| کد خبر: 49631 |

پیامد دو نرخی بودن ارز چیست؟

تین نیوز | یک کارشناس مسائل اقتصادی دو نرخی بودن ارز را یک بیماری اقتصادی دانست که مهمترین پیامد آن ایجاد رانت و فساد اداری است و باید زود درمان شود.
 
دکتر سهراب دل‌انگیزان اظهار کرد: دو نرخی بودن ارز، آن را از قیمت واقعی خارج می‌کند و باعث ایجاد علامت‌های غلط در اقتصاد می‌شود که بازار سرمایه‌گذاری را نیز منحرف می‌کند. اگر ارز تک نرخی شود به سمت قیمت واقعی که بین 3300 تا 3700 تومان است خواهد رفت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط کنونی کشور برای تک نرخی شدن ارز مناسب است، یادآور شد: هر زمان که نسبت به درمان این بیماری اقدام کنیم دیر نیست و این حرف که شرایط مناسب نیست از سوی افرادی که می‌ترسند مطرح می‌شود.
 
مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون دولت ارز را به بانک مرکزی می‌فروشد و مدیریت ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است، به همین دلیل آن را به هر قیمتی می‌فروشند که این شرایط، ارز را از قیمت واقعی خارج می‌کند. تا زمانی‌ که دولت، ارز را به بانک مرکزی بفروشد و به جای آن منابعی بگیرد شاهد 2 نرخی بودن ارز خواهیم بود و به علاوه پایه پولی کشور هم افزایش می‌یابد که خود تورم‌زا است.
 
وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهادی به دولت دادیم که ارز خود را به جای بانک مرکزی به بانک‌های تجاری بفروشد که این کار باعث می‌شود ارز با نرخ واقعی و روز از دولت خریداری شود و در بازار به فروش برسد. بانک‌های تجاری قدرت چاپ پول ندارند. فروش ارز به این بانک‌ها نه تنها پایه پولی کشور را گسترش نمی‌دهد، بلکه ارز را نیز به سمت تک نرخی شدن و قیمت واقعی پیش می‌برد. البته اجرای این پیشنهاد یک شرط دارد و آن اینکه بانک مرکزی مبلغی در اختیار بگیرد و اگر زمانی قیمت ارز در بازار با واکنش منفی مواجه شد با خرید و فروش به موقع وارد بازار شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.