| کد خبر: 268213 |

نفتکش‌ های فعال در تجارت نفت روسیه متوقف شدند

بخشی از ناوگان عظیم نفتکش هایی که روسیه برای تحویل نفت خود استفاده می کند، زیر وزن تحریم های آمریکا، در حال متوقف شدن هستند.

تین نیوز

بخشی از ناوگان عظیم نفتکش هایی که روسیه برای تحویل نفت خود استفاده می کند، زیر وزن تحریم های آمریکا، در حال متوقف شدن هستند.

به گزارش  تین نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس ردیابی کشتی به کشتی که توسط بلومبرگ انجام شده، حدود نیمی از ۵۰ نفتکشی که از ۱۰ اکتبر هدف تحریم وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته اند، از زمان اضافه شدن به لیست تحریم ها، نتوانسته اند محموله ها را بارگیری کنند. نفتکش «ان اس لیدر» که جدیدترین کشتی تحریم شده است، پنج شنبه گذشته که نام صاحبش از سوی آمریکا اعلام شد، به سرعت از سواحل پرتغال برگشت و به سمت یک بندر روسی در دریای بالتیک حرکت کرد.

گروه هفت در دسامبر سال ۲۰۲۲، مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه که از طریق دریا صادر می شود را اعمال کرد تا ضمن حفظ عرضه نفت مسکو به بازار جهانی، درآمدهای نفتی این کشور را محدود کنند. این سیستم در سال میلادی گذشته، هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفت زیرا مسکو راه هایی را برای دور زدن آن پیدا کرد و بعضی از شرکت های غربی، به حمل نفت روسیه که بالاتر از سقف قیمت تعیین شده، فروخته شده بود، ادامه دادند.

اما آمریکا با تشدید تحریم ها و تحقیقات درباره موارد نقض احتمالی سقف قیمت، واکنش نشان داد و این اقدام، باعث شد بسیاری از مالکان کشتی های یونانی که در حمل محموله های نفت روسیه مشارکت داشتند، از این تجارت کنار بکشند.

نتیجه این وضع، افزایش هزینه حمل محموله های نفت روسیه بود که با تخفیف بالایی نسبت به شاخص های بین المللی فروخته می شدند. با این حال، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: نفت این کشور ارزان تر می شود.

این تصور همچنان چند تکه است زیرا وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم ها را به صورت گروهی وضع کرد. یعنی بعضی از این کشتی ها احتمالا هنوز به مرحله بارگیری محموله نرسیده بودند.

از ۵۰ نفتکش تحریم شده از اوایل اکتبر، ۱۸ نفتکش محموله را جمع آوری کرده اند. از این تعداد، ۹ کشتی شاتل بودند و به نظر رسید که ۹ کشتی، محموله ها را از زمانی که به لیست اضافه شده بودند، به طور عادی جمع آوری می کنند. یک کشتی هنوز محموله ای را حمل می کند که قبل از تحریم بارگیری کرده است.

 از این تعداد، ۳۱ کشتی باقی می ماند که ۷ کشتی حتی قبل از تحریم ها، غیرفعال بودند و ۳ کشتی ممکن است به زودی بارگیری کنند و ۲۱ کشتی دیگر از آن زمان، محموله ای بارگیری نکرده اند.

میانگین قیمت نفت اورال روسیه در نقطه صادرات، با تخفیف های رو به افزایش نسبت به  نفت برنت که شاخص قیمت بین المللی است، معامله می شود.

اریک فان نوستراند، دستیار موقت وزیر خزانه داری آمریکا در امور سیاست اقتصادی می گوید: آژانس های مستقل، تحلیلگران بازار و خود روس ها به این واقعیت اشاره می کنند که سقف قیمت، به هر دو هدف ما شامل محروم کردن روسیه از سود انرژی که برای جنگ غیرقانونی خود نیاز دارد و همزمان، حمایت از ثبات بازارهای انرژی، دست پیدا کرده است.

با این حال، ماهیت محرمانگی تجارت روسیه، به معنای آن است که نمی توان مطمئن بود مسکو چقدر آسیب دیده است.

نفت اورال پس از ورود به هند، تخفیف کمتری نسبت به نفت برنت پیدا می کند. همچنین شکاف بزرگی بین قیمت های صادرات و واردات وجود دارد و مشخص نیست چه کسی از این اختلاف قیمت، سود می برد.

اما به یقین، نفتکش های مرتبط با تجارت نفت روسیه، آسیب دیده اند. طی دو ماه گذشته، مجموعا ۱۴ نفتکش حامل نفت سوکول روسیه به هند، یا تغییر مسیر داده اند یا در آب های شرق سنگاپور، مستقر شده اند. تقریبا نیمی از این کشتی ها قبل از رسیدن به مقصد، تغییر مسیر دادند. سه نفتکش حامل نفت سوکول، در میان ۵۰ نفتکشی هستند که تحریم شده اند.

هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند در اوایل ماه میلادی جاری گفت: سقف قیمت اعمال شده توسط کشورهای غربی و تحریم ها علیه برخی شرکت های کشتیرانی روسیه، منجر به بروز مسائلی در تحویل نفت در بنادر هند شده است.

 بر اساس گزارش بلومبرگ، همه کشتی هایی که تاکنون تحریم شده اند، به دلیل نقض سقف قیمت در فهرست قرار گرفته اند. با این حال، یک سوال بزرگتر درباره کشتی هایی وجود دارد که به طور کلی، استفاده از خدمات غربی را متوقف کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.