| کد خبر: 8939 |

نگرشی به موضوع ترانزیت در ایران

تین نیوز | ترانزیت یکی از پر سودترین تجارت‏ های دنیا است و کشورهایی که در مسیر کریدورهای ترانزیتی قرار گرفته‏ اند به طور معمول درآمدهای قابل توجهی را بواسطه عبور کالاهای تجاری از کشور خود بدست می ‏آورند.
 
از جمله مهمترین درآمدهای ترانزیت می‏ توان به موارد ذیل اشاره نمود:
 - درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم از صنعت ترانزیت
 - ایجاد اشتغال در نتیجه بکارگیری نیروی انسانی در فعالیت­ های ترانزیتی
 - توسعه عمران منطقه­ ای
 - ایجاد امنیت
 
برخی از سر فصل­ های درآمدی مستقیم و غیر مستقیم ترانزیت عبارت اند از :
 - درآمدهای کرایه حمل ناوگان جاده­ای ، دریایی و ریلی
 - درآمدهای عوارض بندری
 - درآمدهای تخلیه ، بارگیری و انبارداری
 - درآمدهای حق نمایندگی
 - درآمدهای مابه التفاوت سوخت ، ‌تن ، کیلومتر
 - درآمدهای بیمه­ ای همانند بیمه ( CMR) ، بن تضمین و غیره
 - درآمدهای هزینه­ های سفر
 - درآمدهای ایجاد اشتغال سالیانه 

در میان کشورهای که مزیت وی‍ژه از جنبه ترانزیت دارند ، کشور ایران در مسیر کریدورهای ترانزیتی مهمی از جمله کریدور شمال ، جنوب ، کریدور حمل­ و­نقلی اروپا ، قفقاز ، آسیا (تراسیکا) ، کریدور سه گانه آلتید ، کریدور جاده ابریشم ، شبکه تار (حمل­ و­نقل ریلی) و ‌شبکه بزرگراهی آسیایی قرار گرفته است که می‏ توانند ایران را به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت در دنیا معرفی کنند.
 
در حال حاضر حجم گردش پول ، ‌انتقال کالا و انرژی بین آسیا و اروپا در حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال است که ۱۲۰ میلیارد دلار از آن مربوط به حمل‏ ونقل و ترانزیت می­ شود. با در نظر گرفتن درآمد بالقوه ۵ درصدی از درآمد سالیانه ۱۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا می­ توان درآمدی در حدود ۵ الی ۶ میلیارد دلار برای صنعت ترانزیت در ایران تصور نمود که بنا به برخی برآوردهای کارشناسی سهم کشور ایران از درآمدهای ترانزیتی حتی می­ تواند سالانه به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برسد که خود رقم قابل توجهی است.

با تمام این مزیت‏ ها از ظرفیت‏ های ترانزیتی در ایران به خوبی استفاده نمی‏ شود. علل این ظرفیت‏ های خالی را می‎‏توان به موارد زیادی نسبت داد که مهمترین آن‏ ها در حوزه ترانزیت ریلی ، جاده‏ ای و گمرک در ادامه بیان می‏گردد :
 
در زمینه ترانزیت ریلی از مهمترین مشکلات می‏توان به نرخ بالای کرایه حمل‌ و نقل ریلی ، توقف‏ های زیاد در مسیر ، کمبود واگن ، عدم تجهیزات مناسب ترانشیپ ، فرسودگی ناوگان و تفاوت عرض خط ریل با کشورهای همسایه اشاره نمود.   
 
در زمینه حمل‌ و نقل جاده‏ ای مهمترین مشکلات مربوط به وجود نوسانات زیاد کرایه‏ های حمل ، قدیمی بودن ناوگان ، عدم وجود امکانات رفاهی مناسب در جاده‏ ها، بازرسی‏ های زیاد نیروی انتظامی ، تفاوت تناژ با استانداردهای بین المللی و کمبود قطعات یدکی است.

در حوزه گمرک پیچیده بودن رویه‏ های ترانزیتی ، نبود سیستم‏ های رایانه‏ ای در تمامی گمرکات ، عدم تجهیزات کافی مانند دستگاه (X-RAY) و امکانات تخلیه وبارگیری و عدم شفافیت قوانین گمرکی از مهمترین مشکلات مربوطه است.
 
همچنین اگر به صورت جامع به امر ترانزیت در کشور بنگریم ، مهمترین معضلات مربوط به عدم هماهنگی سازمان‏ های مختلف دخیل در امر ترانزیت ، تصمیمات ناهماهنگ سازمان‏ ها ، نبود پشتوانه اجرایی در اجرای برنامه‏ ها ، کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی در تصمیمات اتخاذ شده و عدم هماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی می‏باشد.
 
برای رفع این مشکلات ، وجود ساختار و تشکیلاتی که هماهنگ کننده و تسهیل کننده امر ترانزیت در کشور باشد ضروری به نظر می‏رسد. در این راستا به منظور هماهنگی بین سازمان‏ ها ، دوایر دولتی و سایر ارگان‏ های دست اندر کار ، اولین اقدام در کشور تشکیل کمیته ساماندهی ، هماهنگی و توسعه ترانزیت در سال ۱۳۷۷ بوده است.
 
مسئولیت این کمیته بر عهده وزارت راه و ترابری بوده و دارای اعضای مختلفی از بدنه دولتی دخیل در تزانزیت می‏ باشد. در دومین اقدام در سال ۱۳۸۸ کار گروه ساماندهی ، همـاهنگی و توسعه و تشـویق امر خدمات عبور کالا از کشـور (ترانزیت) تشکیل شده است که مسئولیت آن را وزیر راه و ترابری با عضویت وزیر دادگستری ، وزیر امور خارجه ، وزیر بازرگانی ، وزیر امور اقتصادی و وزیر کشور به منظور ساماندهی ، هماهنگی و توسعه و تشویق امر خدمات عبور کالا از کشور (ترانزیت) برعهده داشته‏ اند. از اقدامات مهم این کار گروه تصویب آیین‌ نامه روان‌ سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور بوده که به مسائلی مانند قاچاق کالاهای ترانزیتی توجه ویژه داشته است.

با وجود کمیته ساماندهی ، هماهنگی و توسعه ترانزیت و نیز کار گروه ساماندهی ، همـاهنگی و توسعه و تشـویق امر خدمات عبور کالا از کشـور (ترانزیت) ، باز هم به نظر می‏ رسد در صنعت ترانزیت کشور باید ساختار و تشکیلاتی وجود داشته باشد که هماهنگ کننده امور ترانزیت باشد. زیرا در حال حاضر ارگان‏ های مختلفی در این حوزه تصمیم گیرنده هستند و هماهنگی چندانی بین‏ آن‏ ها وجود ندارد که این باعث جزیره‏ ای شدن امور ترانزیت در ایران شده است.

بنابراین ضروری به نظر می‏ رسد ، تشکیلات جداگانه‏ ای به عنوان متولی اصلی امور ترانزیت و هماهنگ کننده بخش خصوصی و دولتی به صورت یک سازمان مستقل در کشور تاسیس شود. در این تشکیلات باید نمایندگانی از بخش‏ های دولتی و خصوصی حضور داشته باشند و به علت اینکه عوامل اجرایی ترانزیت متعلق به بخش خصوصی است و همگی به نحوی به اتاق بازرگانی متصل هستند ، اهمیت اتاق بازرگانی را نیز نباید نادیده گرفت.
 
مهمترین مزیت این تشکیلات بررسی مشکلات توسط یک متولی مشترک و پیگیری برنامه‏ های ابلاغ شده است و بدنه آن باید طوری شکل یابد که ارتباط بخش خصوصی با دولتی به طور کامل مشهود باشد.
 
این امر باعث می‏ شود از تصمیمات جداگانه‏ ای که در سازمان‏ های مختلف گرفته می‏ شود جلوگیری به عمل آید و مشکلات به صورت یکپارچه در ارتباط با سازمان‏ های مختلف دیده شود و راه‏ حل‏ ها با توافق تمامی سازمان‏ های دخیل اتخاذ گردد که نتیجه آن بهبود وضعیت ترانزیت در کشور در سال‏ های آتی خواهد بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فعال حمل و نقل 1 0

    دقیقا مطلب پر محتوایی هست.. برای اثبات این موضوع میتوان اخیرابه مصاحبه های مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی اشاره کرد که بخش جاده را یک سر و گردن بلند تراز بخش ریل و دریا و هوا و حتی ترانزیت سواپ و لوله میداند و نشان دادن توانمندی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که خودشان از آن سازمان هستند نسبت به سایر بخشهای حمل ونقل میباشند… لذا کمترین عمل در این زمینه این هست که امور ترانزیت از سازمان حمل و نقل جاده ای و راهداری منفک شود چون ترانزیت به اخص کلمه فقط مربوط به جاده نیست..

  • مدیر شرکت حمل و نقل 0 0

    سازمان راهداری در امر ترانزیت صرفاٌ مجوز فعالیت را برای شرکتهای حمل و نقل صادر می کند و چنان نقشی را در امر ترانزیت ندارد و گمرک است که امور ترانزیت را پیگیر است.

  • کارشناس توسعه 0 0

    در حال حاضر حجم تجارت اروپا و آسیا قریب ۵۰۰۰ میلیارد دلار است. و حجم تجارت جهانی از ۱۶۰۰۰ میلیارد گذشته است. امار را از سایت بانک جهانی و یا سایت تجارت جهانی اصلاح فرمایید.

  • امیر 0 0

    بهتر هست نام ترانزیت از دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی حذف شود و آن دفتر محترم فقط به امور پایانه های مرزی خود مثل پایانه های کلان شهرها رسیدگی کند… ترانزیت در این کشور آن قدر مهم هست که حتی باید برای خود یک وزارت خانه باشد در غیر این صورت حداقل سازمانى مثل سازمان ترانزیت تاسیس شود کارایی بهتری خواهد داشت… این عمل دور از انتظار نیست چون خود سازمان حمل و نقل و راهداری کشور در دهه ۶٠ با تصویب قانون شرکت های سهامی پایانه های کشور تاسیس یافته هست لذا اتاق بازرگانی میتواند با پیشنهاد به یکی از کمسیون های تخصصی مجلس محترم شورای اسلامی این مهم را به انجام رساند

  • fadsafhg @ yahoo. com 0 0

    یک سازمان بایدمسول افزایش ترانزیت باشدنمام مسولیت رابپذیرد وبرنامه خودرااعلام کند خاله همه کاره هیچ کاره هم درتمام اموردخالت میکنندبدون اینکه مسولیت داشته باشند امروزروز مسولیت وپاسخ دهی است

  • نوروزی 0 0

    ترانزیت را اقتصاددانان اعظم دنیا معجزه قرن حاضر دانسته اند. چون تاثیرات زیادی را در رفاه و آسایش کشورهای درگیر در این پروسه دارد. ولی شما بیایید ببینید کدام یک از مسئولین سازمان پایانه از رده ستادی گرفته تا استانی و شهرستانی تفکر اقتصادی دارند؟ ما تا زمانیکه تفکرات غلط در ساختار اداری را در ادارات و سازمانها داشته باشیم خود معجزه دیگر را در کشور در عرصه ترانزیت ایجاد میکنیم آنهم عقب ماندگی و از دست دادن کلیه فرصتها. که آیندگان ما را مورد نقد و حتی نفرین قرار میدهند. من بعنوان استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی معتقدم باید در گزینش مسئولین ادارات مسایل دیگری را هم دخالت بدهیم که در شرایط فعلی اکثرا مورد دقت مسئولین سازمانهای ستادی و استانی نیست. وووووووووووووو

  • ترانزیت سرمایه ملى پنهانى 0 0

    آیا دفتر ترانزیت و پایانه هاى مرزى سازمان راهدارى از کم و کیف پروازهاى عبورى(ترانزیت) و نحوه آن و چگونگى رشد آن خبرو اطلاعاتى به عنوان متولى ترانزیت دارد؟؟؟؟؟؟ مسلماً که خبر ندارد…و این قصه سر درازى دارد

  • نوروزی 0 0

    جناب آقای سرمایه ملی پنهانی من شناختی که از حوزه ترانزیت سازمان راهداری دارم یک تفکر کهنه بخشی و متعصبانه در آن دفتر جاری شده که هنوز از دهه ۷۰ خارج نشده اند. حمل و نقل و ترانزیت یک مقوله اقتصادی هستند و تنها نگاه اقتصادی بر حوزه ترانزیت وجود ندارد.

  • ترانزیت سرمایه ملى پنهانى 0 0

    جناب آقاى نوروزى نه تنها سازمان راهدارى تفکر اقتصادى ندارد که فرمایشات جنابعالى صحیح میباشد بلکه مقوله ترانزیت یک کار فوق تخصصى میباشد که جاده یکى از ابزارهاى آن میباشد در حالى که ترانزیت که یکى از بخشهاى آن پروازهاى عبورى هست سازمان راهدارى تخصص آن را ندارد که آن را هم توسعه دهد لذا سواپ هم بخشى از انواع ترانزیت میباشد که سازمان راهدارى باز هم در این مورد هیچ تخصصی ندارد و … لذا بهتر هست همان سازمان جدیدى بنام(سازمان ترانزیت کشور) تاسیس شود تا مقوله ترانزیت در کشور که مثل بچه یتیم بی سرپرست مانده و مظلوم واقع شده توسعه یابد و کشور هم از مزیت اقتصادى آن بهره مند شود و همچنین بیش از پیش توسعه یابد و سازمان راهداری نیز به امورات جاده و ایمنى و کارت هوشمند راننده و کارت معاینه فنى و کارت هوشمند کامیون و مجتمع های بین راهى و تیرپارک ها رسیدگى کند نه به ترانزیت

  • فعال ترانزیت دریایی با ریل 0 0

    جناب آقاى نوروزى سازمان راهدارى از رویه و نوع ترانزیت با قطار(ریل) از اسکله هاى جنوب کشور به کشورهاى آسیاى میانه از طریق مرز ریلى سرخس و مرز ریلى رازى هم خبر ندارد هم تخصص آن را ندارد

  • خادم‏ ‏خدا 0 0

    ممنون‏ ‏از‏ ‏فعال‏ ‏ریلی‏ ‏و‏ ‏دریایی‏ ‏. ‏ ‏زمانی‏ ‏رییس‏ ‏سازمان‏ ‏راهداری‏ ‏دولت‏ ‏قبل‏‏ ‏که‏ ‏متخصص‏ ‏حمل‏ ‏و‏ ‏نقل‏ ‏بود‏ ‏ ‏را‏ ‏نماینده‏ ‏ویژه‏ ‏دولت‏ ‏در‏ ‏امر‏ ‏ترانزیت‏ ‏کردند‏ ‏. ‏ ‏ما‏ ‏جامعه‏ ‏فعال‏ ‏در‏ ‏مباحث‏ ‏اقتصادی‏ ‏چیزی‏ ‏ندیدیم‏ ‏. ‏ ‏با‏ ‏شروع‏ ‏بکار‏ ‏دولت‏ ‏جدید‏ ‏نفری‏ ‏به‏ ‏سازمان‏ ‏راهداری‏ ‏انتخاب‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏نه‏ ‏تخصص‏ ‏جاده‏ ‏ای‏ ‏داشت‏ ‏و‏ ‏نه‏ ‏تخصص‏ ‏ترانزیت‏ ‏. ‏ ‏با‏ ‏انتصابات‏ ‏بی‏ ‏تدبیرانه‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏پایانه‏ ‏انتصابات‏ ‏در‏ ‏دور‏ ‏تسلسل‏ ‏غلطی‏ ‏که‏ ‏قرار‏ ‏داشت‏ ‏مجددا‏ ‏تکرار‏ ‏شد‏ ‏. ‏ ‏نه‏ ‏فکر‏ ‏جدیدی‏ ‏وارد‏ ‏شد‏ ‏و‏ ‏نه‏ ‏متخصص‏ ‏جدیدی‏ ‏که‏ ‏جریانات‏ ‏ترانزیت‏ ‏در‏ ‏منطقه‏ ‏را‏ ‏رصد‏ ‏و‏ ‏برنامه‏ ‏ریزی‏ ‏نماید‏ ‏. ‏

  • حمید 0 0

    ترس تجار و فعالین اقتصادی این است که اگر سازمان ترانزیت ایجاد بشود مدیرانی مثل مدیران پایانه بر مدیریت آن انتخاب شود و وضعیت موجود را بدتر از این کنند. من در شمال غرب ایران و جنوب ایران فعالیت دارم مدیر خوب استانی را در اینها ندیدم. آنها اکثراً فکر امنیتی دارند تا اقتصادی. متاسفانه در جامعه ما برخی مدیران بخش اقتصادی، متخصص مسایل مذهبی و امنیتی و انتظامی هستند نه اقتصادی. مثل مدیران استان آذربایجانشرقی - اردبیل و هرمزگان

  • پرسنل گمرک 0 0

    پایانه های مرزی کارهای ترانزیتی را انجام میدهد. اکثر کارکنان پایانه های مرزی به کار خوب تسلط ندارند. هم مسئول و هم پرسنل اهمیت ترانزیت را نمی دانند و قوی ترین پرسنل اکثرا توسط مدیران استانی به استانها کشیده شده و سخت ترین کار که بقیه پرسنل در آنها نا موفق بودند بکار گرفته میشود. این پرسنل انتقالی نیز با این کار مدیران استانی درگیرحواشی کار شده و دو قسمت ادار لنگ میشود. بنظر من بایستی یک چارچوب تشکیلاتی به پایانه ها داده شود تا مشکلات زیادی عاید ترانزیت نگردد. در هر پایانه یک نفر نیروی خوب و کارشناس است که آنها نیز توسط ادارات استانی تحت فشار هستند.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    باید سازمان ترانزیت در وزارت راه تاسیس شود چون عمده کار ترانزیت چه در زیرساختها و چه در عمل و چه در پایانه ها با این وزارت است و بقیه ادارات و ارگانها در دیگر وزارتخانه ها باید به این سازمان کمک نمایند.