| کد خبر: 262588 |

تأثیر ظهور فنّاوری های جدید بر زندگی و کار دریانوردان در کشتی

تأثیر ظهور فنّاوری های جدید بر زندگی و کار دریانوردان کشتی در یک گردهمایی با حضور کارشناسان و تحلیلگران بیش از ۴۰ مؤسسه و سازمان مردم نهاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تین نیوز

تأثیر ظهور فنّاوری های جدید بر زندگی و کار دریانوردان کشتی در یک گردهمایی با حضور کارشناسان و تحلیلگران بیش از ۴۰ مؤسسه و سازمان  مردم نهاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این گردهمایی آموزش، تعامل بین نیروی انسانی و فنّاوری، توجه به سلامت روانی و مسائل رفاهی خدمه برای اینکه که آنان بتوانند به راحتی با موضوع ورود فنّاوری به صنعت کشتیرانی کنار بیایند، مورد تأکید قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از مانا، در ابتدای در مراسم افتتاحیه این گردهمایی که در آتن برگزار شد «آپو بلوکاس»، کارشناس و تحلیلگر ارشد دریایی و مدیر سایت SAFETY۴SEA نتایج یک نظر سنجی درباره ایمنی، رفاه و تأثیر به کارگیری فنّاوری در صنعت کشتیرانی بر زندگی و کار خدمه در صنعت دریانوردی جهان  ر ا تشریح کرده و گفت این نظر سنجی از ۱۹۰۰۰ دریانورد در بیش از ۱۰۰۰ فروند کشتی انجام شده که نتایج آن نشان می دهد سلامت روان دریانوردان در برخی از خطوط کشتیرانی کشور ها  نادیده گرفته شده است. 

نقش حیاتی اینترنت

از سوی دیگر اینترنت نقش حیاتی در زندگی دریانوردان شاغل در کشتی ایفا می کند که باید برای حفظ روحیه و سلامت روانی  در اختیار آنان قرار گیرد؛ زیرا نظر سنجی نشان می دهد ۷۰ درصد خدمه به شکل دلخواه نمی توانند با همکاران خود ارتباط دوستی برقرار کنند به همین جهت آن ها در اوقات فراغت به اینترنت نیاز دارند تا بتوانند با خانواده و دوستان در ساحل و خشکی ارتباط برقرار کنند.

چنین مواردی از سوی ۹۱ درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی بیان شده همچنین توجه به سلامتی و رفاه دریانوردان و رسیدگی به حقوق، دستمزد و مرخصی های ساحلی در این نظر سنجی از سوی  خدمه مورد  تأکید  قرار گرفته است.

براساس این نظرسنجی دریانوردان معتقدند که با ظهور فنّاوری جدید توجه به رفاه و سلامت روان آنان باید بیش از پیش  مورد بررسی قرار گیرد در حالی که هنوز نگاه بسیاری از مدیران خطوط و مالکان همان نگاهی است که پیش از به کارگیری فنّاوری برکشتی حاکم بود.

در ادامه «اریک گرین»، مدیر عامل Green-Jakobsen نیز طی سخنانی گفت صنعت دریانوردی در بسیاری اوقات بر روی افراد متمرکز می شود به همین جهت توجه به عملکرد انسانی، آموزش افراد و رسیدگی به ایمنی روانی آنان باید مورد بحث و بررسی و تحقیق و مطالعه قرار گیرد و  در این راستا داده های دریافتی مورد نقد قرار گیرد.

زیرا عملکرد دریانورد در کشتی بازتاب عملکرد وی در زندگی و در خشکی است به همین جهت باید به ایمنی روانی توجه نشان داد تا دریانورد با خاطری آسوده و با روان سالم به کار و فعالیت خود د ر کشتی ادامه دهد.  

آموزش نیروی انسانی کمک به کاهش حوادث

«کاپیتان آدام پارنل»، مدیر دریایی CHIRP نیز با ارائه گزارشی به بررسی حوادث صورت گرفته در دریا پرداخت که در آن مدیریت ایمنی، فنّاوری جدید و نیرو های آموزش دیده به نحو احسن به کار گرفته شده و کمترین آسیب به صنعت کشتیرانی وارد شده است.

 وی یاد آور شد: می توان از تمام حوادث درس گرفته و با بررسی، تجزیه و تحلیل داده ها از حوادثی که اتفاق افتاده عبرت گرفت و با استفاده از فنّاوری هایی گسترش یافته از یک سو و آموزش نیروی انسانی از بروز ان ها جلوگیری کرد. ما در این اصل اتفاق نظر داریم که ایمنی به خودی خود اتفاق نمی افتد؛ به همین جهت باید برای جلوگیری از تکرار آن تلاش کرد که آن هم در گرو توجه به تخصص و سلامت روان کلیه کارکنان کشتی است.

«نیکلاس ایوانیدیس»، مدیر انجمن بین المللی بهداشت دریایی (IMHA) نیز پیرامون راهنمایی هایی که توسط پزشکان به دریانوردان  ارائه شده سخنرانی کرده و گفت: توجه به سلامت جسمانی دریانوردان از اهم امور در صنعت کشتیرانی است برای مثال برخی مشکلات جسمانی و روانی دریانوردان در حال افزایش است که ضرورت دارد مدیران خطوط کشتیرانی به راهنمایی و توجه پزشکان توجه کنند.

ایمنی یک فرهنگ است

«دیمیتریس پاتریکیوس»، مشاور تجاری شرکت V. Ships Greece  گفت: مفهوم ایمنی یک فرهنگ است و باید این مفهوم  با ورود نوآوری های جدید به عرصه دریا از سوی  مدیران کشتیرانی و دریانوردان به اشتراک گذاشته شود تا هر سازمانی نسبت به بررسی علل پایین بودن احتمالی آن در برخی شرکت ها و کشتی ها اقدامات لازم را به عمل آورد تا مشخص شود نقش نیروی انسانی و فنّاوری های جدید تا چه میزان در افزایش ایمنی نقش دارد، ما باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم و فرهنگ سرزنش را از کشتیرانی حذف کنیم و این اصل را در یابیم  که خطای انسانی در طبیعت ماست که باید هنگام وقوع حوادث تجزیه و تحلیل شود، به این باور نیز برسیم که خدمه ایمن، خدمه شاد ی هستند.

 کاهش حوادث در کشتی های فله بر

«کاپیتان تئودور لالاس»، مدیر عملیات ناوگان جزایر مارشال نیز گفت: بررسی داده هایی که در زمینه کنترل بنادر و توقیف کشتی و تفاهم نامه ها به دست آمده، نشان می دهد خطای نیروی انسانی در کشتی ها کاهش یافته، برای مثال کشتی های فله و تانکر در سال ۲۰۲۲ میلادی در زمنیۀ آمار مربوط به بروز حوادث کاهش محسوسی داشتند.

بررسی داده ها ی حاکی از عملکرد این کشتی ها نشان می دهد که با برنامه ریزی، تعمیرات به موقع، آموزش پرسنل و مدنظر قرار دادن خواسته های رفاهی و  سلامت روانی توانسته اند از به وجود آمدن حوادث و توقیف کشتی ها جلوگیر ی کنند.

نیکوس جورجوپولوس، مدیر ارشد توسعه کسب و کار Diaplous نیز گفت  توجه به خطرات امنیتی و یافتن حلقه های مفقوده در این میان و داشتن  اطلاعات  کافی، کلید مقابله با تمام چالش ها است  باید در نظر بگیریم که حوادث فقط به دزدی دریایی محدود نمی شود بلکه باید تلاش کنیم با توجه به رفاه و ایمنی دریانوردان  می توان از بروز حوادث جلوگیر ی کرد.  

«Evangelos Tzitzis»، مدیر سیستم های بدون سرنشین Diaplous  در زمنیه استفاده از پهپاد ها در سواحل هشدار داده و گفت: باید آموزش لازم به پرسنل بندری و خدمه داده شود، زیرا آشنا نبودن خدمه و کارکنان ممکن است به یک سری حوادث منجر شود. بدین ترتیب خدمه باید  با آموزش در جریان عملیات پهپادی قرار گیرند تا احیاناً غافگیرانه وارد عکس العمل های ناشیانه نشوند.  

«کاترینا لیاکی»، مدیر توسعه کسب و کار Navarino  گفت: متأسفانه کمبود کادر درمان در صنعت کشتیرانی یک مشکل رایج است که برخی اوقات جدی گرفته نمی شود. به اعتقاد من باید به مراقبت های پزشکی توجه لازم شود، زیرا این کار به سلامت جسمانی و روان دریانوردان کمک می کند.

«تاناسیس پاگونیس» مدیر عامل شرکت Forecode S.A نیز گفت: به روز نگه داشتن خدمه و آموزش تمامی مقررات و قوانین به آن ها در عصر فنّاوری موضوعی است که باید مورد بحث و تحقیق قرار گیرد و امکانات لازم برای یادگیری خدمه در کنار توجه به نیاز های روانی و رفاهی آنان در اختیار مدیران کشتیرانی قرار گیرد.

دریانوردان باید با نرم افزار ها و سخت افزار هایی که در کشتی مورد استفاده قرار می گیرد، آشنایی داشته باشند تا بتوانند از عهده وظایف به خوبی برآیند.

«Dimitris Psarros»، مدیر توسعه کسب وکار RISK۴SEA گفت: اتوماسیون و فنّاوری، زندگی و کار خدمه کشتی ها را بهبود بخشیده و عملیات را ساده تر می کند، اما توجه به سلامت روان آنان نیز از اولویت و اهمیت برخوردار است تا بتوانند رضایت فرماندهان کشتی و مدیران خطوط را کسب کنند.

«ماریانجلا زاناکی»، مشاور توسعه سازمانی و روانشناس در ادامه، مدیریت کشتی ها را ترغیب کرد تا با مدیریت بهینه خدمات ایمنی را در آنان تقویت کنند و تعاملات خدمه با یکدیگر را عملیاتی کنند.

 لزوم تعامل بین نیروی انسانی و فنّاوری کشتی ها

«راس میلار»، مدیر پیشگیری از ضرر و خسارت مدیریت بیمه ای گفت: فنّاوری هایی مانند هوش مصنوعی اگرچه کارآیی را در خدمه بالا خواهد برد، اما باید در نظر داشته باشیم که تعامل بین فنّاوری و نیروی انسانی از اهم مواردی است که در تصمیمات تیمی حل و فصل می شود و این وجه مشترک تمامی شرکت های کشتیرانی و سازمان های مردم نهاد است.

«دکتر Michela Terrei»، روانشناس نیز گفت: خدمه در هنگام کار در دریا با پیچیدگی های خاصی مواجه می شوند‎. ارتباط متقابل بین عوامل انسانی و پیشرفت های فنّاوری از پیچیدگی های خاصی برخور دار است که باید نیروی انسانی را به انعطاف پذیری روانی ترغیب کنیم و با دادن اطلاعات لازم به آن ها اطمینان خاطر را در آن ها تقویت کنیم. این یعنی کمک به خدمه ای که باید وجود فنّاوری در کار و زندگی را به راحتی پذیرا باشد.

«کاپیتان نیکولاس کریزومالیس» مدیر انطباق، حمل و نقل و بازرگانی Tsakos S.A  گفت: عوامل انسانی می توانند بر کاهش خطرات و حوادث تأثیر داشته باشند به شرطی که آمادگی لازم برای پذیرش فنّاوری در آنان ایجاد شود، در شرایطی که دریانوردان به نحو احسن با فنّاوری های جدید آشنا شوند، می توانند در اصلاح و جلوگیری از حوادث نقش داشته باشند.

«کاپیتان آندریاس توگانتزیس»، مدیریت کشتی Alpha Bulke  در پایان گفت: تحقیقات در ۵۰ سال گذشته نشان داده که خطای انسانی عامل ۸۰ درصد تصادفات دریایی است. از آن زمان تا کنون بیشترین مطالعات نشان داده که سوانح دریایی عمدتاً از خطای انسانی ناشی می شود.   پس رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی و سلامت روانی نیروی انسانی شاغل در کشتی نقش اساسی در کاهش خطای انسانی خواهد داشت. این  پیامِ این گردهماییی به دست اندرکاران صنعت کشتیرانی جهان است.

بدین ترتیب در صنعت دریایی با وجود تغییرات مهمی که ایجاد شده دیجیتالی شدن، مدیریت ایمنی یکپارچه را همراه با آموزش خدمه الزامی می سازد تا موفق به کاهش حوادث شویم و گرنه شاهد تکرار حوادث قبلی خواهیم بود. این در حالی است که نمی توانیم به وضعیت قبلی برگردیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.