| کد خبر: 268050 |

◄ الزام راه آهن به کناره گیری از تصدی گری و پرداختن به وظیفه حاکمیتی

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای خواستار ارایه برنامه اجرایی فرآیند کناره گیری راه آهن از تصدی گری و پرداختن به وظیفه حاکمیتی شد.

تین نیوز

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به بررسی برنامه ها و اقدامات شرکت راه آهن در حوزه حمایت از صنعت حمل و نقل راه آهنی پرداخت و در مصوبه ای خواستار ارایه برنامه اجرایی فرآیند کناره گیری راه آهن از تصدی گری و پرداختن به وظیفه حاکمیتی شد.

به گزارش تین نیوز،  کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در همین زمینه مصوبات این جلسه را برای جمعی از مقامات مسئول ارسال کرده است.

در بخشی از نامه کمیسیون اصل نود به مقامات مسئول آمده که پیرو جلسه منعقده مورخ 10 دی ماه 1402 این مرجع که با حضور اعضای کمیسیون و آقایان منطقی معاون صنایع و حمل و نقل وزارت صمت، صالحی مدیرعامل راه آهن، مدیرعامل واگن پارس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی، مدیرعامل مپنا، معاون تخصیص ارز بانک مرکزی، کارشناس مرکز پژوهش های مجلس، مدیرعامل شرکت دیزل سنگین ایران، رئیس هیئت مدیره شرکت آروین تبریز، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع ریلی ایرانیان ( ایریکو ) و نماینده سازمان گسترش و نوسازی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پژمان فر برگزار شد، تصمیماتی برای اقدام مقتضی اتخاذ شد.

در ادامه این نامه جدولی از تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه ذکر شده که شامل هفت مصوبه است.

برخی مصوبات جلسه ذکر شده به شرح زیر است:

- ارایه برنامه اجرایی فرآیند کناره گیری راه آهن از تصدی گری و پرداختن به وظیفه حاکمیتی به صراحت ماده 8 آیین نامه اجرایی سهم بهینه بخش های دولتی و غیر دولتی در فعالیت راه و راه آهن مصوب 18 مهر ماه سال 1388 ( متولی شرکت راه آهن و مهلت یک ماه عنوان شده است).

- ارایه گزارشی از دلایل عدم اجرای آیین نامه اجرایی صدر الذکر ( متولی شرکت راه آهن و مهلت یک ماه اعلام شده است)

- ارایه گزارشی به صورت ماهانه به این مرجع در خصوص پیشرفت اقدامات اجرایی تامین کشنده و واگن به وسیله شرکت های داخلی ( به طور خاص مپنا و ایریکو ) با در نظر گرفتن توسعه دانش فنی و ارایه خدمات پس از فروش ( متولی شرکت راه آهن و مهلت یک ماه)

- ارایه گزارشی در خصوص علت عدم صدور بارنامه برای شرکت های حمل و نقل راه آهنی به بهانه مطالبات معوق که به موجب ماده 3 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوب 6 مهر ماه 1384 تخلف محسوب می شود  ( متولی شرکت راه آهن و مهلت یک ماه )

متن کامل نامه کمیسیون اصل 90 از اینجا قابل دریافت است.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 9

    در فرایند ترک تصدی گری توسط راه آهن، ، چند اقدام اساسی لازم است:
    1- خروج راه آهن از کسب و کار حمل بار از طریق واگذاری شرکت های حمل و نقل وابسته به صندوق کارکنان راه آهن به بخش خصوصی
    2- خروج راه آهن از کسب و کار حمل مسافر از طریق واگذاری مدیریت شرکت رجا.شستا مالک رجا ست اما مدیریت آن عملا با راه آهن و معاونت مسافری آن است.
    3- واگذاری نیروی کشش
    4- لغو انحصار در سیر و حرکت قطار ها و ایجاد زمینه تشکیل قطار کامل از سوی شرکت های حمل و نقل
    5- واگذاری همه ی تعمیر گاه های ناوگان
    6- واگذاری کامل عملیات تعمیر و نگهداری ناوگان
    7- تلاش راه آهن برای اخذ مبالغ مربوط به ماده 12 از سازمان بهینه سازی سوخت و بازگرداندن آن به شرکت های سرمایه گذار در حمل و نقل ریلی

    • فرداد فرهودی 7 1

      با سلام
      جناب آقای قصابیان
      در ابتدا عرض می کنم من با تصمیم کمسیون اصل نود موافقم اما به نظر شما چه فرقی بین صنوق پس انداز و مپنا وجود دارد ؟
      به نظر من موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن خصوصی تر از مپنای خصولتی است !
      ای کاش امور را به بخش های واقعی خصوصی واگذار کنند حالا چه نیروی کشش وچه مسافری و چه باری و چه زیر ساخت
      آنچه واگذتری به بخش خصوص را در این سالها با شکست رو برو کرد در راه آهن واگذاری به بخش های خصولتی رانتی بود به نظر شما مدیران مپنا در بخش ریلی را کی تعیین می کند ؟
      همان دوستانی که کارها را به مپنا واگذار کرده اند اینگونه می شود که کاترفرما یعنی راه آهن تمایلی ندارد تا مدیران اسبقش برایش تصمیم بگیرند که درست است
      تمام واگذاری های شما خوب است که انجام شود لیکن به بخش خصوصی نه بخش های خصولتی که شرایط را سخت وقیمت تمام شده را بالا می برند خصوصا اگر انحصاری هم باشند.

    • ناشناس 1 3

      جناب آقای فرهودی صندوق پس انداز هم خود یک متفیا است

    • سعید قصابیان 0 2

      جناب آقای فرهودی عزیز.سلام.
      ما درباره مپنا صحبت نمیکنیم. درباره کیفیت واگذاری ها صحبت نمیکنیم. درباره خصولتی و خصوصی بودن این شرکت و آن شرکت صحبت نمیکنیم. درباره ترک تصدی گری راه آهن صحبت میکنیم که مجلس اصرار کرده که کنار گذاشته شود.
      در کجای دنیا یک شرکت حاکمیتی ریلی ، از محل تجمیع پس انداز کارکنانش شرکت تجاری میزند و حمل بار میکند؟ آیا رفتار راه آهن درباره شرکت ترکیب حمل و نقل همان ست که درباره یک شرکت خصوصی است؟ این مثل اینست که داور مسابقه فوتبال عضو یکی از دو تیم مسابقه دهنده باشد. این تعارض منافع ایجاد میکند.لذا شرط اول حذف تصدی گری راه آهن تعطیلی یا واگذاری شرکت های حمل و نقلی وابسته به صندوق کارکنان راه آهن است.

    • ناشناس 2 0

      اگر دوباره باند چپاول و دزدی مثل سال1392حاکم بشن اساس خصوصی سازی واقعی نابود و بیشتر بر مبنای چیدمان باند خصوصی از فامیل های حضرات خواهد شد

  • ناشناس 6 1

    الحمدلله
    خدا را شکر می کنیم که یک روال عقلانی برای ادامه حیات بخش ریلی در پیش گرفته می شود. امیدواریم با رشد عقلانیت در این بخش، شاهد خروج از بحران باشیم.

  • ناشناس 7 2

    متاسفانه بعلت کم کاری و بدنبال منفعت طلبی مطلق توسط بخش مثلاً خصوصی راه آهن مجبور بدخالت در کار اجرایی است

  • سعید قصابیان 1 6

    در فرایند ترک تصدی گری توسط راه آهن، ، چند اقدام اساسی لازم است:
    1- خروج راه آهن از کسب و کار حمل بار از طریق واگذاری شرکت های حمل و نقل وابسته به صندوق کارکنان راه آهن به بخش خصوصی
    2- خروج راه آهن از کسب و کار حمل مسافر از طریق واگذاری مدیریت شرکت رجا.شستا مالک رجا ست اما مدیریت آن عملا با راه آهن و معاونت مسافری آن است.
    3- واگذاری نیروی کشش
    4- لغو انحصار در سیر و حرکت قطار ها و ایجاد زمینه تشکیل قطار کامل از سوی شرکت های حمل و نقل
    5- واگذاری همه ی تعمیر گاه های ناوگان
    6- واگذاری کامل عملیات تعمیر و نگهداری ناوگان
    7- تلاش راه آهن برای اخذ مبالغ مربوط به ماده 12 از سازمان بهینه سازی سوخت و بازگرداندن آن به شرکت های سرمایه گذار در حمل و نقل ریلی

  • عباس قربانعلی بیک 1 0

    با سلام
    تصمیم کمیسیون در اعتراض به ادامه تصدی‌گری راه‌آهن در شرایطی بوده که اصل تصمیم سهم بهینه غیرمنطقی و بدون شناخت از راه‌آهن و صنعت ریلی اتخاذ شده

    اکنون با این تصمیم باید پرسید آیا در راه‌آهن حومه و سریع‌السیر با چند برابر ارزش ناوگان موجود نیز همین رویکرد ادامه می‌یابد، مطمئنا خیر

    تجربه جهانی و تجربه ایران نشان دهنده سست بودن این تصمیم و نگاه غلط وزیر و نمایندگان راه‌آهن می‌باشد که امید می‌رود قبل از تشدید بحران ریلی اصلاح شود، توضیحات بیشتر در یادداشت زیر آمده است

    سستی مصوبه سهم بهینه در مورد واگذاری لکوموتیوهای راه آهن
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-261446