| کد خبر: 262916 |

گارانتی خودرو 2 ساله می شود

سازمان حمایت در نامه ای به خودروسازان اعلام کرد که محدودیت های گارانتی خودرو ابطال شده و از این تاریخ، دوره گارانتی نمی تواند کمتر از دو سال باشد.

تین نیوز

سازمان حمایت در نامه ای به خودروسازان اعلام کرد که محدودیت های گارانتی خودرو ابطال شده و از این تاریخ، دوره گارانتی نمی تواند کمتر از دو سال باشد.

به گزارش ایسنا، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه ای خطاب به شرکت های خودروسازهای ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور، خودروسازان راین، مدیران خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا، پارس موتور، صنعت خودروی آذربایجان، صنایع اتومبیل سازی فردا، سیف خودرو، ریگان خودرو، خودروسازی بم، کارمانیا و نورا موتور پارس اصلاح شرایط گارانتی خودرو را ابلاغ کرده است.

بر اساس این ابلاغیه، ضمن لغو دو نامه این سازمان پیرامون گارانتی خودروها در تاریخ های فروردین ماه امسال و پس از آن نامه اردیبهشت ماه سال جاری را لغو و تاکید کرده است که از این پس، مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از مصرف کنندگان، دوره گارانتی نمی تواند کمتر از دو سال یا کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر (هرکدام که زودتر به پایان برسد) باشد و این مهم بایستی مبنای ارائه گارانتی قرار گیرد.

در متن این نامه آمده است: 

"در راستای اجرای رای در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲  هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم ارائه گارانتی به کلیه خودروها، ضمن تاکید بر لغو نامه در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۹  این سازمان که طی نامه ای در تاریخ ۲۲ آذر  ۱۴۰۱ به آن شرکت اعلام شده است، به اطلاع می رساند نامه های در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ این سازمان نیز کان لم یکن تلقی شود.

ضروری است مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (با اصلاحات بند "ب" ماده ۳۴ قانون هوای پاک) که تصریح داشته است *دوره تضمین نمی تواند کمتر از دو سال از زمان تحویل خودرو به مصرف کننده یا کارکردی برابر با ۴۰ هزار کیلومتر (هر کدام زودتر به پایان برسد) باشد *، مبنای ارائه گارانتی به کلیه خودروها قرار گیرد.

بدیهی است هرگونه دریافت وجه در قبال فعال سازی مجدد گارانتی، غیرقانونی بوده و در صورت عدم رعایت مراتب فوق الذکر، وفق قوانین و مقررات موضوعه اقدام لازم معمول می شود. "

گفتنی است که رونوشت این نامه برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل ونقل، بازرس کل قضایی سازمان بازرسی کل کشور، عضو هیات مدیره و معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه ای، معاون بازرسی و نظارت بر خدمات، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان ها و مدیرکل بازرسی خدمات ارسال شده است.

شایان ذکر است که پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و اضافه شدن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می شود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدماتی باید طی حدفاصل هفت روز پاسخ مردم را بدهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.