| کد خبر: 136026 |

توضیحات شمخانی درباره حمله موشکی به داعش:

شورای‌عالی امنیت تصویب کرد، نیروی مسلح اقدام

شمخانی درباره نحوه تصمیم‌گیری در عملیات موشکی به مواضع داعش به «ایلنا» گفته: «ما نباید این موضوع را تبدیل به یک کشمکش داخلی کنیم.

تین نیوز

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، نحوه تصمیم‌گیری در مورد عملیات موشکی علیه داعش را توضیح داد. شمخانی درباره نحوه تصمیم‌گیری در عملیات موشکی به مواضع داعش به «ایلنا» گفته: «ما نباید این موضوع را تبدیل به یک کشمکش داخلی کنیم. سلسله‌مراتب فرماندهی نیروهای مسلح روشن است که در رأس آن آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، قرار دارند».

 

به گزارش روزنامه شرق، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اضافه کرد: «فرمانده کل قوا اراده و تدبیر کرده است و هرآنچه را که فراتر از تصمیم‌گیری نیروهای مسلح است، ابتدا با شورای‌عالی امنیت ملی مشورت می‌شود». او با اشاره به عملیات اخیر موشکی سپاه گفت: «این موضوع اول در شورای امنیت ملی مطرح شد و به تصویب رسید. اینکه می‌گوییم به تصویب رسید، یعنی مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده کل قوا تصویب کردند که این کار صورت گیرد و همه مصوبات شورای امنیت ملی از چنین خصلتی برخوردارند».

 

شمخانی تأکید کرد: «وقتی عملیات موشکی در شورای‌عالی امنیت به تصویب رسید، نیروی مسلح هم اقدام کرد. هر دو طرف درست می‌گویند، اما کامل موضوع را بیان نمی‌کنند». دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ‌تأکید کرد: «همه مصوبات شورای امنیت ملی زمانی عملیاتی می‌شوند که فرمانده کل قوا تصمیم می‌گیرند». شمخانی درباره اینکه آیا عملیات موشکی ادامه دارد، گفت: «متناسب به تعدی تکفیری‌ها تصمیم‌های متعددی از جمله اقدامات موشکی گرفته می‌شود».

 

«هر دو طرف» چه گفته بودند؟

شمخانی در جایی از گفت‌وگو می‌گوید: «هر دو طرف درست می‌گویند، اما کامل موضوع را بیان نمی‌کنند». منظور این حرف شمخانی را با نگاهی به اخبار و سخنان برخی مقامات می‌توان متوجه شد. یکشنبه‌شب سپاه به داعش ضربات موشکی وارد کرد و سه‌شنبه‌شب روحانی در مورد آن موضع‌گیری کرد؛ هرچند در طول این کمتر از ٤٨ ساعت جمعی از اصولگرایان به او انتقاد داشتند که چرا در این مورد موضع‌گیری نمی‌کند و پس از موضع‌گیری هم به مواضع او انتقاد داشتند.

 

«حسن روحانی» در سخنرانی سه‌شنبه‌شب گفت: «اگر تصمیمی می‌گیریم که به یک کشور موشک بزنیم، این تصمیمات امنیت ملی ماست. کاری که سپاه برای آماده‌کردن و پرتاب موشک به نقاط حضور سران داعش در دیرالزور انجام داد، تصمیم یک فرد یا یک رکن نظامی نبود. شما می‌دانید این تصمیمات در شورای‌عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود. البته اختیاراتی که به نیروهای مسلح از سوی شورای‌عالی امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران داده شد، بیش از پرتاب موشک بود.

 

پاسخ این اتفاق را شورای‌عالی امنیت تصویب کرد». صبح چهارشنبه هم وزیر اطلاعات در مورد عملیات موشکی علیه داعش گفت: «همان‌گونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تصریح کردند، این تصمیم در شورای‌عالی امنیت ملی اتخاذ شده و رئیس‌جمهوری نیز در جایگاه رئیس شورای‌عالی امنیت ملی به نیروهای مسلح دستور یورش کوبنده را به مقر داعش صادر کرد و مورد تأیید مقامات عالی نظام قرار گرفت. نقاط تجمع سرکردگان داعش از سوی وزارت اطلاعات در اختیار یگان موشکی سپاه قرار گرفت و موشک‌های ظفرآفرین سپاه آنها را نشانه گرفتند.

 

حسب اطلاعات متقن ما موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرده و تعداد زیادی از عناصر جنایت‌کار داعش، چند نفر از سرکردگان و فرماندهان آنها از جمله ابوعاصم لبیبی به هلاکت رسیدند». اما عصر چهارشنبه «روابط‌عمومی سپاه پاسداران» در اطلاعیه‌ای نوشت: «عملیات «لیلة‌القدر» در سلسله‌مراتب نظامی و تحت امر فرماندهی معظم کل قوا انجام پذیرفت... کلیه مراحل شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات پیرامون وضعیت مقرها و موقعیت تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور، صرفا توسط عوامل میدانی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرایندی دقیق و مطمئن صورت پذیرفت و در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت...».

 

روز پنجشنبه هم «حمیدرضا مقدم‌فر»، مشاور فرمانده کل سپاه، گفته بود: «اگر در موردی، یک اقدام شجاعانه از سوی یک نهاد و دستگاهی انجام شده که مورد تقدیر و تشکر مردم هم هست، لازم نیست برای اینکه عقب‌ماندگی خود را جبران کنید، بگویید که «ما در این اقدام مشارکت و حضور داشته‌ایم»؛ در‌حالی‌که شما در صحنه حضور نداشته‌اید و این خلاف‌واقع است. البته میدان برای مبارزه با دشمن باز است. شما می‌توانید در صحنه‌های دیگر مقابله با دشمنان ملت ایران، تلاش و گزارش کارهای انجام‌شده را به مردم اعلام کنید؛ ولی لازم نیست که اقدامات دیگران را به نام خودتان بزنید».

 

نهایتا با بالاگرفتن این‌گونه سخنان، روز جمعه سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: «اقدام موشکی علیه تروریست‌ها طبق سلسله‌مراتب نیروهای مسلح و فرماندهی معظم کل قوا تصمیم‌گیری و اجرا شد. اجرای عملیات علیه تروریست‌ها پیشنهاد سپاه و نیروهای مسلح بود و شورای‌عالی امنیت ملی از آن استقبال کرد که سپس این موضوع طبق سلسله‌مراتب نیروهای مسلح و فرماندهی مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری و اجرا شد».

 

او درعین‌حال گفته بود که «باید به این‌گونه سخنان خاتمه داد». شمخانی هم در حاشیه همان راهپیمایی گفته بود: «اقدام موشکی سپاه با اراده رهبر انقلاب و مصوب شورای‌عالی امنیت ملی صورت گرفت که البته تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی نیز باید به تأیید رهبر معظم برسد». حالا دبیر شورای‌عالی امنیت ملی باز هم سخنان روز جمعه خود را - البته به‌تفصیل - تکرار کرده تا دیگر جای شبهه در عوامل عملیات موشکی باقی نماند و به قول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به این‌گونه سخنان خاتمه داده شود. اما درهمین‌حال شامگاه شنبه، سردار «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در حاشیه مراسم شب شعر قیام موشک‌ها درخصوص برخی شایعات درباره اینکه برخی موشک‌های شلیک‌شده سپاه به اهداف نخورده و به مناطق دیگر مثل عراق اصابت کرده است، گفت: «آنچه این افراد به‌اصطلاح کارشناس از آن نام برده‌اند درواقع بدنه جداشده موشک‌ها (موتور) بود که در عراق به زمین خورد».

 

به گزارش «فارس»، حاجی‌زاده افزود: «موشک‌هایی که در این عملیات استفاده کردیم به‌گونه‌ای است که قبل از اصابت به هدف (صد کیلومتر مانده به هدف) قسمتی از بدنه جدا شده و سرجنگی به هدف اصابت می‌کند و عملیات طوری طراحی شده بود که این قسمت جداشده در خاک عراق به زمین می‌خورد».

 

آمریکایی‌ها شاید از طریق روس‌ها فهمیده باشند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین تأکید کرد: «همه موشک‌ها با موفقیت به هدف اصابت کرده است و ما در این خصوص فیلم‌های ضبط‌شده به وسیله هواپیماهای بدون‌سرنشین را نیز منتشر کردیم». او افزود: «جالب است بدانید که چهاردقیقه بعد از اصابت اولین موشک، بلافاصله هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه حضور پیدا کردند و این نشان می‌دهد که عملیات ما یک عملیات عریان بود. آمریکایی‌ها از طریق برخی همراهان ما؛ مثلا شاید روس‌ها از این عملیات اطلاع پیدا کرده بودند».

 

منبع: روزنامه شرق
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.