باید و نبایدهای حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی
◄ «ایریکو» و چالشی بزرگتر از ورشکستگی
کار چندان دشواری نیست. اعلام میکنیم که در حال سرمایهگذاری گسترده در شرکت هستیم. چند گودال (به نشانهی پایههای سولهای بسیار بزرگ) در زمین حفر میکنیم و مقداری بتن در آنها میریزیم، در کنارش خطوطی نیز با گچ بر سطح زمینی وسیع رسم میکنیم و اعلام میکنیم که قرار است سالنی در اینجا ایجاد کنیم وامهای کلان کمبهره میگیریم، مطالبات مشکوکالوصول و غیرقابلوصول شرکت را به اهتمام مدیران ارشد کشور دریافت کنیم؛ در ادامه برای بالا بردن راندمان مالی شرکت، حقوق کارگران را کم میکنیم و مطالبات قانونی پرسنل را به لطایفالحیل پرداخت نمیکنیم، پیمانکاران کارکشته را از مجموعه میرانیم و ... و پس از چندی پس از دریافت چند ده میلیارد تومان، بهصرافت به تأخیر انداختن بازپرداخت وامها و استمهال وامها و در نهایت فروش کارخانه میافتیم؛ و بعد ... به سراغ مجموعهی رو به اضمحلال جدید میرویم!
ورود شرکت ایریکو به صنایع ریلی کشور در سال 1386 و نقش اثرگذار آن در صنعت واگنسازی کشور، نویدبخش تحقق آرزوی دیرینهی مدیران حملونقل و دستاندرکاران صنایع ریلی در پر شدن خلأهای موجود در این صنعت در کشور بود؛ اما روند تحولات رخداده در این شرکت و دستبهدست شدن مدیریتها و مالکیت در آن، مسیر حرکت ایریکو را روزبهروز سختتر کرده و این شرکت بزرگ و پیشرفته را به سمت اجتنابناپذیر رکود و اضمحلال پیش برد.
در این رهگذر، ورود بخش خصوصی به این شرکت در سال 1395 و خرید 100 درصد سهام آن، بارقهای از امید و تردید در همهی وابستگان به این صنعت به وجود آورد؛ «امید» از بهبود اوضاع و «تردید و نگرانی» در تکرار شدن اتفاقات تلخ گذشته.
مسیر طراحیشده حرکت امروز ایریکو نگرانکننده است؛ گویی کلیشهای از برخی کنشهای بارها دیدهشده در صنایع کشور، در ایریکو نیز در حال شکلگیری است. کلنگزنیهای پرطمطراق، وعدههای گوشنواز گسترش و اشتغال و بهتبع آن جلب نظر مدیران ارشد کشور به حمایت از آن.
کار چندان دشواری نیست. اعلام میکنیم که در حال سرمایهگذاری گسترده در شرکت هستیم. چند گودال (به نشانهی پایههای سولهای بسیار بزرگ) در زمین حفر میکنیم و مقداری بتن در آنها میریزیم، در کنارش خطوطی نیز با گچ بر سطح زمینی وسیع رسم میکنیم و اعلام میکنیم که قرار است سالنی در اینجا ایجاد کنیم ازاینجا تا آن افق که چشم غیرمسلح نمیبیند و میگوییم که اگر چنین حمایتی از سوی مدیران منطقه باشد و چنان کمکی از طرف مسئولین کشور، چند صد شغل ایجاد میکنیم و منطقه را متحول می-کنیم و چه و چه ...! و مقامات مختلف (از وزیر تا مدیران محلی) را به کمک وامیداریم، وامهای کلان کمبهره میگیریم، مطالبات مشکوکالوصول و غیرقابلوصول شرکت را به اهتمام مدیران ارشد کشور دریافت کنیم؛ در ادامه برای بالا بردن راندمان مالی شرکت، حقوق کارگران را کم میکنیم و مطالبات قانونی پرسنل را به لطایفالحیل پرداخت نمیکنیم، پیمانکاران کارکشته را از مجموعه میرانیم و ... و پس از چندی پس از دریافت چند ده میلیارد تومان، بهصرافت به تأخیر انداختن بازپرداخت وامها و استمهال وامها و در نهایت فروش کارخانه میافتیم؛ و بعد ... به سراغ مجموعهی رو به اضمحلال جدید میرویم!
انشاءالله اینها توهماتی دایی جان ناپلئون گونه باشد، اما شوربختانه کنشهای اقتصادی پیشین مالکین جدید ایریکو و رصد کردن فعالیتهای گذشتهی آنها، این ظرفیت را دارد که این نگرانی را شکل دهد.
بهعنوان نمونه به روند ورود دوستان به کارخانهی فولاد قائنات و به چگونگی عملکرد آنها در این شرکت، بازدیدها و مصاحبهها و تسهیلات دریافت شده و وعدههایی که در آن پروژهی معظم ملی داده شد، دقت کنید. در سالهای گذشته در این پروژه بهدفعات از افتتاح فاز فلان و فلان سخن رفته اما هیچگاه آن اتفاقاتی که وعده داده شد، محقق نشد. مثلاً در شهریورماه سال 1394 وعده ایجاد 12 هزار شغل در کارخانه فولاد قائنات داده شد و در مصاحبهها نیز وعده داده شد که تا پایان سال 1394 یکی از بخشها و در پایان سال 1395 بخش مهم دیگری از این کارخانه افتتاح خواهد شد. نگاهی سطحی به وضعیت فعلی این پروژه و روند رخدادهای آن میتواند این نگرانی را ایجاد کند که اگر قرار باشد با ایریکو نیز همان شود که با فولاد قائنات، آیندهای نامیمون برای این شرکت متصور خواهد بود.
این کوتاهنوشت تنها زنهاری است برای همه. منظور از واژهی «همه»، یعنی تمام کسانی که در صنعت ریلی کشور فعالیت میکنند، آنها که در منطقهی ابهر و استان زنجان امید به اتفاقاتی خوشایند از قِبَل پویایی ایریکو دارند، آنانی که به کشورشان و اعتلای آن عشق میورزند و البته یعنی مالکان محترم ایریکو.
زنهاری است که گفته شود، مباد که در پس حمایتهای صادقانه مدیران منطقه و کمکهای مسئولان ارشد صنعتی و اقتصادی کشور؛ در پس این کلنگ زنیهای پرطمطراق و آن وعدههای گوشنواز؛ ایریکو – ایریکوی دوستداشتنی- به مسیرِ قابل پیشبینی رکود و سقوط بلغزد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.