| کد خبر: 265195 |

اقدام قزاقزستان برای کاهش ازدحام در هاب ترانزیتی آلماتی؛

شکوفایی در ترانزیت زمینی کریدور شرق - غرب

خط ریلی جدید در آلماتی که در جنوب شرقی قزاقزستان و نزدیکی مرز چین قرار دارد ترافیک بار در هاب آلماتی را تا 40 درصد کاهش می دهد و زمان تحویل محموله را به 24 ساعت کاهش می دهد.

تین نیوز

ساخت خط ریلی جدید در آلماتی که در جنوب شرقی قزاقزستان و نزدیکی مرز چین قرار دارد، با حضور علیخان اسماعیلوف، نخست وزیر قزاقستان، در روز سه شنبه 14 نوامبر آغاز شد. این خط ریلی 130 کیلومتری، ترافیک بار در هاب آلماتی را تا 40 درصد کاهش می دهد و زمان تحویل محموله را به 24 ساعت کاهش می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرامی اندیشکده حمل و نقل ایران، 80 درصد ترانزیت زمینی چین و اروپا از قزاقزستان عبور می کند که این کشور را به افزایش ظرفیت های خود به خصوص در خط ریلی Moynty-Dostyk که اتصال چین به قزاقزستان را از طریق آلاشانکو فراهم می کند، ترغیب کرده است. همچنین برنامه ریزی ها برای آغاز ساخت یک خط ریلی جدید از ایاگوز به بختی در شمال شرق قزاقزستان، به منظور ایجاد گذرگاه مرزی ریلی جدید، در حال پیگیری است.

با توجه به آن که شاخه شمالی کریدور شرق-غرب (ترانس سیبری) پس از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های غرب، با افول مواجه شده است و شاخه میانی آن (ترانس خزر)، با بی ثباتی های سیاسی، ظرفیت پایین، عبور از دریا و افزایش تخلیه و بارگیری و همچنین افزایش زمان و هزینه، دست و پنجه نرم می کند، ایران می بایست شاخه جنوبی کریدور شرق-غرب را فعال نماید تا علاوه بر عبور از تعداد کشورهای کمتر و ایجاد فضای امن تر برای بازرگانان، حمل و نقل زمینی یکپارچه را در اختیار ذینفعان این کریدور قرار دهد. پیشنهاد می شود که کمیسـیون مشـترکی بیـن کشورهای ذینفع با محوریت ایران تشکیل بشود تا بتوان گام مهمی در تحقق اهداف تعیین شده در برنامه توسعه هفتم برداشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.