| کد خبر: 259179 |

گام عملی مازندران در تجارت شمال- جنوب؛ روسیه اسب را عوض می کند؟!

این روزها مازندران با اعزام اولین هیئت تجاری و اقتصادی به سه استان روسیه گام عملی را برای فعال کردن کریدور شمال جنوب برداشته است.

تین نیوز

این روزها مازندران با اعزام اولین هیئت تجاری و اقتصادی به سه استان روسیه گام عملی را برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب برداشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، فعال شدن تجارت در کریدور شمال جنوب از راهبردهای دیپلماسی اقتصادی دولت کنونی به شمار می رود و استان های کرانه خزر نظیر مازندران، پازل اصلی این راهبرد را تشکیل می دهند.

لزوم تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی اختصاصی به بنادر مازندران و حل کریدور سبز

مسیر گردشگری دریایی مازندران و آستراخان فعال شود

طی ده های گذشته بیش از ۱۷ تفاهمنامه و قرارداد تجاری بین مازندران و استان های روسیه منعقد شد و بررسی ها نشان می دهد هیچ یک ازآن ها تاکنون نتوانسته، گره تجاری و موانع فراروی را رفع کند.

سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن غلات ذرت از ولگاگراد روسیه به ایران وارد می شود و سهم بنادر شمالی و امیرآباد در این راستا بسیار ناچیز است.

تقویت مسیر کریدوری شمال – جنوب از یک سو، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان های حاشیه خزر، تدوین برنامه های جامع برای تسهیل در تجارت و رفع موانع فراروی در رشد اقتصاد استان های دو سوی دریای خزر نقش بسزایی دارد.

استاندار مازندران با بیان اینکه راهبرد ما فعال کردن کریدور شمال - جنوب است، با اشاره به شناسایی نیازمندی‌ های روسیه گفت:همچنین نیازمندی‌ های استان مازندران نیز احصاء شده است.

وی ایجاد کارگروه بین مازندران و روسیه را لازم دانست و گفت: در گذشته تفاهمنامه هایی بین دو منطقه امضاء شد ولی اجرایی نشده است.

وی با عنوان این که در حال حاضر نهاده های دامی مازندران از کشورهای مختلف نظیر آفریفا وارد می شود، گفت: این درحالی که این نهاده ها در روسیه و ولگاگراد تولید می شود و ما می توانیم آن را تهیه کنیم.

 

استاندار مازندران تعمیق روابط با کشورهای همسایه را از جمله رویکردهای دولت برشمرد و گفت: حتی اگر لازم باشد می توان روادید را برداشت و کریدور شمال - جنوب می تواند به روسیه کند فعالیت های تجاری خود را از این مسیر انجام دهد.

کریدور شمال - جنوب بزرگترین راه گذر است

حسینی پور با عنوان این که کریدور شمال - جنوب بزرگترین راه گذر خواهد بود، نشست با فعالان اقتصادی و تجاری استان روسیه را از برنامه‌ های این سفر ذکر کرد و افزود: همچنین نشست با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم در روسیه از دیگر برنامه‌ ها است و امیدواریم که این سفر دستاوردهای خوبی را در پی داشته باشد.

استاندار مازندران با بیان این که تفاهمنامه هایی در گذشته بین مازندران و روسیه امضا شده است، گفت: در این سفر به دنبال این هستیم تا تفاهم‌ نامه‌ های امضا شده اجرایی و منجر به قرارداد شود تا ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۷ تفاهمنامه با استان‌ های مختلف روسیه طی سال های گذشته داشتیم و هیچ یک محقق نشده است، گفت: بستن تفاهم‌ نامه ملاک نیست و متاسفانه هیچ کدام از این تفاهمنامه‌ ها اجرایی نشد و در این سفر به دنبال آن هستیم تا تفاهم‌ نامه‌ ها منجر به قرارداد شود.

ظزفیت های مناسبی در استان های آن سوی حاشیه خزر از جمله ولگاگراد روسیه وجود دارد و جزو ۱۰ استان صنعتی و کشاورزی روسیه است و در تولید غلات، آفتابگردان و فرآوری سبزیجات جزو استان های برتر روسیه است.

آندری ایوانوویچ باچاروف استاندار ولگاگراد روسیه با بیان این که ایجاد کارگروه بین روسیه و مازندران به تعمیق روابط کمک می کند، افزود: برخی از پروژه های تفاهم شده در ادواره مختلف اجرا شده و برخی نیز روبه تکمیل و پایان است.

وی از مازندران و ایران به عنوان یک دوست یاد کرد و گفت: پیشنهادهای زیادی شده تا با استان های دیگری غیر از مازندران برای تبادلات داشته باشیم اما وقتی یک دوست داریم، چرا دنبال دوست جدید بگردیم و طبق یک ضرب المثل روسی، انسان در مسیر راه اسب را عوض نمی کند.

 

استاندار ولگاگراد توسعه تجارت بین دو منطقه را لازم و ضروری دانست و گفت: امسال ۱۶۶ هزار تن ذرت و چوب از روسیه به ایران وارد شد و تمایل داریم که این محموله‌ها از طریق بندر امیرآباد وارد شود.

گردشگری محور تجارت شمال - جنوب

تقویت گردشگری کریدور جنوب - شمال نیز از محوری ترین برنامه های اعزام سفر اقتصادی و تجاری به روسیه است و بسته های سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری استان در این سفر به طرف های روسی عرضه می شود. صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان این که سرمایه گذاری خارجی می تواند اثرگذاری بسیاری در استان داشته باشد، موضوع گردشگری را یکی از محورهای اصلی این هیئت بیان کرد و گفت: در این سفر بسته های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری معرفی می شود.

وی با اظهار این که با توجه به اینکه گردشگران روسی، مازندران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند، افزود: در این سفر جلساتی با آژانس های خدمات مسافرتی استان های آستاراخان، ولگاگراد و مسکو برنامه ریزی شده است و در بخش صادرات محصولات صنایع دستی، تولید محتوا، نمایش محصولات صنایع دستی و همچنین واردات مواد اولیه همچون چوب رایزنی می شود.

وی با توجه به اینکه مازندران از منابع غنی در بخش های مختلف برخوردار است، خاطرنشان کرد: این بستر و زمینه برای سرمایه گذاری فراهم که باید به صورت سازماندهی شده در عرصه بین المللی بویژه در حوزه دریای خزر که به لحاظ فراهم بودن دسترسی آبی و همچنین راه های ریلی و هوایی مازندران با کشورهای مختلف آن را معرفی کنیم.

استان مازندران با داشتن سه بندر فعال و سه فرودگاه و تولید بیش از ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی بازار مناسبی است تا کشورهای همسایه و اوراسیا نیازمندی های خود را در این استان جستجو کنند. همچنین این استان نیز می تواند در بازارهای چند میلیارد دلاری کشورهای خزری و اوراسیا نقش فعالی داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.