| کد خبر: 47888 |

حذف تحریم‌ها هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

تین نیوز | برقراری رونق در هر بازاری نیاز به اقدامات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت به‌صورت توامان دارد که همزمان با اجرای اقدامات کوتاه‌مدت به‌عنوان راه‌حل‌های مسکن، اقدامات ساختاری نیز باید انجام گیرد. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق گفت: برای بهبود بازار هم باید کارهای کوتاه‌مدت و هم کارهای بلند‌مدت انجام شود. از جمله اقدامات کوتاه‌مدت می‌توان به عملکرد دولت و مجلس درخصوص شفاف‌سازی برخی ابهامات صنایع اشاره کرد و از طرفی سازمان بورس پیگیر است تا با رفع این ابهامات اعتماد به بازار سرمایه برگردد اما آثار کارهای زیرساختی بعد از دو سه سال نمود پیدا می‌کند.
 
محمد جمالی در ادامه به شرایط بازار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند خوش‌بینی بیش از حد به نتایج مذاکرات هسته‌ای، تصمیمات مجلس درخصوص مباحث خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه، عوارض صادراتی، مالیاتی، سیاست‌های انقباضی و رکودی ناشی از تحریم‌ها قرار داشت که افت جهانی قیمت نفت و به دنبال آن کاهش قیمت محصولات اساسی مانند پتروشیمی و فلزات معدنی نیز رخ داد. وی با بیان اینکه حدود 75 تا 80 درصد بازار سهام و بازار فرابورس ایران تحت تاثیر حرکات قیمتی جهانی هستند، اظهار کرد: پتروپالایشی، فلزی، سنگ‌آهنی‌ها و هلدینگ‌های فعال در این صنایع سال خوبی نداشتند. وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند فارغ از کارهایی که دولت برای جبران کسری بودجه انجام می‌دهد این صنایع از روندی که درجهان شکل گرفته متاثر می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مجموعه عوامل رکود بازار سرمایه در سال 93 گفت: مجموعه‌ای از عوامل داخلی که در اختیار حاکمیت و دولت است و عواملی که خارج از اختیار مسوولان است به‌عنوان ریسک سیستماتیک افت و خیزهای زیادی را در بازار سال گذشته رقم زدند.

وی درباره افق پیش روی بازار سرمایه در سال 94 گفت: به نظر می‌رسد بعد از افت شاخص و افت قیمت‌ها در سال گذشته بازار هم اکنون به مرحله قابل اتکا رسیده باشد که از این پس و به دنبال نتیجه‌ای که از مذاکرات اعلام شد، شاهد اخبار و رخدادهایی باشیم که بازار سرمایه را به یک روند صعودی سوق دهد. برداشته شدن تحریم‌ها یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند بازار سرمایه را با رونق همراه سازد.

جمالی ادامه داد: هم اکنون بانک‌ها به این تصمیم رسیده‌اند که نرخ بهره را کاهش دهند و خیلی از بانک‌ها با وجود مشکلاتی که دارند سعی می‌کنند نرخ بهره را پایین بیاورند چون با ادامه این روند خودشان به مرور دچار مشکل و زیان عملیاتی می‌شوند و ادامه آن برای بانک‌ها امکان‌پذیر نیست و از طرف دیگر قیمت نفت به ارقام مناسبی رسیده و حتی برآوردها حاکی از افزایش آن تا سقف 70 دلار در سه ماه پایانی 2015 است.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان به عملکرد سال گذشته دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف دولت و مجلس ایجاد زمینه توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری است و چنانچه بخواهیم شاهد رونق کسب و کار باشیم باید سرمایه‌گذاری توسعه پیدا کند و توسعه سرمایه‌گذاری مشروط به ایجاد یک فضای با ثبات و بلند‌مدت است که سرمایه‌گذاران بتوانند برای بلند‌مدت خود تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تصمیمات مثبت درخصوص مهلت 5 ساله برای کیفی‌سازی پالایشی‌ها و تدوین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای یک افق 10 ساله و کاهش عوارض بهره مالکانه، آزاد‌سازی صادرات و رفع برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی از جمله اقداماتی است که می‌تواند به برون‌رفت از شرایط رکود بازار سرمایه کمک کند.

وی خاطر‌نشان کرد: با حذف تحریم‌ها، همکاری مستقیم و بدون مانع منجر به کاهش هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران می‌شود و می‌توانند مانند گذشته در قالب ال‌سی مدت‌دار یا یوزانس مواد اولیه محصولات مورد نیاز را از خارج تهیه کنند تا نبود نقدینگی و فشاری که روی بنگاه‌ها است کم شود و سرمایه در گردش مورد‌نیاز بنگاه‌ها تامین شود که همه این اقدامات نشان می‌دهد در یک مسیر رو به بهبود در فضای کسب‌و‌کار حرکت می‌کنیم. جمالی به ضرورت توجه به تجربه موفق بورس‌های دنیا پرداخت و گفت: در حالی که تجربه بورسی ما به نیم قرن نمی‌رسد اما تجربه دنیا به یک سده یعنی دو برابر تجربه ما می‌رسد و این راهی که ما می‌رویم آنها ده‌ها سال است که رفته‌اند. ما باید از تجربه آنها بیاموزیم که وقتی دچار مشکلات ما شدند چه کردند و چطور توانستند تلاطمات را برطرف کنند. وی تصریح کرد: بازارگردان‌های قوی در بورس‌های دنیا نوسانات بازار را می‌گیرند و قیمت سهام را به سمت ارزش ذاتی هدایت می‌کنند و نگه می‌دارند، اما در ایران بازارگردان واقعی و جدی نداریم که چرایی‌اش باید بررسی شود تا شاهد حضور بازارگردان به معنای واقعی در بازار باشیم، نه اینکه فقط اسمی به‌عنوان بازارگردان شنیده شود اما حرکت جدی از آنها دیده نشود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.