| کد خبر: 146781 |

ممنوعیت آمریکا برای فروش هواپیما به ایران؛ یک تیر و دو نشان

آمریکا با ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، بازنگری در برجام و سیاست منطقه‌ای ایران را هدف گرفته است.

تین نیوز

آمریکا با ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، بازنگری در برجام و سیاست منطقه‌ای ایران را هدف گرفته است.

به گزارش صدا و سیما، مجلس نمایندگان آمریکا دیروز چهارشنبه با مصوبه‌ای فروش هواپیمای مسافربری را به ایران ممنوع کرد. این مجلس با متمم پیشنهادی یک قانون‌گذار جمهوری‌خواه برای منع فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران موافقت کرد.

«پیتر روسکام»، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی پیشنهاد اضافه شدن دو متمم پیشنهادی به طرح بودجه دفاعی سال 2018 آمریکا را مطرح کرد. این متمم‌ها، به طور خاص، استفاده از منابع مالی برای مجاز کردن مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما را ممنوع می‌کند و اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز جهت فروش هواپیما به ایران منع می‌کند.

البته بایستی توجه داشت که اولاً هر دو متمم پیشنهادی «روسکام» با رأی‌گیری شفاهی به تصویب رسیدند. در ثانی سال گذشته هم متمم‌های مشابهی که روسکا آن را پیشنهاد داده بود به تصویب رسید اما تبدیل به قانون نشد.

در این میان آنچه در وهله نخست خودنمایی می‌کند این است که توافقات ایران با شرکت ایرباس که برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از این شرکت قراردادی به ارزش ۲۲ میلیارد یورو امضاء کرده به دلیل اینکه برخی قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا ساخته می‌شود هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

در ادامه آنچه در مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای ممنوعیت فروش هواپیما به ایران به چشم می‌خورد تضاد و مغایریت این مصوبه با برجام است.

اِعمال اصلاحاتی در برخی قوانین برای ممانعت فروش هواپیما به ایران در شرایطی رخ می‌دهد که پیش‌تر برخی دموکرات‌ها درباره تأثیر مخرب این تغییرات بر توافق هسته‌ای ایران هشدار داده بودند.

لذا به نظر می‌رسد این اصلاحات در چارچوب فشار کنگره به ترامپ برای بازنگری در برجام صورت می‌گیرد. به سخنی دقیق‌تر، جمهوری‌خواهان کنگره با انداختن توپ تغییرات و اصلاحاتِ برجام به زمین ترامپ سعی دارند خود را از تبعات آن مبرا سازند.

از این‌رو چندان غیرمنتظره نیست که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که قبلاً از مخالفان سرسخت برجام بود، اظهار داشته که به ترامپ هشدار داده که «توافق را فقط یک بار می‌توانید پاره کنید و این کار در همان ابتدا ممکن است بحران ایجاد کند.»

همچنین بنا بر اعلام «نیویورک تایمز»، شماری از جمهوری‌خواهان و «برخی از گروه‌هایی که زمانی مخالف شدید توافق بودند»، در حال حاضر در این خصوص تودار هستند و افکار خود را بروز نمی‌دهند.

جدای از تلاش برای بازنگری در برجام، فضاسازی علیه سیاست منطقه‌ای ایران هم در دستور کار کاخ سفید قرار گرفته است. در این باره ادعای تکراری و نخ نمای استفاده ایران از هواپیما‌های غیرنظامی برای انتقال سلاح و نیرو به سوریه به منظور حمایت از دولت بشار اسد مطرح و برجسته می‌شود تا ایران را به استفاده از هواپیماهای مسافربری جهت انتقال منابع مالی و تسلیحاتی به گروه‌های تروریستی در منطقه؟! متهم نمایند.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.