| کد خبر: 52751 |

در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ فریاد اعتراض بخش خصوصی به بخشنامه ممنوعیت خروج کامیون های بالای ۲۵ سال

تین نیوز | رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی استان اردبیل با بیان اینکه" بخشنامه عدم خروج کامیون های بالای 25 سال مصداق بارز همان بخشنامه گمرک در قبال یدک های دست ساز است" گفت: "کلاسیک" به خودرویی گفته می شود که بیش از 25 سال سن، ظاهری کاملا سالم و از لحاظ فنی بی نقص و کم کارکرد باشد، نه کامیونی که بیش از 25 سال در حال تردد درجاده ها بوده و امروز برای  نگهداری در زباله دانی باید پول هم پرداخت شود.

رضا قلی رضایی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به بخشنامه جلوگیری از خروج کامیون های بالای 25 سال از کشور بدون اخذ مجوز اظهار داشت: حدود 15 سال قبل دو کارخانه یدک سازی "مارال و ماموت" فعالیت خود در کشور را آغاز کردند، در همین حین بخشنامه ای مبنی بر عدم کاپوتاژ کامیون های داری یدک کش های دست ساز از سوی گمرک منتشر شد. در حالی که 95 درصد یدک ناوگان بار کشور دست ساز بودند و این آمار امروز به 90 درصد رسیده است.
 
وی افزود: این بخشنامه ابتدا یک سال و همچنان پس از گذشت سالیان متوالی تا امروز در حال تمدید شدن است و هیچ راهکاری ارائه نمی شود در حالی که می توان برای همین یدک ها شماره شاسی صادر شود یا مکانیسم تعویض برای آنها تعبیه گردد.
 
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی اردبیل با بیان اینکه" بخشنامه عدم خروج کامیون های بالای 25 سال مصداق بارز همان بخشنامه گمرک در قبال یدک های دست ساز است" گفت: اگر منظور این بخشنامه، شناسایی کامیون های قدیمی کلاسیک است، در تعریف "کلاسیک" به خودرویی گفته می شود که بیش از 25 سال سن، ظاهری کاملا سالم و از لحاظ فنی بی نقص و کم کارکرد باشد، نه کامیونی که بیش از 25 سال در حال تردد درجاده ها بوده و امروز حتی برای نگهداری آن در زباله دانی باید پول هم پرداخت شود.

سابقه فروش حتی یک کامیون پیر ایرانی در خارج وجود ندارد
رضایی با توجه به هدف وزارت ارشاد و سایر نهادهای دولتی مبنی بر جلوگیری از فروش کامیون های با سن بالای 25 سال در خارج از کشور خاطرنشان کرد: در تاریخ حمل و نقل ایران چنین چیزی سابقه نداشته است و به دلیل گرانی قیمت کامیون در داخل کشور نسبت به قیمت جهانی، بیشتر خارجی ها رغبت بیشتری برای فروش کامیون های دست دوم خود در ایران دارند.

وی با اشاره به این اقدام صورت گرفته بیان کرد: اگر می خواهند کامیون های بالای 25 سال به عنوان خودرو کلاسیک دیده شوند، پس همانند برخورد با خودروهای سواری کلاسیک، برای آنها پلاک مجزا ثبت کنند تا صاحبان آنها درگیر مسائل و مشکلات گمرکی نشوند.

این فعال حمل و نقل با اشاره به مداخله یک وزارتخانه با رویکرد فرهنگی در امر ترانزیت و حمل و نقل کشور تصریح کرد: متاسفانه این گونه درخواست ها از سوی گمرک دقیق بررسی نمی شود. در غیر این صورت کامیونی پس از 25 سال فعالیت در حوزه ترانزیت نه تنها از لحاظ فنی بلکه از اتاق و ظاهر سالم و شکیلی نیز برخوردار نیست و خودرو کلاسیک محسوب نمی شود.

پاسخ بخش خصوصی به اظهارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
رضایی در پاسخ به اظهارت مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده ایمبنی بر اینکه" در مرزهای شرقی و غربی کامیون‌های ایرانی اصلا وارد مرز افغانستان و عراق نمی‌شوند و در مرز این دو کشور از روش پشت به پشت (back to back) برای حمل و نقل کالا استفاده می‌شود" یادآور شد: ترانزیت سوخت نباید از قلم بیفتد این کالا در ترانزیت و صادرات نمی تواند پشت به پشت صورت بگیرد. همچنین به غیر از مرز کشور ترکیه، برای صادرات کالا فقط در مرز مهران با کشور عراق از روش پشت به پشت استفاده می شود و این اتفاق در زمان ترانزیت هیچگاه اتفاق نمی افتد.

این فعال حوزه حمل و نقل بین المللی با اشاره احتمال بروز اختلال در سیستم حمل و نقل و ترانزیت کشور با اجرای این بخشنامه اظهار داشت: بخش اعظم ناوگان باری کشور را مدل های  70-1360 تشکیل می دهند و 35 درصد نیز متعلق به کامیون های "هوو"  است که حتی شرکت های بیمه نیز به دلیل هزینه خسارت های مدل حتی"صفر کیلومتر" این کامیون حاضر به بیمه کردن آن نیستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد عیقرلو کمیته حمل انجمن کشتیرانی 0 0

    تاسیس انجمن حمل ونقل بین المللی استان محترم اردبیل را به جامعه حمل نقلی کشوررا تبریک عرض نموده.

  • محمد عیقرلو 0 0

    سلام برادر ارجمند ریاست محترم هییت مدبره انجمن اردببل امروز درخدمت یکی از مدبران لایق ودانشمتد گمرک بودم ایشان فرمودند رانندگان استان اردبیل از بهترین ها هستند خوشبختانه مابه افتخار است انشالله این انجمن هم بتواند از نظر کیفی وکمی در منطقعه ما یه فخر جامعه حمل ونقل گردد. برادر درد متد انچه که بجای نرسد فریاد است جون صدای شرکتهای حمل ونقل را کسی نمی شنود لطفا با صبر وتحمل وتوکل به ایزد منان مشکلات را کمک مدیران خیر اندیش وعالم به مرور زمان مرتفع نمود. با تشکر عیقرلو