| کد خبر: 250636 |

آیا ۲۰۲۳ می تواند سال پایان بحران زنجیره تامین جهانی باشد؟

جمع کثیری از ذینفعان صنعت لجستیک و زنجیره تامین جهانی امیدوارند که خاتمه سال ۲۰۲۲ نقطه شروعی برای پایان اختلالات موجود در این عرصه باشد، اما همچنان دشواریهایی وجود دارند که دورنمای آینده را مبهم می سازد.

تین نیوز

جمع کثیری از ذینفعان صنعت لجستیک و زنجیره تامین جهانی امیدوارند که خاتمه سال ۲۰۲۲ نقطه شروعی برای پایان اختلالات موجود در این عرصه باشد، اما همچنان دشواریهایی وجود دارند که دورنمای آینده را مبهم می سازد.

به گزارش تین نیوز ، سال ۲۰۲۲ هم با امیدواریهای زیادی شروع شده بود اما فقط دو ماه طول کشید که با شعله ور شدن بحران اوکراین، چرخه زنجیره تامین جهانی دوباره با چالش های جدیدی نظیر افزایش قیمت سوخت، تورم، رکود اقتصادی و کمبود نیروی انسانی مواجه شد و در اواخر سال هم دوباره سویه جدیدی از بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و احتمال قرنطینه های وسیع شدت گرفت .

اکنون دیگراز بارهای انباشته شده در بنادر و پایانه های لجستیکی که بیصبرانه منتظر تخصیص کانتینر و کشتی هستند خبری نیست و خطوط کشتیرانی تحت فشارند تا به دلیل کاهش تقاضا، کرایه حمل ها را تقلیل دهند. 

 این در حالیست که سیل بزرگی از کانتینرها و کشتیهای تازه سفارش داده شده در طول سال ۲۰۲۳ روانه بازار کار خواهند شد، بدون آنکه تقاضای قطعی برای استفاده از آنها قابل تصور باشد.

اگرچه اکثر دولتها در سراسر جهان تلاش می کنند تا با بسته های حمایتی بزرگ از حفظ سطح تقاضای موجود در جوامع حمایت کنند، اما پیش بینی ها می گویند به دلیل تاثیر سایر پارامترها، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ بیش از دو درصد رشد نخواهد کرد.

 بحران اوکراین و مسئله تامین انرژی اروپا باعث شده تا برای جبران کمبود گاز از کشتیهای نفتکش و تانکرهای ویژه حمل LNG برای جابجایی این حاملهای جایگزین استفاده شود و آمار تقاضا در این بخش قابل توجه است.

خطوط کشتیرانی در سال ۲۰۲۳ با افزایش هزینه های سوخت، دستمزد، هزینه های خدمات بندری و زیرساختی (نظیر ۱۵ درصد افزایش در عوارض عبور از کانال سوئز) روبرو هستند.

گرایش خطوط کشتیرانی به استفاده از کشتیهای دوگانه سوز برای حفظ الزامات زیست محیطی و برای آنکه بتوانند از سوختهایی نظیر LNG، سوختهای زیستی و متانول استفاده کنند در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت، اما این یک دگردیسی پرهزینه است و وضع مقررات بیشتری را از سوی نهادهای نظارتی و حاکمیتی ملی و بین المللی به دنبال دارد.

پیش بینی می شود برای حمل کالاهای فله خشک، سال ۲۰۲۳ سال بهتری باشد زیرا انتظار می رود تقاضای سنتی چین برای سنگ آهن افزایش یابد و از سوی دیگر، تقاضا برای حمل دریایی ذغال سنگ به اروپا نیز به عنوان یک حامل انرژی جایگزین رو به افزایش است.

از سوی دیگر با توجه به بحران اوکراین، مسئله حمل غلات بر جریان عملکرد کشتیهای فعال در این عرصه  تاثیر می گذارد.

کاهش نرخ حمل دریایی کانتینرها در اکثر مسیرها تقریبا به دوره درخشان دو ساله فعالیت خطوط کشتیرانی خاتمه می دهد.

با کاهش کرایه حمل دریایی محمولات کانتینری بین چین و اروپا عملکرد کریدورهای ریلی - دریایی چند وجهی مانند کریدور میانی با چالشهای بزرگی از بابت جذابیت قیمت و مدت ترانزیت تایم برای جذب مشتری مواجه می شوند.

بازگشت قرنطینه به چین و اجرای سیاست کوئید صفر، احتمال بروز مجدد قطع فعالیت بنادر چینی و بروز اختلالات جدید در عرصه حمل و نقل دریایی و زنجیره تامین را پررنگ تر کرده است.

اعمال قرنطینه های سراسری جدید دوباره فعالیت های دریانوردان را با صعوبت بیشتری روبرو خواهد کرد.

در طول دوران همه گیری، خطوط کشتیرانی یاد گرفته اند که چگونه با لغو سفرها، پیوستن به ائتلاف ها و همچنین خارج از سرویس کردن کشتیهای قدیمی، ظرفیت های خود را برای متوازن ساختن سطح عرضه و تقاضا مدیریت کنند.

چالش دیگری که درعرصه حمل و نقل دریایی قابل توجه است، موضوع کاهش نیروی انسانی ماهر در بخش دریانوردی است. 

اکنون کمی بیشتر از ده درصد دریانوردان شاغل اهل روسیه و ۴ درصد از آنان اهل اوکراین هستند که بحران موجود بین دو کشور، بر بخش قابل توجهی از کار و زندگی این افراد اثر گذاشته و این در حالیست که با تحویل شدن کشتیهای جدید، روز به روز بر آمار نیروی انسانی مورد نیاز در این بخش افزوده می شود.

منابع:

Hellenicshippingnews

Logistics Insider

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.