| کد خبر: 14737 |

◄ خودرو در لبه پرتگاه رکود!

وبلاگ تین نیوز، حمید نجف | در آشفته بازار اقتصادی‌، دیگر تاخت و تاز قیمتها هم سود آور نیست‌، این روزها دكان دلالی و واسطه گری هم دیگر رونقی ندارد‌، چند سالی است كه سود بردن از طول و عرض كالاها قاپ سرمایه مولد تولید را دزدیده است‌، نیروی بیكار را سر كار گذاشته و بده‌، بستان بر چرخش بیشتر پول كثیف افزوده است.
فساد چون چتری بر پیكره تولید ملی و درمانده كشور سایه انداخته‌، هزینه های تمام شده كالا را به فلك رسانده‌ و رمق مردم را بریده است.
اكنون گرانی به ایستگاه آخر ركود رسیده‌، جایی كه دیگر كسی قادر به رسیدن به آن نیست‌، ركود فلج كننده پس از مسكن این بار صنعت كشور را نشانه گرفته است به ویژه صنعت عظیم خودروسازی ملی را كه این اواخر تاخت و تاز زیادی در افزایش قیمت‌ها از خود نشان می‌داد.
شكارچی ركود فارغ از شكار مسكن این روزها به دنبال سوژه دیگری است‌، سوژه ای كه متاسفانه خود خودروسازان در حال نشان دادن آدرس آن هستند.
خودروسازان به جای ایجاد بهداشت مالی‌، آن‌قدر بركوره گرانی خودرو دمیدند كه دیگر كسی را یارای خرید نماند‌، فساد سیستماتیك و منافع فردی جایگزین منافع ملی شد و رمق چرخه اقتصادی نیمه جان كشور را گرفت.
گزارش دیر هنگام اما تكانده مجلس شورای اسلامی از وضعیت وخیم صنعت خودروسازی كشور نشان از سو مدیریت داشت و سو استفاده‌، وجود شركت‌های كذایی و اقماری گوناگون كه این روزها نه تنها در صنایع خودروسازی بلكه در سایر مراكز اقتصادی و تجاری به چشم می‌خورد نشان از دور زدن قانون دارد و هموار كردن مسیر دست درازی بیشتر به بیت لمال نكته‌ای كه هرچند چیز جدیدی نبود اما پرداخت به آن از اهمیت بالایی برخوردار بود.
عدم شفافیت در حسابها و گل آلود بودن فضای كسب و كار تهدید كننده همه صنایع كشور است تهدیدی كه نهایتا دود ناشی از آن چشم‌های مردم درمانده را خواهد سوزاند.
سالهاست كه هزینه‌های زائد ناشی از سو مدیریت و فساد مالی شركت‌های خودروساز بر دوش مشتریان سنگینی می‌كند‌، تا كجا باید این روند غلط ادامه پیدا كند تا رسیدن به پرتگاه ركود‌، مبنای قیمت‌گذاری چیست؟
هزینه‌های تمام شده واقعا چه میزان است؟ رقم اختلافی‌، میان هزینه‌های تمام شده واقعی با هزینه‌های تمام شده اعلامی از سوی خودروسازان دقیقا چقدر است؟
به هر حال تنها توصیه به بزرگان و دست اندركاران صنعت خودروی كشور این است كه هر چه سریعتر با ارزیابی دقیق جایگاه امروز خود‌، تدابیر لازم را برای دور شدن از پرتگاه ركود اتخاذ نمایند والا فردا خیلی دیر است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    متاسفانه مدیران این صنعت به مانند دیگر جاها تنها به فکر پر کردن جیبهای خود هستند.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    اگر آقای نجف در نوشته شان آمار و ارقامی مانند قیمت خودرو نسبت به درآمد و تغییرات آن طی سالهای اخیر و در مقایسه با سایر کالا، قیمت خودرو در بازار جهانی و هزینه های بالاسری مترتب بر آن، سرانه خودرو در کشور در وضعیت کنونی و در کشورهای مشابه ایران، قیمت خودروهای خارجی در صورت ورود به کشور با تعرفه ۴ درصد و مقایسه آن با قیمتهای کنونی خودروهای داخلی و اطلاعاتی از این دست رو ارائه کنند بهتره می توان به این نتیجه رسید که آیا خودرو در لبه پرتگاه رکود است یا مصرف کننده ایرانی دچار " رویای خودروی خارجی ارزان و کم مصرف " شده است

  • 0 0

    جناب آقای ظهرابزاده عزیز ضمن تشکر از توجه شما و احترام به نظرتان، اگر اعتقاد شما بر این است که خودرو درایران ارزان است و درآمدهای مردم ما بالا بنده نیازی به پاسخگویی نمی بینم. بهتر است حضرتعالی اسناد و مدارک این ادعا را نشان دهید. به نظر من خودرو در ایران به دلیل سو مدیریت و فساد افسارگسیخته موجود در شرکتهای خودرو ساز و همچنین مالیات مضاعف و سایر هزینه های پیدا و پنهان بسیار بالاست و همچنین بر خلاف شما بر این عقیده هستم که در آمدهای اکثر مردم کشورم بسیار پائینتر از عرف جهانی است و باز هم باید متذکر شوم که افزایش بی درو پیکر قیمتها نهایتا به رکود می انجامد چراکه قدرت خرید مردم توان مقابله ندارد. حمید نجف

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب نجف بنده کجا گفته ام درآمد مردم در ایران بالا است؟ بنده عرض کردم " تغییرات " میان قیمت خودرو و درامد مردم طی سالهای اخیر رو در نظر بگیرید و آن وقت قضاوت کنید که خودرو گران شده یا ارزان. همچنین می توانید این شاخص رو با سایر کالاها مقایسه کنید. بنده این کار رو انجام داده ام و برای تین نیوز فرستاده ام. احتمالا فردا منتشر خواهد شد.

  • 0 0

    درود بر شما گزارش ارسالی شما را خواندم اما باز هم توجیه نشدم. برادر گلم صاحب نظران معمولا برای اثبات افزایش و یا کاهش قدرت خرید مردم، موردی عمل نمی کنند، آنها یک مجموعه ای از سبد کالا را در نظر می گیرند. در آن سالهای مورد اشاره شما مردم به دلیل پائین بودن سهم موارد غذایی و اجاره و … از حقوق و دستمزد خود مبالغ بیشتری را به پس انداز اختصاص می دادند تا امروز پس نتیجتا از قدرت خرید بیشتری برخوردار بودند. اگر آن زمان هم تولید انبوه خودرو مثل امروز وجود داشت قطعا بهتر استفاده می کردند، کما اینکه در زمینه خرید سایر کالاهای سرمایه ای چون زمین و خانه و … این کارها را انجام می دادند. بر عکس امروز که گاهی مجبورند از آن اندوخته ها برای جبران کسری بودجه خود برداشت کنند. حمید نجف

  • حسن 0 0

    این مطلب را تنها برای صحت یادداشت آقای نجف اینجا می آورم تین نیوز | در روزهای اخیر قیمت‌ خودروها در بازار آزاد اندکی کاهش یافته است. میزان کاهش قیمت‌ها به طور میانگین چند صد هزار تومان بوده و به گفته فعالان بازار خودرو ناشی از تشدید رکود در این بازار است. در عین حال مصرف‌کنندگان نیز به امید کاهش قیمت‌ها خرید خود را به پس از تعیین تکلیف نهایی قیمت این محصولات موکول کرده‌اند.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب نجف از اینکه آن نوشته رو ملاحظه کردید سپاسگذارم درآنجا فقط مقایسه موردی با مسکن صورت نگرفته. بلکه با تغییرات قیمت کالا از ۱۳۸۴ تا کنون نیز مقایسه انجام شده. البته به آنچه که رسانه ها به نقل از مرکز آمار گفته اند اکتفا شده. اگر فرض بر صحت آن باشد(متاسفانه برخی اطلاعات درج شده در رسانه ها که حتی گفته مسئولین نیز است شدیدا اشتباه است. مانند ادعای ۲ تا ۳ و یا ۴! برابر بودن مصرف سوخت خودروهای داخلی)، ظاهرا توان خرید عموم مردم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ حدودا یک چهارم به صورت کلی کاسته شده اما توان خرید خودروشان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته مسکن هم به عنوان کالایی که از اولویت بیشتری در مقایسه با خودرو قرار دارد مورد مقایسه قرار گرفته که نتیجه مشاهده شد

  • حمید نجف 0 0

    درود بر جناب آقای ظهرابزاده گرامی و سایر دوستان ضمن عرض تبریک بمناسبت عید سعید فطر به نظر من افزایش بیش از ۵۰ درصدی فروش خودرو طی سالهای مورد اشاره جنابعالی نمی تواند لزوما ملاک قابل قبولی برای اثبات ارزانی قیمت خودرو تلقی گردد چراکه این پدیده در آن ایام می تواند ناشی از موارد ذیل باشد. ۱ - تولید انبوه خودرو ۲ - تقاضای بالا، ماحصل ورود ناگهانی جوانان معروف به دهه شصتی به بازار ۳ - حجم چشمگیر تسهیلات بانکی خرید خودرو ۴ - تغییرات گسترده در روند زندگی مردم و جابجایی بعضی الویتها در سبد کالا ی آنان و … پس می بینیم که اساسا هر رویکردی به جز علل ظاهری می تواند هزاران علت نهفته و درونی در خود داشته باشد که چه بسا بعضی از آنها می تواند حتی علت اصلی را تحت الشعاع قرار دهد.

  • سعیدی فرد 0 0

    جناب نجف مواردی که شما به عنوان علل غیرظاهری عنوان کرده‌اید، از منظر دیگر می‌تواند به معلول تغییر در تناسب قیمت‌ها و شرایط حاصل از آن باشد. جوان دهه شصتی با این تفاوت نسبت به نسل‌های قبل خود روبه‌رو بود که دلیل تغییر در تناسب قیمت‌ها، یعنی افزایش توان خرید خودرو و کاهش توان خرید مسکن به گونه‌ای که باید تقریبا آرزوی خانه‌دار شدن را به قبرستان می‌برد، در اولویت سبد کالای خود تغییر ایجاد کرد تا بتوانند در حد بضاعت خودش، ارضای میل به تمول کند و قطعا با توجه به نیاز بازار، بانک‌ها تسهیلات خرید خودرو ارائه کردند. شخصا با این نظر شما در خصوص این که مسائل اقتصادی باید از همه جوانب، حتی به لحاظ روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بررسی شود کاملا موافقم و بر همین اساس هم کوبیدن بر طبل «هیهات از گرانی» را در این خصوص مستدل و منطقی نمی‌دانم. نمایندگان محترم و دلسوز مجلس هم اگر اهتمام لازم می‌ورزیدند، گزارش‌های تکان‌دهنده‌تر و معتبرتری از آنچه این روزها منبع این بحثاست را در خصوص انواع و اقسام فسادها و سو‌مدیریت‌ها در هشت سال گذشته در حوزه‌های گوناگون قابل ارائه می‌داشتند.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب نجف بنده هم تبریک عرض میکنم عرض بنده افزایش بیش از ۵۰ درصدی «توان خرید» مردم و نه «میزان فروش» خودرو در سال ۱۳۹۲ در مقایسه با سال ۱۳۸۴ بود. البته میزان فروش هم بیشتر شده و نیز اینکه قطعا این ارزان تر شدن قیمت خودرو در نتیجه افزایش تیراژ صورت گرفته است.

  • حمید نجف 0 0

    ضمن تشکر از همه دوستان به ویژه جناب آقای ظهرابزاده و سرکار خانم سعیدی فر د و آقا سعید که از نظرات خود همه را بهره مند ساختند، فکر می کنم تا حدودی گفتنی ها گفته شده و نظرات مشخص، بهتر است داوری و نتیجه گیری نهایی را به مخاطبان گرامی واگذاریم.

  • 0 0

    در تائید پیش بینی نویسنده مردم تنها می توانم نظر علاقمندان را به خبر ذیل جلب نمایم از ابتدای هفته جاری بازار آزاد خودرو به حالت نیمه تعطیل درآمده است. به گزارش ایسنا، به دلیل تشدید رکود بازار خودرو در هفته جاری برخی از نمایشگاه‌داران و عرضه‌کنندگان خودرو ترجیح داده‌اند به جای بازگشایی محل کار خود پس از تعطیلات عید فطر، تعطیلات خود را طولانی‌تر کنند. به طور معمول در ماه‌های فروردین و اردیبهشت هر ماه بازار خودرو به رکود رفته و پس از آن با آغاز تابستان و فرا رسیدن سفرهای تابستانی بازار مجددا رونق می‌گیرد. با این حال در سال جاری این اتفاق نیفتاده و علیرغم گذشت نیمی از فصل تابستان رکود بازار خودرو نه تنها کاهش نیافته بلکه تشدید نیز شده است. در این زمینه فعالان بازار خودرو معتقدند که برخی مصرف‌کنندگان به دنبال خرید خودروی مدنظر خود هستند اما بیان اظهارات ضد و نقیض درباره قیمت‌ خودروها موجب شده تا مصرف‌کنندگان برای خرید خودروی مورد نیاز خود صبر کنند. حدود یک ماه پیش رییس شورای رقابت قیمت نهایی خودروهای داخلی را اعلام کرد اما پس از آن برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیسیونی برای کاهش قیمت‌های اعلامی شورای رقابت خبر دادند. با این حال رییس شورای رقابت تاکنون موضع‌گیری رسمی در این زمینه نداشته است و همین موضوع ابهامات در زمینه سرنوشت تعیین قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است. در این زمینه یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید: از ابتدای هفته جاری تاکنون بازار خودرو نیمه تعطیل است. وی با بیان این‌که پس از چند روز تعطیلات عید فطر در هفته جاری رکود بازار تشدید شده است، خاطرنشان می‌کند: دلیل اصلی این موضوع طولانی شدن زمان برای تعیین قیمت خودروهای داخلی است. این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: برخی نمایندگان مجلس از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروها خبر داده‌اند و در این زمینه مصرف‌کنندگان در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند. وی اضافه می‌کند: پس از چند روز تعطیلات عید فطر نیز برخی از نمایشگاه‌های اتومبیل ترجیح داده‌اند به دلیل تشدید رکود بازار در هفته جاری، فعالیت خود را آغاز نکنند و این موضوع بازار خودرو را نیمه تعطیل کرده است. این فعال بازار خودرو با بیان این‌که امیدواریم تکلیف قیمت خودروها هرچه زودتر تعیین شود، تصریح می‌کند: ادامه یافتن این شرایط موجب ضرر و زیان نمایشگاه‌های اتومبیل شده است.