| کد خبر: 59552 |

حرکت نقدینگی به سمت تولید

وبلاگ تین نیوز، هادی حق شناس | نقدینگی پول و شبه‌پول است به‌علاوه ضرب در این عدد در ضریب فزاینده یا به عبارتی سرعت گردش پول، این تعریف نقدینگی در فضای اقتصاد كلان است كه یكی از مهم‌ترین متغیر‌های اثرگذار بر روی نرخ تورم و هم بر روی نرخ رشد اقتصادی است.

اگر نقدینگی درست و صحیح ایجاد شده باشد طبیعی است كه آثار مثبتی بر اقتصاد كلان خواهد داشت اما اگر نقدینگی كاذب باشد یا منشأ تولید نباشد مخرب خواهد بود و این مساله مثل این است كه وقتی باران می‌بارد اگر هدایت شود می‌تواند منجر به رونق بخش اقتصاد و هم تولید برق شود اما اگر باران كنترل شده نباشد می‌تواند ویرانگر بخش تولید باشد.

از جمله دلایل افزایش نقدینگی افزایش دارایی‌های خارجی یا افزایش بدهی دولت به بانك مركزی است. افزایش نقدینگی در این دو سال گذشته ناشی از دو منشأ است: منشأ اول این است كه دولت برخی از موسسات پولی را تحت پوشش قرار داده و بانك مركزی به آنها مجوز داده در حالی كه همان موسسات در دولت دهم خارج از نظام نظارتی بانك مركزی فعالیت می‌كردند كه این حجم حدودا 80 هزار میلیارد تومان است، به عبارت دیگر از حدود 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی كه نسبت به دولت قبل تا پایان خرداد امسال افزایش داریم 800 هزار میلیارد تومان به دلیل تحت پوشش قرار دادن موسسات پولی و مالی است. مابقی را اگر درصدی حساب كنیم در این یكسال گذشته میزان نقدینگی حدود 23 درصد بوده كه نسبت به نقدینگی دولت دهم تقریبا 3 تا 4 درصد كاهش داشته است.

لذا روند نقدینگی در این یكسال و نه ماه گذشته نسبت به چهار سال دولت دهم كاهشی است. از طرف دیگر با توجه به اینكه ما در سال‌های 91 و 92 دارای رشد اقتصادی منفی بوده‌ایم این نقدینگی كه الان ایجاد شده عمدتا به سمت بخش تولید می‌رود و اگر به سمت تولید نمی‌رفت ما در پایان سال 93 و همچنین در سال جاری دارای رشد اقتصادی مثبت نبودیم، گرچه همچنان بخش عمده نقدینگی در بخش مسكن به یك نوعی زمین‌گیر شده و بخشی از این نقدینگی همان مسكن مهر است كه ما برخی از این پول‌ها را مضر می‌دانیم به دلیل اینكه این پول‌ها ناشی از افزایش تولید كالا و خدمات نبوده بلكه ناشی از افزایش دارایی خارجی بوده است.

به نظر می‌رسد كه اگر دولت بتواند در ماه‌های پایانی سال جاری و همچنین سال آینده همچنان انضباط پولی و مالی را رعایت كند و با توجه به فضای مثبتی كه پس از تفاهم هسته‌ای ایجاد شده و اگر این تفاهم كامل اجرایی شود احتمال اینكه نقدینگی بیشتر به سمت بخش تولید برود و تولید را تعریف كند بیشتر خواهد بود.

به هر حال اتفاقاتی كه در سنوات گذشته افتاده سایه آن اتفاقات منفی همچنان بر اقتصاد ایران هست و طبیعی است، برای اینكه این 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت تولید برود زمان لازم است.‌گر چه دولت گام اول را محكم برداشته (یعنی ما بعد از 77 ماه تورم ماهانه منفی شده و اینكه تورم نقطه به نقطه به زیر عدد 30درصد آمده) و توانسته تورم را نه تنها كنترل بلكه آن را كاهشی كند و اگر بتواند تورم را یك رقمی كند و به زیر 10 درصد بیاورد به نظر من این نقدینگی قطعا به سمت تولید هدایت خواهد شد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.