| کد خبر: 147721 |

شاخص بالتیک فله خشک اوج گرفت

تقویت و بهبودی که بازار فله خشک از آغاز سه ماه دوم سال جاری آن را تجربه کرد، با افزایش چشم گیر شاخص بالتیک فله خشک BDI طی چند ماه گذشته، پایدار باقی مانده است.

تین نیوز

تقویت و بهبودی که بازار فله خشک از آغاز سه ماه دوم سال جاری آن را تجربه کرد، با افزایش چشم گیر شاخص بالتیک فله خشک BDI طی چند ماه گذشته، پایدار باقی مانده است.

به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست با اشاره به اینکه تقویت و بهبودی که بازار فله خشک از آغاز سه ماه دوم سال جاری آن را تجربه کرد و با افزایش چشم گیر شاخص بالتیک فله خشک BDI طی چند ماه گذشته، پایدار باقی مانده است، نوشت: شاخص بالتیک فله خشک که معیار شاخص بخش فله خشک است، با صعود به یک هزار و 332 واحد، بالاترین سطح را طی پنج ماه گذشته به نمایش گذاشت،

لازم به ذکر است: شاخص بالتیک در هفته گذشته تنها شش واحد کمتر از رکورد یک هزار و 338 واحد BDI در 29 ماه مارس سال جاری میلادی که طی سه سال گذشته بی سابقه بود را به ثبت رساند.

این گزارش ادامه داد: شاخص بالتیک در هشتم ماه جاری به یک هزار و 332 واحد رسید که نسبت به یک هزار و 38 واحد ماه گذشته، رشد 22 درصدی را نشان می دهد.

تجارت چین به عنوان یک نیروی محرکه برای افزایش حجم حمل و نقل دریایی کالاهای فله خشک مانند سنگ آهن، زغال سنگ و فولاد، سبب رشد مستمر فعالیت و درآمد ناوگان فله برهای کیپ سایز شد، روند صعودی درآمد فله بر مذکور را می توان یک عامل مشارکتی مهم برای بهبود فله خشک دانست.

از عوامل دیگر بهبود بازار می توان به واردات سنگ آهن چینی از استرالیا در ماه آگوست سال جاری میلادی اشاره کرد که با رسیدن به 35 میلیون و 700 هزار تن، رشد 11 درصدی را به همراه داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: بر طبق آمارهای تجاری اولیه گمرک چین، این کشور در ماه آگوست سال جاری میلادی 25 میلیون و 270 هزار تن زغال سنگ را وارد کرد که نسبت به 19 میلیون و 460 هزار تن ماه جولای سال جاری میلادی، 29.9 درصد رشد را نشان می دهد.

افزون بر این، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، واردات زغال سنگ چین با رسیدن به 177 میلیون و 970 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 14.3 درصد را به نمایش می گذارد.

از سوی دیگر، صادرات ماهانه زغال سنگ نیز با کاهش 87.4 درصدی رکورد پایین ترین سطح را زد، رخدادی که دلالت بر اشتهای سیری ناپذیر و باورنکردنی نسبت به زغال سنگ در داخل چین دارد.

 مسیر بهبود بازار فله خشک را نیز می توان در افزایش تقاضای فراتر از انتظار کالاهای فله خشک دیگر مانند فلزات، سنگ آهن و زغال سنگ که سبب رشد قیمت در چند ماه اخیر نیز شد، دنبال کرد.

افزون بر این، تجارت محمولات برزیل پس از یک روند کند در نیمه اول سال، دوباره روند صعودی به خود گرفته است، میزان تولید همه ترمینال های سنگ آهن در حال حاضر نیز از یک میلیون تن در روز فراتر می رود. افزون بر این، افزایش جریان کارگوهای غلات در منطقه آتلانتیک نیز به بهبود بازار کمک کرد.

در ادامه این گزارش چنین آمده است:  بازتاب احساس مثبت در بازار فله خشک را در بازار قراردادهای آتی FFA نیزمی توان مشاهده کرد. به گونه ای که شرکت Braemar ACM – یکی از بزرگترین شرکت های چارترینگ و کارگزار خرید و فروش در جهان در گزارشی اشاره کرد، نرخ اجاره زمانی برای فله بر کیپ سایز از حدود 12 هزار دلار در روز به 16 هزار دلار در روز صعود کرد، افزون بر این، نرخ مذکور در قرارداد آتی سه ماه چهارم سال جاری نیز از 16 هزار دلار به نزدیک 18 هزار دلار در روز افزایش یافت.

ناگفته نماند، سوالاتی مانند چه قدر شتاب آهنگ در صادرات و واردات طول خواهد کشید و تا چه حد شاخص بالتیک افزایش خواهد یافت، از مجهولات معادله هستند.

در ادامه این گزارش چنین آمده است،علیرغم اینکه، با توجه به بازار قوی کالا، سفر دریایی طولانی تر و کاهش سرعت شناورها و هم چنین مشکلات یاردها که تاکنون به کمک بازار آمده است، انتظار می رود رونق بازار فله خشک تنها به سال جاری محدود نشود، اما از سوی دیگر، روند کند اوراق سازی و ورود تعداد فزاینده شناورهای جدید به ناوگان، دوباره سبب افت نرخ کرایه حمل خواهد شد.

بر اساس گزارش VesselValue، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون،145 فروند شناور جدید سفارش داده شده است که از این تعداد، ماه های جولای و آگوست به تنهایی سفارش 82 فروند را شاهد بودند.

Khalid Hashim"مدیر اجرائی شرکت کشتیرانی specialist Precious تایلند معتقد است، ابتکارت و اقدامات صورت گرفته از سوی مالکان برای اوراق سازی در سال گذشته خیلی زود به حالت تعلیق درآمد.

وی در ادامه افزود: سطح اوراق سازی در شش ماه نخست سال گذشته به بالاترین سطوح رسید، در حالی که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، روند اوراق سازی به طور خیلی ناامید کننده ای پایین بود. در نتیجه، اگر تقاضا به هر دلیلی روند کندی به خود گیرد، با توجه به اینکه عرضه با سرعت خیلی بیشتری از کل سال گذشته در حال افزایش است می توان انتظار یک تاثیر بزرگی بر روی شاخص بالتیک فله خشک داشت.

 

 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.