| کد خبر: 86143 |

مشاور استاندار آذربایجان غربی عنوان کرد:

◄ موانع صادرات هندوانه جیرفت به انگلستان در نوروز ۹۵

تین‌نیوز | رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه «ممنوعیت استفاده از کامیون‌های خارجی برای ارسال بار به کشورهای ثالث گریبانگیر تجار ایرانی برای صادرات هندوانه جیرفت به کشور انگلستان در نوروز امسال شد.» تصریح کرد: نبود کامیون‌های یخچالی ایرانی باعث فروش هندوانه صادراتی به قیمت کیلویی 400 تومان در بازار ارومیه شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فاطمه قنبر پور در جلسه اخیر کمیسیون حمل‌ونقل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات موجود در پایانه‌های استان آذربایجان غربی اظهار داشت: بحث ممنوعیت استفاده از کامیون‌های خارجی برای ارسال بار به کشورهای ثالث طبق تفاهم‌نامه‌های سال‌های دور در نوروز امسال گریبان گیر صادرات هندوانه جیرفت از استان آذربایجان غربی به مقصد انگلستان شد.

وی افزود: فرسودگی ناوگان ترابری، قیمت تمام‌شده و نرخ بهره بالا در ایران باعث تحمیل فشار بر بخش خصوصی شده‌است و همین فشار به دریافت‌کنندگان کالاهای ایرانی در سایر کشورها نیز تحمیل می‌شود.

مسئول كارگروه بازرگاني و امور حمل‌ونقل استان آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات صادرات هندوانه جیرفت از این استان در نوروز امسال بیان داشت: هندوانه جیرفت 20 روز به عید 95 مانده آماده برداشت و صادرات به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده هندوانه شد. اما ایران به‌اندازه کافی ناوگان یخچالی ندارد. درحالی‌که کشور ترکیه تا اردیبهشت‌ماه یعنی زمان برداشت هندوانه‌های خود تعرفه حمل مربوط به این مورد را حذف می‌کند.

رئیس کمیسیون بازرگانی و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه « در سال گذشته علی‌رغم اینکه کامیون یخچال دار ایرانی برای تجار غیرقابل‌دسترس بود» گفت: طبق قانون، ناوگان ترک اجازه بارگیری در ایران را ندارد به همین خاطر با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مکاتباتی به‌منظور اجازه ورود و بارگیری از سوی کامیون‌های ترک انجام گرفت اما هیچ‌گونه جوابی از سوی سازمان دریافت نشد.

قنبرپور در ادامه خاطرنشان کرد:  پس از تماس استاندار با داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، فهرست شماره تلفنی از کامیون‌های یخچالی از سوی ایشان در اختیار استانداری قرار داد و گفت؛ اجازه هیچ‌گونه بارگیری به ناوگان ترک نمی‌دهیم مگر بار از جیرفت با ناوگان ایرانی بارگیری و مجدد در مرز بازرگان تخلیه و بارگیری شود.

مشاور استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نبود امکان در مرز بازرگان امکان sort(دسته‌بندی) بار در مرز بازرگان یادآور شد: به گفته تجار، از یک کشنده 20 تنی فقط 5 تن امکان صادرات دارد. سرانجام به دلیل طولانی شدن نبود کامیون یخچالی ایرانی هندوانه جیرفت ایران که قرار بود هر کیلو به قیمت 1500 تومان به انگلستان صادر شود در بازار ارومیه کیلویی 400 تومان به فروش رسید.

مسئول كارگروه بازرگاني و امور حمل‌ونقل استان آذربایجان غربی تصریح کرد: درحالی‌که بر صادرات کالا به‌وسیله ناوگان ایرانی به قیمت 6 الی7 هزار دلار اصرار می شد، ناوگان ترک حاضر به اخذ کرایه‌ای بالغ‌بر 2 الی 3 هزار دلار بود. لذا باید به این واقعیت دست‌یابیم که ترکیه به ناوگان ایران احتیاج ندارد بلکه مسئله برعکس است.

وی با اشاره به روند بارگیری هندوانه ایران گفت: ترکیه از این‌که هندوانه جیرفت یک‌بار در ارومیه سپس در بازرگان و سرانجام در مرسین تخلیه و بارگیری می‌شود تا به انگلستان برسد استقبال می‌کند زیرا بار سالم به مقصد نمی‌رسد.

قنبرپور  در پایان درخواست اصلی استان آذربایجان غربی را توافق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای استفاده از ناوگان خارجی جهت حمل بار به کشور ثالث عنوان کرد و خاطرنشان کرد: برای سه ماه در سال اجازه استفاده از ناوگان ترابری دو کشور ایران و ترکیه برای تجار صادر شود.



 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.