| کد خبر: 257437 |

توفیق قطعه سازان ایرانی در بازار ترکیه

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: پایین بودن هزینه های دستمزد و حمل و نقل می تواند عامل توفیق قطعه سازان ایرانی در بازار ترکیه حتی در رقابت با شرکت های چینی باشد.

تین نیوز

ابراهیم دوست زاده، با اشاره به حضور برخی قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه «اتومکانیکا» ترکیه که از ۱۸ الی ۲۱ خرداد در نمایشگاه بین المللی استانبول برگزار شد، افزود: در این دوره از نمایشگاه شاهد حضور پر رنگ چینی ها بودیم، به طوری که ۲ سالن کامل نمایشگاه را در اختیار داشتند و علاوه بر آن در سه سالن دیگر نیز نمایندگان این کشور به چشم می خوردند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، دوست زاده بیان داشت: سازندگان و تولیدکنندگان ترکیه در کنار شرکت های تجاری و بازرگانی این کشور نیز حضوری چشمگیر داشتند، با این حال به جز آلمان حضور سایر کشورهای اروپایی کمرنگ بود و تولیدکنندگان و فعالان صنعتی هندی نیز در جای جای نمایشگاه به چشم می خوردند.

دوست زاده خاطرنشان کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی برای شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی بود تا با شناخت از ظرفیت های این کشور و همچنین توانمندی سایر رقبا، خود را برای حضور پر رنگ تر در بازار این همسایه غربی محک بزنند.

وی معتقد است: به دلیل پایین تر بودن نرخ دستمزد و همچنین نزدیکی فاصله دو کشور، اقبال بالایی برای شرکت های ایرانی (حتی در مقایسه با شرکت های چینی) در بازار اجزا و قطعات ترکیه می توان متصور بود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن ادامه داد: با اینکه چینی ها هرکجا و هر بازاری که ورود می کنند عرصه را بر دیگر رقبا تنگ می کنند، اما می توان امیدوار بود در بازار ترکیه حضور خوبی از سوی بخش خصوصی ایرانی داشته باشیم.

وی توضیح داد: اکنون متوسط هزینه حقوق ماهانه یک کارگر چینی ۸۰۰ دلار است که در ایران به زور به ۲۰۰ دلار می رسد، به همان نسبت حقوق و دستمزد کارشناسان، مدیران و سایر عوامل پایین تر است.

دوست زاده با بیان اینکه امروز حمل و نقل درصد قابل توجهی از هزینه تمام شده کالاها و خدمات را در جهان تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به همجواری ایران و ترکیه، هزینه های حمل و نقل ما در مقایسه با چینی ها بسیار پایین تر تمام می شود که مزیت بزرگی برای حضور شرکت های ایرانی در ترکیه خواهد بود.

وی در عین حال، پاشنه آشیل صنعت قطعه سازی ایران را عقب ماندن از فناوری های روز جهان عنوان کرد و گفت: زنجیره تامین خودروسازی کشور دست کم در یک دهه گذشته سرمایه گذاری مناسبی در زیرساخت های خود نداشته و فناوری، امکانات تست و آزمون و تجهیزات خطوط تولید آن نیازمند به روز رسانی است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن با تاکید بر اینکه این مساله یکی از دغدغه های جدی قطعه سازان است، ادامه داد: در جلسات متعدد با مسوولان وزارت صمت، موضوع افزایش میانگین سن زیرساخت های زنجیره تامین به کرات مطرح شده است و به نظر می رسد در این زمینه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می تواند نقش پر رنگ تری داشته و به ایفای نقش بپردازد.

وی همچنین برنامه تیراژ ۱.۷ میلیون دستگاهی خودرو در سال جاری را متذکر شد و گفت: به طور قطع تحقق این برنامه ها نیازمند متناسب سازی زیرساخت ها و پیش نیازها و نوسازی آنهاست، چراکه هرچقدر کمتر به این مساله بپردازیم، در سال های آینده خلا موجود خودش را بیشتر نشان خواهد داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بزرگ و قوی که باشی همه چی میاد پایت تورکیه ابرقدرت شده و همه تمایل دارند باهاش کار کنند و برایش خدمت کنند