| کد خبر: 138792 |

۱۲ کیلومتر ریل قطار، تهدیدی برای جان مردم حاشیه شهر اراک

حدود ۱۲ کیلومتر از خطوط راه آهن حد فاصله اراک تا سمنگان در حاشیه کلانشهر اراک قرار دارد و رعایت موارد ایمنی در مناطق عبور خط آهن از مهمترین مواردی است که ساکنان این نواحی باید به آن توجه کنند.

تین نیوز

حدود ۱۲ کیلومتر از خطوط راه آهن حد فاصله اراک تا سمنگان در حاشیه کلانشهر اراک قرار دارد و رعایت موارد ایمنی در مناطق عبور خط آهن از مهمترین مواردی است که ساکنان این نواحی باید به آن توجه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حادثه برخورد قطار با افراد و وسایل نقلیه در شهرهایی که خطوط ریلی دارند هر از چندگاهی خبر ساز شده و مایه اندوه و تاسف مردم و مسئولین می شود.

در کلانشهر اراک نیز چنین حوادثی تاکنون منجر به جان باختن و مصدومیت شماری از شهروندان شده است که راهکارهای کاهش این حوادث نیازمند بررسی و علت یابی دقیق بوده و همت و تلاش مسئولین و توجه جدی تر مردم را می طلبد تا بار دیگر شاهد اتفاقات ناگوار و  حرکت قطار مرگ بر ریل زندگی مردم  نباشیم.

نگاهی به مهم ترین سانحه های ریلی درسالجاری و سال های گذشته در کلانشهر اراک نشان می دهد که سابقه وقوع چنین حوادثی در اراک وجود دارد که می توان با مدیریت بهتر، برنامه ریزی دقیق و ارایه راهکارهای مثمر ثمر از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد.

به منظور آگاهی رسانی از حوادث مشابه ریلی در اراک به بررسی مهم ترین این حوادث می پردازیم.

قطار در اراک جان عابر پیاده را گرفت

این حادثه ۱۳ اسفند ماه سال ۹۲ در حوالی خط راه آهن شهرک گردوی اراک رخ داد.

بر این اساس سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور از جان باختن یک عابر پیاده در اثر برخورد با قطار مسافربری در شهر اراک در استان مرکزی خبر داد.

چهار کشته در تصادف خودرو با قطار در اراک

وقوع یک تصادف مرگبار بین دو دستگاه خودروی سواری و یک قطار در کمربند شمالی اراک در ۱۸ مرداد سال ۹۳ با چهار کشته و شش مصدوم همراه بود.

در این حادثه خودروهای سواری ال ۹۰ و پژو ۴۰۵ روی پل برق باختر در کمربند شمالی اراک با هم برخورد کردند و با پرتاب خودروی پژو از روی پل خط راه آهن، تصادف دوم با قطار در حال حرکت رخ داد.

متاسفانه شدت برخورد بین خودروی پژو ۴۰۵ و قطار به حدی بود که هر چهار سرنشین خودرو به علت شدت جراحات در دم جان سپردند و پیکر آنها به کمک نیروهای هلال احمر و آتش نشانی از لابه لای بدنه مچاله خودرو خارج شد.

زنده ماندن کودک اراکی پس از تصادف با قطار

در تاریخ ۹ تیرماه سال ۹۵ باد قطار عبوری، امیرعلی ٦ساله را در اطراف خطوط راه‌آهن منطقه گردو به عقب پرتاب کرد و موجب شکستگی ران پا و وارد شدن آسیب جدی به نخاع و ستون فقرات وی شد.

یکی از شاهدان حادثه درباره این اتفاق گفت: هنگام حرکت قطار کودک ٦ساله با دویدن به سمت ریل قصد داشت نشان دهد که می‌تواند قبل از رسیدن قطار از ریل عبور کند که قطار ضمن برخورد با پای او و پرتاب کردنش بعد از ٣٠٠ متر حرکت متوقف شد.

این شاهد عینی حادثه افزود: بلافاصله خود را بالای سر کودک رساندیم و مراتب را به اورژانس اراک گزارش دادیم.

برخورد قطار با یک زن ۵۰ ساله

صبح روز  ۱۸ شهریور سال ۹۵ در حادثه ای در کیلومتر ۳۳۱ ریلی در روستای ضامنجان قطار با عابر پیاده ای برخورد کرد.

در این حادثه عابر که یک زن ۵۰ ساله بود جان خود را از دست داد.

برخورد قطار با یک دستگاه خودروی نیسان

ساعت ۱۳:۴۳ روز۱۶ اسفند ۹۵ یک دستگاه خودروی نیسان در حال عبور از روی ریل قطار بود که به علت نامعلوم بر روی ریل متوقف شده و قادر به عبور از آن نبود.

تلاش راننده برای عبور خودرو از روی ریل بی نتیجه بود و با نزدیک شدن قطار به خودرو، راننده آن از درون خودرو خارج و جان خویش را نجات داده بود که با برخورد قطار با آن، منجر به آتش سوزی خودرو شده بود.

نیروهای آتش نشانی پس از حضور در صحنه بی درنگ پس از قطع جریان برق خودرو با استفاده از یک رشته لوله آبدهی اقدام به خاموش کردن آتش کرده و آن را مهار و خاموش کردند.

برخورد قطار با پسر جوان در اراک/شوخی مرگبار در کنار ریل قطار

در این حادثه که عصر روز ۲۳ فروردین ماه سال ۹۶ در حوالی بازار روز شهرک رضوی ( گردو) اراک اتفاق افتاد بر اثر برخورد قطار با پسری جوان، این فرد از ناحیه پا مصدوم شد و به بیمارستان انتقال یافت.

مدیرکل راه آهن اراک:

۴۲۶ کیلومتر ریل در حوزه راه آهن اراک قرار دارد

جلال الدین کوکنار مدیرکل راه آهن اراک  گفت: حوزه راه آهن اراک شامل خطوط ریلی به طول ۴۲۶ کیلومتر در استان های قم، مرکزی و لرستان است که ۲۰ ایستگاه را تحت پوشش دارد.

۱۲ کیلومتر از خطوط ریلی اراک در حاشیه شهر است

کوکنار اظهار کرد: حدود ۱۲ کیلومتر از خطوط ریلی اراک حد فاصله اراک تا سمنگان در حاشیه شهر اراک قرار دارد، رعایت موارد ایمنی در مناطق عبور خط آهن از مهمترین مواردی است که ساکنان این نواحی باید به آن توجه کنند.  

وی با اشاره به اینکه برای رفت‌وآمد ایمن قطارها و جلوگیری از سوانح احتمالی از هر طرف ریل راه‌آهن ۱۷ متر حریم راه‌آهن تعیین‌شده است افزود:  ورود به حریم راه‌آهن ممنوع است و مسئولیت هرگونه حادثه در حریم آن متوجه عابرین و رانندگان وسایل نقلیه است.

مدیرکل راه آهن اراک  با بیان اینکه راه‌آهن به‌عنوان وسیله‌ای ایمن، کم‌هزینه با کمترین میزان آلودگی محیط‌ زیست بهترین روش حمل‌ونقل در کشور محسوب می‌شود ادامه داد: با شروع فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی حجم تردد قطارهای مسافربری هم افزایش داشته است.

کوکنار با تاکید بر ضرورت رعایت موارد ایمنی در مناطق عبور خطوط راه‌آهن گفت: از سال ۹۴ تمهیدات لازم برای ایمن سازی خطوط راه آهن انجام شده است.

وی ادامه داد: راه آهن اراک برای جلوگیری از وقوع حوادث زیر گذر و دیوارهایی در برخی از مناطق عبور خطوط راه آهن ایجاد کرده است و امیدواریم با رعایت مسائل ایمنی از سوی مردم شاهد حوادث ناگوار دیگری  در اراک نباشیم.

منبع: سايت خبری راه دانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    نظر من خیلی خوب است