| کد خبر: 145448 |

مدیر عامل شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل عنوان کرد

◄ پیشرفت 10درصدی صنعت ریلی نسبت به سال گذشته

هرچقدر در حوزه ریلی در شش ماهه اول امسال پیشرفت داشته‌ایم همین رقم هم با یک-دو درصد بالا و پایین برای شش ماهه دوم سال متصور خواهد بود. تا الان هم این پیشرفت حدود 10 یا 12 درصد بوده است .

تین نیوز

سیستم حمل‌ونقل ریلی در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است، هرچند که این مساله بیشتر مرهون توجه دولت به بخش زیربنایی صنعت ریلی بوده و در بخش تامین ناوگان و بهسازی و نوسازی آن رشد محسوسی به دست نیامده است.

مرز میان این رشد و محقق نشدن آن، به‌قدری باریک است که برای درک آن باید نظر کارشناسان و متولیان این صنعت را جست‌وجو کرد تا به واقعیت موجود رسید. در همین ارتباط نظر جواد طاهرافشار، مدیر عامل شرکت راه‌آهن‌کشش را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

به گزارش تین‌نیوز، مدیر عامل شرکت راه‌آهن‌کشش درباره میزان پیشرفت در حمل‌ونقل ریلی گفت: برنامه‌های توسعه با هر کیفیتی که نوشته شوند و هر آینده‌ای را هم که تصویر کرده باشند، باید براساس واقعیت موجود تفسیر بشوند.

طاهرافشار ادامه داد: در واقع در تبیین نقاط ضعف و قوت آنها باید گفت هر چقدر در حوزه ریلی در شش ماهه اول امسال پیشرفت داشته‌ایم همین رقم هم با یکی دو درصد بالا و پایین برای شش ماهه دوم سال متصور خواهد بود. تا الان هم این پیشرفت حدود 10 یا 12 درصد بوده است که برای چندماه اخیر نیز همین‌قدر خواهد بود.

او همچنین گفت: واقعیت این است که در اهداف برنامه‌های تدوین‌شده، واقعیت در نظر گرفته نمی‌شود. تقاضای حمل بار از سوی صاحبان بار در طول سال‌های اخیر به دلایل مختلف کم شده و به تعداد ناوگان هم اضافه نشده است. به لحاظ نوسازی ناوگان هم ما به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا نکرده‌ایم. در یک سال گذشته اما تولید معادن با یک افزایش دو درصدی نسبت به یک سال گذشته مواجه شده و این مورد، باعث شده تا حجم بار معادن در شبکه حمل‌ونقل ریلی نیز دو درصد افزایش را تجربه کند.

جواد طاهرافشار افزود: لازم است برای اینکه حجم بار از جاده که خطرات خودش را دارد به سمت ریل بیاید، خودِ بخش ریلی چه خصوصی و چه دولتی تلاش کند، که البته به دلیل اینکه حمل‌ونقل ریلی ما بیشتر دولتی است، انجام این امور بیشتر برعهده راه‌آهن است. ما به‌عنوان شرکت‌های حمل‌ونقلی بیشتر وظیفه حمل بار را داریم. ناوگان ما باید آماده باشد تا بار تولیدشده را حمل کند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن‌کشش با بیان این مطلب که شرکت‌های ریلی در سال 96 بهتر کار کرده‌اند، گفت: شرکت‌ها پیشرفت‌های زیادی داشتند و در نتیجه بار بیشتری را هم بردند. دلیل این پیشرفت‌ها هم این است که خودِ شرکت‌ها آماده به‌کارتر شدند. چراکه دولت در این قسمت‌ها نقشی ندارد. دولت فقط در تلاش برای جذب بار بیشتر می‌تواند موثر باشد. یا اینکه بخش دولت در توسعه خطوط ریلی و کشاندن آن تا محل تخلیه بارها می‌تواند ایجادکننده تغییر و به تبع آن، پیشرفت باشد. در حال حاضر کامیون تا پای معدن می‌رود و بار را حمل می‌کند اما این اتفاق در  بخش ریلی هنوز رخ نداده است. اگر بخش ریلی پیشرفت کند ما می‌توانیم شاهد پیشرفت در حمل‌ونقل ترکیبی هم باشیم چراکه حتی توسعه این بخش نیز به توسعه حمل‌ونقل ریلی مرتبط است.

جواد طاهرافشار درباره چشم‌انداز صنعت ریلی گفت: بنده آدم خوش‌بینی هستم و چشم‌انداز را مثبت می‌بینم. ما در حمل‌ونقل بار در دو سال اخیر 40  درصد افزایش را تجربه کرده است. امسال نسبت به پارسال نزدیک به 30 درصد در جذب بار افزایش عملکرد داشته‌ایم. آماده به کاری ناوگان هم بیشتر شده است . اگر صنعت ریلی از بازگشت سرمایه خود مطمئن باشد، سرمایه‌گذاری در این صنعت هم بالا می رود. ایجاد جذابیت در این بخش هم به تلاش دولت در تدوین قوانین سهل‌گیرانه‌تر و راه‌گشاتر بستگی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.