| کد خبر: 158837 |

◄ دستورالعمل جدید واردات خودرو و توسعه مونتاژکاری

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که دستورالعمل جدید واردات خودرو به‌طور مستقیم کمک به مونتاژکاران خودروهای چینی است.

تین نیوز

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که دستورالعمل جدید واردات خودرو به‌طور مستقیم کمک به مونتاژکاران خودروهای چینی است.

طبق این دستورالعمل با افزایش حجم موتور تعرفه گمرکی خودروها افزایش می‌یابد و باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد. به‌این‌ترتیب مونتاژکاران خودروهای چینی به بازاری بکر در فاصله قیمتی 70 تا 150 میلیون تومان دست خواهند یافت.

هرچند هم‌اکنون محصولات پساتحریمی نیز قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون دارند؛ اما این خودروها هنوز به حد کافی وارد بازار نشده‌اند؛ بنابراین میدان برای چینی‌ها خالی به‌نظر می‌رسد. این تحلیل در شرایطی صورت می‌گیرد که تا پیش از دستورالعمل کنونی، واردکنندگان خودرو توان پوشش بازار از محدوده ۱۰۰ میلیون تومان به بالا را دارا بودند؛ اما با دستورالعمل کنونی واردکنندگان خودرو بیشتر در محدوده ۱۵۰ میلیون تومان به بالا توان فعالیت خواهند داشت.

از آنجا که خودروسازان داخلی نیز در محدوده قیمتی 70 تا ۱۵۰ میلیون تومان محصولات زیادی برای عرضه ندارند؛ بنابراین آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، دستورالعمل جدید دولت فضا را برای فعالیت مونتاژکاران چینی افزایش می‌دهد.

موضوع مهم دیگر این است که دولت با دستورالعمل جدید خود به‌نوعی واردکنندگان خودروی کامل را تشویق به مونتاژکاری کرده است. ازآنجاکه دولت تلاش دارد با دستورالعمل جدید واردات خودرو به‌نوعی زمینه ورود خودروسازان خارجی را به بازار ایران فراهم کند؛ بنابراین اگر واردکنندگان خودرو تصمیم به ایجاد زیرساخت تولیدی در ایران بگیرند نه‌تنها می‌توانند از تخفیف تعرفه‌ای دولت برای واردات محصولات خود بهره ببرند، بلکه می‌توانند در این بازه قیمتی به رقیبی جدی برای خودروسازان چینی تبدیل شوند. این موضوع در شرایطی است که واردات قطعات منفصله برای تولید از تعرفه بسیار پایینی برخوردار است و چون داخلی سازی نیز در قیمت تمام‌شده محصولات اثر جدی دارد بنابراین واردکنندگان می‌توانند از این طریق مزیت قیمتی محصولات خود در بازار را افزایش دهند.

البته با توجه به تأکید وزارت صنعت بر حداقل 40 درصد تولید داخل بودن محصولات مونتاژی به نظر می‌رسد توسعه مونتاژکاری در بین خودروسازان هم تنوع بازار را افزایش دهد، هم اشتغال بیشتری ایجاد کند و هم به قطعه سازان کمک کند.

باید در نظر داشت که با خروج خودروهای پرتیراژ ایران مانند پراید، پژو 405، تیبا و ... از خط تولید به دلیل اعمال استانداردهای جدید، قطعه سازان باید محصولات جایگزینی برای این خودروها بیابند تا خط تولید آن‌ها بیکار نماند. با مونتاژ محصولات جدید در ایران و رعایت قانون 40 درصد تولید داخل بودن قطعات این خودروها می‌توان کمک زیادی به توسعه و نوسازی صنعت قطعه‌سازی در ایران کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.