغییر اتی در اداره شرکت در اینده باشیم.
      همچنین امیدوارم تین نیوز نیز تسلیم فشارهای سهامدار جدید نشده و راه خود را در شفاف سازی در صنعت ریلی محکم و استوار ادامه دهد.

    • ali 87 4

      آقای پرسنل محترم شما صد در صد از نفرات نزدیک مالک هستی که اینو میگی چون یک نفر هم از پرسنل از این اقایون راضی نیست. پایمال کردن حق و حقوق تا چه حد . کارگر داریم پانصد هزار تومان از حقوق ماهیانش کسر میشه. فقط مجبوریم که موندیم......

    • پرسنل قديمي 80 0

      اگر حق با سهامدار جديد هست برويد سري به اداره كار ابهر بزنيد و تعداد شكاياتهاي سهامدار را با قبلي ها مقايسه كنيد اين مدركي بر صحت نظرات اين ارسال كننده مي باشد

    • ایریکو از دست رفته 69 1

      این گروه اصلا تجربه ریلی ندارد. شرکت را بصورت فامیلی اداره میکنند و دائم توهم توطئه دارند و شرکت را امنیتی و حراست محور کرده اند. به تولید اهمیت نمیدهند و حقوق پرسنل را ضایع کرده اند. دستمزدها را پایین آورده اند و هیچ حساب کتابی ندارند. اگر اینکاره نیستید لطفا شرکت را واگذار کنید.

  • مصطفی م 70 1

    قریب به 20 سال است که در حوزه ریلی کار میکنم موضوعاتی از این دست به کرات در صنعت ریلی دیده شده. دولت همیشه تلاش کرده به صنایع ریلی کمک کند امیدوارم مالکان ایریکو قدر این همت دولت را بدانند

  • سامان مجدی 76 1

    فکر میکنم اواخر بهمن پارسال بود که در حضور وزیر راه و شهرسازی مراسم کلنگ زنی احداث سالنهای جدید ایریکو انجام شد و اعلام شد که قرار است تا حدود سه سال دیگر سالنهای جدید افتتاح شود و گفته شد که مساحت سالنهای تولید ایریکو به 98 هزار متر مربع خواهد رسید (یعنی فکر میکنم دو برابر وضعیت فعلی) و اعتباری معادل 122 میلیارد تومان هم برای انجام این کار مورد نیاز است. در مصاحبه های مختلف هم از طرف مالک و مدیر عامل ایریکو گفته شد که این شرکت به ظرفیت تولید 1000 واگن در سال خواهد رسید. 1000 واگن در سال! به عنوان یک فعال قدیمی صنایع ریلی در دست کم 10 سال گذشته ندیدم که جمع تولید همه کارخانجات تولید واگن کشور به 100 واگن در سال هم برسد. فکر کردن به تولید 1000 واگن در سال در فقط یک کارخانه حتی در خیال هم میتواند جذاب باشد

    • يك ايريكويي اصيل 53 0

      كل واگنهاي مسافري ايران از زمان پيدايش ايران كلا بيش از 2000 واگن است چگونه مي توان باور ساخت 1000 واگن را باور داشت آن هم با شركتي كه متخصصانش بعلت بيكفايتي سهامدار آن از ايريكو رفته اند مگر با دروغگويي و وهم و خيال اين را بگويند

    • ناشناس 14 0

      نظر دوستان را جلب می کنم به مصاحبه زیر از سوی مالک:
      http://boultan.ir/news/789938/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2020-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

      و توجه به جمله زیر در این مصاحبه از ایشان:
      "رئیس هیات مدیره شرکت ایریکو خاطرنشان کرد: تا شهریور ماه امسال 8 هزار مترمربع سوله با سرمایه گذاری 123 میلیارد تومان برای توسعه واگن سازی در شرکت ایریکو به بهره برداری می رسد".

  • م.ی 77 2

    من در اینترنت اخبار شرکت فولاد قائنات را جستجو کردم همه مطالبی که در این مقاله در مورد فولاد قائنات گفته شده کاملا درست و به سادگی قابل رهگیریه

  • دوستدار حمل و نقل 70 0

    آقا تو رو خدا از اینجور مطالب هشدار دهنده برای کارخونه های دیگه هم بنویسین هممه فقط میان کلنگ زنی میکنن و چند تا عکس میگیرن میرن تا کلنگ زنی بعدی

  • ریل باس سفید 83 2

    12 سال است در ایریکو کار میکنم. این مطلب را دو بار خواندم حتی یک نکته اشتباه هم در مورد ایریکو در آن ندیدم. همانطور که نویسنده محترم گفته انشاءلله این نوشته هشداری باشد برای صاحبان ایریکو که به کارشان متعهد باشند

  • يكي از كارمندان قديمي 71 1

    با سلام
    از آن هنگام كه در فكر ساخت و بنا كردن اين شركت در اين شهر افتادند تاكنون چه تغييراتي در اين مجموعه افتاده كه الان كارگران زحمتكش آن بايد با گريه و زاري حقوق و سنوات خود را از صاحبان فعلي آن بگيريد (چه هزينه هايي پرداخت نكردند كه حق ايشان را ندهند) و چه متخصصاني كه در اين مجموعه آموزش ديدند و بعلت عدم كفايت كافي آخرين سهامدار و هئيت مديره و مديرعامل فعلي از آن شركت جدا شدند و چگونه مي توان به شركتي كه متخصصان خوب از جدا شدند اميد به توليد موفق داشت. آن كساني كه حق كارگر را نمي دهند چگونه به اين صنعت جز در ويران نمودنش كمك مي كنند؟ مي گويند هر آنچه براي خود مي پسندي براي ديگران هم مپسند. آن مديرعاملي كه خود قبلا از همين شركت با چه شرايطي سنوات خود را باز پس گرفته اكنون با تبر بران به جان كارگران و مديران اسبقي كه سالها در آنجا كاركرده اند افتاده است و عرف كارخانه را زير پا لگدمال مي كند. اين با كدامين سنت اسلام همراستاست كه مي گويد حق كارگر را قبل از آنكه عرقش خشك شود بدهيد؟ خدايا به اين ايام سوگواري قسم كه چگونه حق كارگرت را ميخورند و براي آن عزيزت (امام حسين (ع)) گريه و شيون مي كنند. خدا همه را خواهد بخشيد مگر كساني كه حتي به اندازه ارزني حق ديگران را خورده باشد. خدايا به راه راست هدايتشان فرما.

  • یک ایریکویی 82 0

    به عنوان کسی که 12 سال است در این مجموعه مشغول به کارم باید عرض کنم صاحبان فعلی ایریکو از ضعف بازار کار و رکود بازار کار کاملا سوء استفاده میکنند و به هر دلیلی حقوق پرسنل زحمت کش ایریکو رو تضییع میکنند. قرارداد کاری غیرقانونی، مقررات امنیتی واقعا خارج از عرف ، قوانین دست و پاگیر داخل سازمان و .... چیزهایی است که در این چند ماه در این کارخانه رویت میشود. افسوس به این صنعت ، افسوس به ریل باس ، افسوس به پرسنل ، افسوس به ابهر ، افسوس به تجهیرات ایریکو، افسوس به فضای سبز ایریکو که در اختیار این گروه قرار گرفت.

  • رها شده از ایریکو 75 0

    واقعا مدیریت این شرکت وحشتناک شده.
    به هر روی

  • صنعتگر ريلي 74 0

    بايد افرين گفت به تين نيوز كه تسليم فشارهاي سهامدار جديد ايريكو نشده است و حاضر شده كه واقعيتهاي شركت ايريكو و سهامدار جديد آن را بيان كند

  • پرسنل واقعی ایریکو 74 0

    با تشکر از نویسنده محترم که واقعیت و شرح دل حدود ۳۰۰ نفر از پرسنل ایریکو که امروز با سایه انداختن گروه آرمان زرین ایرانیان بر این شرکت یا در حال راندن پرسنل بوده و یا یا با کاهش حقوق و مزایا و عدم پرداخت مطالبات و سنوات چند سال گذشته و زیر پا گذاشتن ابتدایی ترین قوانین کار از قبیل مرخصی و اضافه کار ضمن پایمال کردن حقوق کارگران و کارشناسان آن افراد را بی انگیزه و تیشه به ریشه کارخانه ای می زنند که می تواند حرف اول منطقه را بزند در این شرکت به صورت واضح قوانین کار زیر پاگذاشته شده و متاسفانه اداره کار استان زنجان علیرغم شکایت تعداد زیادی از پرسنل آن و اطلاع از این موارد هیچ گونه برخوردی با مسولین این شرکت نمی کند پرسنل قرارداد کاری نداشته، حقوق آنها در طول سال اخیر به دو قسمت تبدیل و جهت معافیت مالیاتی و کاهش بیمه سهم کارفرما به صورت پشت لیستی واریز میشود که آنهم معلوم نیست کی واریز شود و کی قطع شود! مطالبات پرسنل در طول ۸ سال گذشته بعد از کم کردن زیاد و تنها با اجبار ادامه همکاری آنهم به صورت قرعه کشی در طول یک سال قرار هست مثلا پرداخت شود!سنوات پرسنل تا سال ۹۵ بعد از کاهش شدید چند میلیونی قرار است در سال ۹۷ پرداخت گردد! صندوق پس انداز پرسنل که قرار بود طبق مصوبات به صورت دو برابر پرداخت گردد حتی خود آن مبلغ را هم که حق قانونی پرسنل است پرداخت نمی کنند! بن کارگری مربوط به ۴-۵ سال پیش را که اداره کار موظف کرده به علت عدم پرداخت به نرخ روز ۱۱۰ هزار تومان پرداخت کنند پرداخت نکرده و دیگر موارد....از خبرگزاری تین نیوز و مسولین کشوری و استانی خواهشمندیم به داد پرسنل ایریکو و صنعت ریلی برسند و حقوق از دست رفته ی پرسنل این شرکت را از مسولین گروه آرمان زرین ایرانیان جویا شوند آیا باید با پرسنلی که در طول ۸ سال گذشته با وجود تحریمات کمرشکن با وجود عدم پرداخت حقوق چند ماهه زحمت کشیدند و در شرکت کار کردند و تحمل کردند و ایستادند اینگونه رفتار گردد و حقوق آنها ضایع شده و مطالبات آنها بعد کاهش شدید به دو سال بعد موکول گردد و با قوانین دست و پاگیر و خلاف قانون باعث فراری دادن آنها شده و در راهروههای دادگاههای ابهر جهت پیگیری مطالبات خود سرگردان کرده و از کار و زندگی بیاندازیم! تنها به صرف اینکه به علت وضعیت کسور و صنعت آنها مجبورند که کار کنند و تحمل کنند!!!

  • کارسناس ایریکو 70 1

    آقای محترم که به عنوان پرسنل ایریکو در دوشنبه پیام ثبت کردی شما از پرسنل ایریکو نیستی! در سالهای گذشته که ما واگن تعمیر میکردیم از هر لحاظ وضعیت بهتری داشتیم تا الان که ریل باس چند میلیاری میدیم بیرون! حقوق و مزایامون کم شده با قوانین دست و پاگیر و مخالف قانون همه پرسنل را اذیت می کنند طلبهامون را با کم کردن به سالهای بعد موکول و ازمون امضا میگیرن! اضافه کار میمونیم و به بهانه های مختلف پرداخت نمی کنند نه قرار داد و نه فیش حقوقی داریم و حتی نمی دونیم چند روز مرخصی داریم فکرمون شده که این ماه چه چیزی ازمون میزنن و چه قانون جدیدی تو راهه تنها چیزی که الان تو شرکت مهم نیست کاره متاسفانه البته کارفرما دنبال کار نیست و همه رو درگیر حاشیه کرده و کار و پرسنل اصلا براش اهمیتی نداره و فقط تو فکر زدن حق و حقوق پرسنله

    • همکار در صنعت ریلی 0 1

      دوست عزیز، این مطلب رو از لینک زیر که نظر دوستی مثل شما در سال 93 بوده در پایین آدرس لینک کپی کردم:
      http://www.tinn.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-34/31041-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%88

      """هولدینگ توسعه ترابر ایرانیان با خرید ایریکو فقط واگن های پنجاه سال کار کرده خود را به این مجموعه آورد و تعمیر کرد و باعثبدبخت شدن روز به روز این شرکت و پرسنلش شده!!! نه کمکی به راه اندازی خط تولید این شرکت می نماید و نه هیچ گونه حمایت مالی!!! حیف نیست شرکتی با این همه تجهیزات و پرسنل با تجربه و متخصص به کار تعمیر بپردازد!!! لطفا اگه توانایی اداره و حمایت مالی ندارید لطف این شرکت را بفروشید تا افراد توانمند بتوانند اینجا را از مشکلاتش دراورده و رونق دهند!!!!!! ما برای راه اندازی این شرکت چه رنج ها و سختی ها کشیدیم و این افراد با بی لیاقتی خودشان و مدیرانی که برای اینجا آورده اند این شرکت را به تعطیلی کشانده اند!!!! و جان هم خوب چیزی است الان ما پرسنل این شرکت دو ماهه حقوق نگرفتیم و بن کارگری و دیگر مطالبات سال های گذشته مان هم مانده و کسی جواب نمی دهد!!!!!!!!!!!!!!""""

      قضاوت با خواننده محترم.

    • دوست دار ايريكو 7 0

      در پاسخ به همكار در صنعت ريلي بايد عرض كنم كه دليل روي اوردن به پروژه هاي تعميراتي در آن مقطع مشكلات و تنگناهاي مالي در كشور بود و باعث شده بود كه پروژه هاي شركت ايريكو متوقف گردد و پروژه ريل باس هم به خاطر ترخيص نشدن قطعات از گمرك به دليل مشكلات متعددي كه همگي ميدانند و هيچ كدام به ايريكو بر نمي گشت متوقف شده بود.
      اما در همين دوران سخت با پروژهاي تعميراتي روزهاي سخت سپري شد. و اتفاقا در همان شرايط سخت و پس از ترخيص قطعات از گمرك توسط راه اهن علي رغم بي پوليهاي شديد مجددا پروژه ريل باس راه اندازي گرديد و ايريكو در مسير شكوفايي مجدد قرار گرفت. همينطور قرارداد ٢١٥ دستگاه مترو در همان زمان منعقد شد و تفاهم نامه خريد ١٥٠ دستگاه ريل باس جديد نيز با راه اهن در همان زمان منعقد شد.
      اما الان سوال اين است كه سهامدار جديد چه كمكي به ايريكو كرده است كه قبلا نشده بود؟
      ايا پول به ايريكو تزريق كرده؟
      ايا قرارداد جديدي منعقد كرده ؟
      ايا پروژه ريل باس را ايشان دوباره راه اندازي كرده؟
      ايا باعث ايجاد رضايتمندي در پرسنل و در نتيجه افزايش راندمان شده؟
      ايا با اتخاذ تصميمات مديريتي و سياستگذاريهاي مناسب باعث برگشتن نيروهاي كارامد جدا شده از شركت شده؟
      ايا باعث شده كه ديگر نيروهاي كارآمد فعلي به فكر جدا شدن از ايريكو نباشند؟
      و ...

  • امید 5 77

    با سلام. من به عنوان یکی از پرسنل شرکت ایریکو واقعا از درج این خبر شوکه شدم. واگذاری ایریکو به بخش خصوصی نوید بخش روزهای خوب بوده حال در این وضعیت مشکلاتی وجود خواهد داشت که طی زمانی حل خواهد شد. کاش قبل از انتشار خبر تامل بیشتری میشد تا ... . بعد از واگذاری به بخش خصوصی بالغ بر 50 نفر اشتغال زایی شده. به امید روزهای خوب

    • يك ايريكويي اصيل 47 0

      اگر حق با سهامدار جديد هست برويد سري به اداره كار ابهر بزنيد و تعداد شكاياتهاي سهامدار را با قبلي ها مقايسه كنيد اين مدركي بر صحت نظرات اين ارسال كننده مي باشد. فقط كافيه با خودتان صادق باشيد. و هر كس كه از آنها طرفداري كند در خوردن حقوق كارگران سهيم است.

    • ناشناس 51 0

      با عرض سلام
      اولا كه با توجه به حجم قراردادهاي فعلي ايريكو كه همگي نتيجه مديريت هاي قبلي است و ربطي به سهامدار جديد و مديريت فعلي ان ندارد، پتانسيل جذب نيرو خيلي بيشتر از اين ميزان است و ايشان اگر واقعا به فكر توليد بودند با توجه به ميزان قراردادهاي جاري حداقل ٢٠٠ نفر الان بايد در ايريكو استخدام مي شدند.
      مگر ايشان قول نداده بودند كه در سال جديد هر ماه ٣ رام ريل باس توليد كنند؟ پس چه شد كه در طول ٦ ماه به زور ٣ رام توليد شده است؟
      واقعيت اين است كه اين دوستان نه دلشان براي توليد مي سوزد نه صنعت و نه كارگر بيچاره. ايشان دلشان فقط براي منافع خودشان مي سوزد و اگر روزي احساس كنند كه مرتكب اشتباه محاسباتي شده اند يك ريال هم از جيب مبارك خرج ايريكو نخواهند كرد.

    • يك ايريكويي اصيل 46 0

      لطفا واقع بين باشيد و تعدد شكايت اداره كار در اين دوران دليل محكمي بر حق خوري سهامدار و مديرعامل مي باشد. اگه سهامدار نمي ترسيد تمام مدارك را براي بررسي اداره كار ابهر به تهران انتقال نمي داد.

    • يك ايريكويي 31 1

      واقعا باعث شرمساري است كه واقعيت را نمي بينيد كه چگونه ايريكو بر فنا مي رود. كسي كه حق كارگر را مي خورد، چگونه به فكر كارخانه باشد آنها فقط به دنبال پر كردن جيب خود به هر طريقي هستند چه با تضيع حق كارگر چه با پولشويي. از هر روشي استفاده مي كنند تا به اهداف جيب خود برسند

  • آزرده از گروه آرمان زرین 26 0

    به همین روزهای عزیز قسم کار ما و خانوادمان شده آه کشیدن از بلاهایی که مالکان ایریکو سرمان اوردند. اضافه کاری. قوانین سخت حراست. تهدید به اخراج. ندادن مزد سنوات. مرخصی و ... . آقایان .... مطمن باشید دنیا دار مکافاته. آه سیصد خانواده پشت سرتونه. همین

  • ایریکویی 64 1

    تکنولوژی تولید ریل باس از کره جنوبی و قوانین امنیتی و حراستی از کره شمالی...

  • پرطمطراق 4 56

    از قدیمی های شرکت ایریکو هستم، عمده مطالب کذب و احتمالا از غرض ورزی های پیشین است.
    و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما

    • يك ايريكويي با سابقه 29 1

      احتمالا شما جيره خوار همين نامسلمانان حق خور هستيد و يا اينكه جيبهاي شما رو هم از پول پر كرده اند. شمر و يزيد هم همينا رو ميگفتند اگه مي گوييد حق كارگر را نمي خورند سري به اداره كار بزنيد چرا پرونده ها را از دست بازرسان اداره كار مخفي كردند؟ چرا برخي از مسئولين را خريده اند؟ آيا همه پرسنل دروغ مي گويند؟

    • پرسنل ایریکو 12 1

      آقای مثلا مهندس ایریکو شما و دیگر دوستانتون مثل آقای {..} مدیر {...} و {...} مدیر {..} و {...} مدیر من درآوردی که تا دیروز یا داخل شرکت ول می چرخیدید یا سیگار می کشیدید یا زیر آب کارکنان را می زدید یا نون پرسنل را می بریدید و ۱۳۰ ساعت اضافه کار پر می کردند
      و قبل از اون هم پول مفت ۷۵ ساعت اضافه کار ثابت میگرفتید و الان هم همتون به پاس خوش خدمتیتون به صاحب جدید شرکت سنواتتون را گرفتید چرا باید ناراضی
      باشید و حقایق را بنویسید! آقای {...} که نمیتونه اضافه کار نیروی بالای ۸ سال سابقه اش در داخل
      شرکت را بگیره و برای ترساندن بقیه این فرد را جلوی در نگه داشت! کدوم شرکت با نیروی باسابقه اش اینطوری رفتار میکنه! شما آقای {...}و {...}برای شرکت ایریکو چکار کردید جز ول چرخیدن در چند سال گذشته در داخل شرکت و مشاوره های غلط و چاپلوسانه به صاحبان شرکت! متاسفم برای افراد نون به نرخ روز خور و {....} مثل شما! مشکل امروز ایریکو امثال شما سه نفر هستند که با اطلاعات غلط و چاپلوسانه هم پرسنل را بیچاره و هم صاحبان شرکت را در تصمیم گیری صحیح به راه اشتباه
      کشاندند! مشکل امروز ایریکو پول یا پروژه نیست مشکل امثال شما هستید و کسانی که به حرف شما بها می دهند و واقعیات را نمی بینند و حرف افراد بی خاصیت و بی {...} مثل شما را قبول می کنند!

  • کارشناس ایریکو 3 52

    باسلام حضور دوستان ..... عزیز (نویسنده مقاله)اطلاعات شما از وقتی رفتی به روز نشده
    ستونهای اولین سالن جدید روی چاله های پرشده با آرماتور و بتن نصب شده و درحال تکمیل شدن می باشد.
    قرارداد های جدید به لطف همون چاله ها در حال انعقاد می باشد و پرداخت حقوق ما هم به روز شده قبل از پنجم ماه دریافت می کنیم

    • يك قديمي 23 0

      اگر از قديميها مي پرسيدي مي فهميديد كه ايريكو وقتي روي كاغذ بود قرارداد 120 دستگاه ريل باس رو داشت، بعدش كارخانه را ساختند كه هنوز هم پروژه ريل باس تموم نشده، اگر سازنده واگن باشي اگر امروز قرارداد ببندي 2 سال ديگه تازه شروع به توليد ميشه كه با توجه به نبستن پروژه جديد، مشخصه كه همش فريبكاريه. ساخت اون سوله حداقل تادو سال ديگه بي فايده است. و سهامدار اينقدر فهيم هست كه اينقدر پول رو نبايد هزينه سوله بي كاربرد كرد پس معلومه براي چي اينكار رو ميكنه. تازه سوله بدون تجهيزات به چه دردي مي خوره؟

    • کارسناس ایریکو 29 0

      دوست محترم ستون شده سوله آیا ضایع شدن حقوق پرسنل در همه موارد چون سنوات اضافه کار قرارداد کاری مرخصی فیش حقوقی پشت لیستی غیر قانونی و کاهش و عدم پرداخت مطالبات چند ساله بحق پرسنل قوانین پادگانی خلاف قانون کار و حاشیه هایی که روند تولید را مختل کرده هم انکار می کنید متاسفم برای افرادی که اینجا دروغ مینویسند و باعث ضایع
      شدن حقوق کارگران و کارشناسان این مجموعه بزرگ میشوند…

    • ایریکو 20 0

      دوست محترم ستون شده سوله آیا ضایع شدن حقوق پرسنل در همه موارد چون سنوات اضافه کار قرارداد کاری مرخصی فیش حقوقی پشت لیستی غیر قانونی و کاهش و عدم پرداخت مطالبات چند ساله بحق پرسنل قوانین پادگانی خلاف قانون کار و حاشیه هایی که روند تولید را مختل کرده هم انکار می کنید متاسفم برای افرادی که اینجا دروغ مینویسند و باعث ضایع
      شدن حقوق کارگران و کارشناسان این مجموعه بزرگ میشوند…

  • ناشناس 44 0

    این همه قسمت کوچکی از فاجعه ایریکو است که بیان نمودید گریه آنجاست که خنجر بر پیکر صنعت به دست دلال ها کشنده تر است..

  • مدیر ایریکویی 47 0

    سلام دوستان به نظر من تمام اتفاقاتی که الان رخ میده از مشاوره های مدیر کارخانه قبلی . اگه از روزی که این سهامداران بی تجربه آمدن اون شخص رو اخراج می کردن این بلاها نازل نمی شد . ایریکو از دست رفت . کسی که کل پول شرکت توسل رو بالا کشید الان شده مشاور اینها . لطفا نظر بدین

    • ناشناس 2 20

      اساسا اگر مدیران جدید تمام کارگران و کارکنان قبلی را بیرون میکردند دیگر هیچ کسی معترض نبود و مدیران جدید میتونستند که با خیال راحت هرکاری دلشون میخواست انجام دهند. این مدیران جدید چقدر خام و بی تجربه هستند. حتی این شما مدیر ایرکویی را هم اخراج می کرد تا مزه بیکاری را بچشی!!!!

    • RQ 5 0

      به نظر همینطوره چونکه این دکتر {...}هم اداهای شبیه اون رو درمیاره به خاطر همین همه ازش وحشت دارن...

  • يك ايريكويي متعصب به ايريكو 36 1

    اگر حق با شماست چرا حسابهايي كه پول از مشتريان و كره ايي ها گرفتند خالي است . اين پولها به كدام حساب شخصي رفته؟ چرا وقتي پرسنلي درخواست سنوات ميكنه و حكم مي گيره حساباشون رو خالي ميبينه معلومه هدفي جز چاپيدن ايريكو ندارند و اينا ظاهر سازي مثل يزيد در شام

  • مسعود ... 35 0

    آقایان مالک و مدیرعامل بترسید از روز حساب. خدا بزرگه فکر کردین با خوردن حق کارگر به جایی میرسی. مزد سنوات چی شد. اضافه کار مرخصی و ... . خدا جای حق نشسته آقای مدیر اداری خداشناس

  • بی طرف 2 37

    ای کاش بجای درج مطالب بی حاصل و نا امید کننده یک بار هم که شده بیایم کارهایی که تو مدیریت جدید انجام شده رو بالا و پایین کنیم.چه خوب میشد که مدیریت های دولتی قبلی رو هم یادمون میومد که اگه جلوشون گرفته نمیشد الان ایریکویی وجود نداشت. ای کاش چشم و زبونمون به دهن ادمای بیکفایتی که از مجموعه رفتن نبود چرا که تنها هدف اونا بی انگیزه کردن افراد مجموعه است. تنها با یک ادم نمیشه پیشرفت رو بوجود اورد بهتره که دست تو دست هم کمک کنیم و این مجموعه که برای منطقه ابهر و زنجان خیلی مهمه رو پیشرفت بدیم. و اخرین حرف برای کسایی که الان میخوان بیان بگن که اینم دوستدار سیستم جدیده. من دوست دار سربلندی صنعت مملکتم هستم چه با ارمان زرین چه بدون ارمان زرین.موفق باشید.

    • يك ايريكويي 19 0

      اگر اون مديراي قبلي نبودند الان ايريكويي نبود. الان ريل باسي نبود كه اين آقايان به آن بنازند. اين آقايان چند قرارداد بسته اند؟ همه قراردادها در زمان آن مديران قبلي بسته شده. اين آقايان چقدر به صنعت، آن هم از نوع ريلي آشنا هستند؟ آيا تا وقتيكه اين آقايان به ايريكو بياند اصلا كارخانه ريلي توي عمرشون ديده بودند؟

  • افسوس 31 0

    افسوس که شرکتی با این همه پتانسیل به این روز افتاده. قرارداد ساخت بیش از 200 دستگاه واگن مترو، قرارداد ریل باس و ... . حقوق قانونی پرسنل شرکت براحتی پایمال میگردد. هر کس از شرکت به میل خود برود باید با مطالبات خود خداحافظی کند. عملا به نوعی برده داری در این شرکت رواج پیدا کرده و با استفاده از احتیاجات کارگران زحمت کش با حداقل حقوق ممکن آن هم بدون قرارداد از ایشان سوء استفاده میگردد و ... . کاش بجای مسلمان، انسان باشیم

  • علیرضا ت کارگر بیچاره 31 0

    ما پرسنل ایریکو امیدواریم فقط حقمون رو به حق ای روزای عزیز از خدا بگیریم. الان فقط شدیم برده مالک به هر نحوی حق و حقوقمون رو ضایع میکنه. فقط شو کاری و تهدید و ... . آقایان مالک خدا جای حق نشسته بترسید از آه کارگر.

  • رضا 34 0

    اون روزی که هولدینگ محترم شرکت رو خریداری کردن با توجه به اینکه هیچ ردی ازشون تو اینترنت نبود معلوم بود چه بلایی سرمون میاد.

    • يك قديمي 21 0

      كسي مي تونه يگه يه آدم عادي چطوري در عرض مدت كمي حدود 5 سال يه دفعه ميلياردري بشه كه كارخانه بخره؟ اين همه پول از كجا آومده؟ اين پولها همون پولهاي خون گارگران است كه در شيشه مي كنند. و يه عده خونخوار ديگه هم از اونا حمايت مي كنند

  • hadiiiiiii 28 0

    یه نفر گذاشتن مدیر اسمشو گذاشتن دکتر مدرکشو کسی ندیده اصلا سابقه کار معلوم نیست داره نداره. الانم که با دانشگاهش درگیره . با پول مدرک گرفتن افتخار نیست. بعدشم بت درست کردن همه باید بترسن ازش. در صورتی که اصلا سابقه ای نداشته فقط چون مالکه باید همه بترسن. بچه های شهرستان خودمونم که تو انتطاماتن خوب بهش راپورت میدن. آقایون یه روز این ها تموم میشن بعدش شمایی که نمیتونی تو چشم ما نگاه کنی.

  • ناشناس 31 1

    در اینجا بد نیست یادی هم بکنیم از عده ای از مدیران فعلی این مجموعه که در ابتدای امر سر تسلیم به مقررات و اوامر ظالمانه این گروه دادند و به خیال صدرنشینی باز آغوش باز پذیرای آنها شدند و مسیر تضییع حقوق پرسنل و بعدا خود خودشان را کاملا هموار کردند. آفرین بر شما .... همه حلقه زدید دور آقای "...." اونم از خدا خواسته اوامر بالاسری ها رو بدون وجود کمترین مقاومت اجرا کرد و شد اینی که میببنید. شما از ما کارشناسا هم بیشتر متضرر شدید . درو کنید آنچه که کشتید . بسم ا...

  • کارگر ایریکو 30 0

    گذشته از موارد بالا که کاملا درسته، اول وقت از ساعت 8 تا 9 و آخر وقت از ساعت 15 تا 16 حق نداری بری مرخصی. پنج شنبه ها که ساعات کاری 4 ساعته حق نداری بری مرخصی ساعتی و اگه مجبور بشی باید مرخصی روزانه بگیری و 8 ساعت مرخصی کم میشه. شما بفرمایید اگه این استثمار کارگر بدبخت نیست اسمش چیه؟ یه مدته که چسب هل دوم در ایریکو شکل گرفته ولی کارفرماس دیگه هر جور بخواد عمل می کنه و میگه اگه نمی خوای بفرما بیرون!

  • چی بگم از درد دلم 8 0

    با سلام خدمت عزیزان و همچنین آقای نویسنده.... و مالک شرکت.
    اینجا قابل ذکر هست که تمام حرفهای نویسنده صحیحه ولی بقول دوستان همین شماها بودین که پای گروه جدید رو به ایریکو باز کردین و شما و دوستانتان رو به مقامهای بالا ترفیع دادن و شما حقوقای خودتون رو قشنگ دو یا سه و چند برابر کردین و باعث ایجاد اختلافات و جبهه گیری در ایریکو شدین.
    از گذشته ایریکو که خودتون خبر دارین کارگرهای بیچاره که پیمانکاری بودین و یه عده همیشه از بهترین امکانات بهره مند بودن(اکثرا غیر بومی ها) سکه ها که نگرفتن. و بعد از اون هم شرایطشون خوب بود. ولی کارگرا چی همیشه بدترین بودن تو مجموعه. حالا هم که این گروه جدید رو شما خودتون اوردین تو ایریکو و بعضی از پرسنل کم ذهن مجموعه شروع کردن به آمار دادن به اینها و همه اخبار و اطلاعات رو بهشون دادن و مدیران بیدمجنون صفت ایریکو که در همه شرایط به فکر منافع خودشون هستن و حتی حاضر نشدن برای احقاق حق پرسنل زیرمجموعه خودشون حرفی بزنن. یکسری افراد پایین دست هم تا دو روز رفتن دفتر تهران و برگشتن شدند دست پرورده اونها و گوش به فرمانشون شدن. اضافه کاری بیش از حد اونها تایید پرداخت میشد ولی برای بقیه پرسنل پرداخت نمیشد. ببینید چه بلایی سر پرسنل ایریکو اوردن از پیمانکار سرویس گرفته تا فروشگاه های ابهر ازشون ناراضین. کارگرا و پرسنل که هیچ از ندادن اضافه کاری ، کم کردن حقوق، پشت لیستی، مزد سنوات، ماموریتها، قوانین عجیب و من درآوردی اداری گروه!!!!!!!!، قوانین عجیب حراستی که بلای جان شده همه همه اینها از یک چیز نشات میگیره خود مدیران سابق و فعلی ایریکو و خبرچین ها که وای به حال انان هست.
    آه کارگر بی جواب نمی مونه چه برای گروه آرمان چه برای ایریکویهای خود فروخته.
    وسلام

  • فولاد قاینات 35 3

    متشکرم از نویسنده
    فقط به پرسنل ایریکو می گم که به فکر کار باشید و خودتان را نجات بدین
    طوری قول میدن و عمل نمی کنند که باورتون نمیشه

  • ناشناس 38 0

    ماه رمضون بعدازظهر میومدن تا روزشون باطل نشه. ولی واسه افطاری دست ....یشون به سفره کارگر بیچاره درازه...
    آره غارت بی وضو برکت نداره

  • قیندیر 17 1

    باسلام خدمت دوستان عزیز بنده یکی ازکارکنان شرکت هستم که همه نوشته های سایت محترم تین نیوز راتایید میکنم
    من خودم درمورد اضافه کاری اجباری که پولش رانمیدن اعتراض کردم که مدیرانمون باتهدید گفتن که اگه نمیخوای ازفردانیا چون کلی کارگر بیرون در هستن که حاضرن باشرایط بدتر ازاین هم کار کنن پس اگه نمیخوای کارت رااز دست بدی هر دستوری که ازبالا میاد راباید اطاعت کنی

  • ناشناس 25 0

    اونی که با بادیگارد و اسکورت میاد خط تولید خودش میدونه که صبر کارگر رو لبریز کرده و بیم خطر میکنه

  • علیرضانیکبخت 2 1

    کله مملکت همین جوریه اوضاع کارگرها بسیار بده من خودم کارگر یک شرکت هستم دوتا هم بچه دارم واقعا نمیدونم فردا کار هست یا نه طلب که بمانذ باید بلند بشیم فریاد بزنیم وحقمونو بگیریم

  • ناشناس 13 0

    خیلی متاسف شدم از خوندن این نوشته و کامنتهای دوستان. توصیه دوستانه ای دارم به همه ایریکویی های عزیز و دوست داشتنی. تحت هیچ شرایطی اتحاد و یکپارچگی خودتون رو از دست ندین. سهامداران ایریکو و مدیران ارشدآن میان و میرن و چیزی که می مونه پرسنل شریف ایریکو هستن. در برابر مشکلات با هم متحد باشین و نگذارین از اختلافات بین شما سوء استفاده بشه. این سهامدار هم با این سابقه ای که دارن ایریکو را برای تولید نخریده اند بلکه دنبال اهداف دیگری هستند و دیر یا زود ایریکو را واگذار خواهند کرد.

  • کارشناس ریلی 7 0

    با تشکر از خبرگزاری محترم تین نیوز. لطفا از مشکلات فراوان دیگر شرکتهای ریلی مانند واگن پارس و واگن سازی تهران و مپنالوکوموتیو و پلورسبز هم گزارش تهیه فرمایید.