| کد خبر: 168347 |

◄ پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری به جای انژکتوری؟

با گذشت بیش از 2 سال از اعلام ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، به تازگی بر اساس نامه‌ای، درخواست جدیدی برای پلاک‌گذاری حدود 10 هزار موتورسیکلت کاربراتوری از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و کشور مطرح شده است

تین نیوز

درحالی مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در سال 97 می گوید که مصوبه ممنوعیت تولید و شماره گذاری این قبیل موتورسیکلت ها در سال 94 به مراکز اعلام شده و از مهرماه 95 نیز بنابر اعلام پلیس راهور ناجا شماره گذاری آن مجوز قانونی ندارد. در مصوبه ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری جایی نیامده که مراکز تولیدی بزرگ و کوچک از هم تفکیک شده و چنانچه واحدهای کوچک پس از اعلام ممنوعیت اقدام به تولید کنند می توانند مجوز شماره گذاری دریافت کرده و موتورسیکلت های آنها اجازه ورود به خیابان های شهر را خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، امیرحسین قناتی در اظهارنظری، گفته است: اجازه شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متعلق به تولید سال 1395 توسط شرکت های بسیار کوچک تولید است. اما به این نکته اشاره نداشته است که قانون شامل خرد و کلان می شود به گونه ای که موتورسیکلت های کاربراتوری با آلودگی هوا و گرفتن جان عابران به کوچک و بزرگ مردم توجه نمی کنند.

داستان تولید موتورسیکلت های کاربراتوری به اینجا ختم نمی شود زیرا در تماسی که با برخی تولیدکندگان موتورسیکلت کشور، این موضوع مشخص شد که توان تولید موتورسیکلت های انژکتوری در ایران وجود دارد و از مهرماه سال 95، به تولیدکنندگان داخلی اجازه تولید موتورسیکلت های کاربراتوری داده نشده چه رسد به این که محصولات آنها شماره گذاری شوند، حال بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری، شنیده شده باز هم موتورسیکلت سازان قصد تولید این دستگاه آلاینده را دارند، که اگر چنین باشد چه نیازی به این همه صرف انرژی و تشویش اذهان عمومی بود؟

براساس این گزارش، با گذشت بیش از 2 سال از اعلام ممنوعیت تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، به تازگی بر اساس نامه ای، درخواست جدیدی برای پلاک گذاری حدود 10 هزار موتورسیکلت کاربراتوری از سوی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و کشور مطرح شده است که این درخواست قطعاً با  مصوبه تیرماه سال ۹۵، مبنی بر ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور، باید خط تولید کاربراتوری به انژکتوری تغییر پیدا می کرد که چنین نشده است.

به نظر می رسد موضوع موتورسیکلت های کاربراتوری نیز رفته رفته به سرنوشت خودروهایی دچار خواهد شد که سال های زیادی است که تلاش می شود از خط تولید حذف شده و جایگزین مناسبی برای آن ها انتخاب شود که با گذشت نزدیک به یک دهه چنین مهم اتفاق نیفتاده است. با این تفاسیر موتورسیکلت های کاربراتوری نیز به حیات خود  در ایران ادامه خواهند داد و کسی را نیز یارای خارج کردن آنها از دور حضور در شهر نیست چرا که وزارت صنعت به هر نحوی از ادامه تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از جمله تولید در واحدهای کوچک، باقیمانده ها در انبار و یا تولیدات پیش از مهرماه 95 حمایت خواهد کرد.

براساس این گزارش، کار به اینجا ختم نشده و این روزها برخی افراد با دور زدن قانون، موتورسیکلت های کاربراتوری را به جای موتورسیکلت های انژکتوری پلاک گذاری  کرده و وارد بازار می کنند.

به گفته یک منبع آگاه اخیرا عده ای پیدا شده اند که موتورسیکلت های کاربراتوری را به جای موتورسیکلت های انژکتوری پلاک گذاری می کنند و این شماره گذاری توسط پلیس راهور صورت می گیرد. وجود خلاء قانونی و نبود ضمانت اجرای کافی در این زمینه دست سازمان ملی استاندارد را نیز در مواحهه با این موضوع بسته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.