| کد خبر: 162514 |

◄ ارائه 8 طرح در نخستین ایده‌بازار تخصصی حمل‌ونقل

در این برنامه ۸ طرح نوین در بخش حمل‌ونقل ارایه شد که بیش‌ترین آنها به مباحث اقتصادی و سرعت‌بخشی به خدمات‌رسانی و کاستن از آسیب های وزن بار در جابه‌جایی بار متمرکز شده است.

تین نیوز

نخستین ایده‌بازار تخصصی در صنعت حمل‌ونقل به همت شرکت صاایران و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و حمایت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و مرکز تحقیقات وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد.

محورهای رویداد در 6 بخش مخابرات و ناوبری، تجارت الکترونیک و اپلیکیشن، انرژی و محیط‌زیست، زیرساخت، ایمنی و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در حوزه حمل و نقل است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این برنامه قرار است ۸ طرح نوین در بخش حمل‌ونقل ارایه شود که بیش‌ترین آنها به مباحث اقتصادی و سرعت‌بخشی به خدمات‌رسانی و کاستن از آسیب های وزن بار در جابه‌جایی بار متمرکز شده است.

در نخستین ایده‌بازار تخصصی در صنعت حمل‌ونقل طراحان و متخصصان جوان کشورمان به ارایه ایده‌های خود پرداخته‌اند.

کاهش آسیب ریل‌ها به دلیل حمل اضافه بار قطار

در این برنامه، حامد نامی‌فر با بیان این‌که پیش از طراحی سیستم به وضعیت بازار آن پرداختیم، گفت: در این طرح وزن کالایی که با ریل جابه‌جا می‌شود احتساب شده و فشار ناشی از آن نیز بر روی خط آهن مورد توجه قرار می‌گیرد تا از این طریق آسیب کمتری بر ریل وارد شود.

وی افزود: در بسیاری از خطوط آهن باسکول به منظور وزن کردن بار وجود ندارد و در اکثر مواقع اضافه بار 20 تن به خوبی مشاهده می‌شود، که با بکارگیری سیستم طراحی شده ما که به خوبی در مترو شهری نیز قابل استفاده است؛ فرکانسی به منظور اعلام اضافه بار به سرور مرکزی مخابره می‌شود تا از ادامه آسیب‌دیدگی ریل به ویژه در فصول گرم سال جلوگیری شود.

هیات داوران به این طرح امتیاز C اختصاص داد.

توزیع مویرگی هوشمند

فاطمه کاظم‌بابائی به نمایندگی از گروه تحقیقاتی خود، فرد دیگری بود که به ارائه طرح در این باره پرداخت و گفت: در این طرح پیش‌بینی شده تا توزیع اقلام مورد نیاز فروشگاه‌ها در سطح شهر به گونه‌ای باشد که کمترین مشکلات را برای تردد درسطح شهر را ایجاد کند.

او افزود: مشکل عدم مدیریت در حمل‌ونقل مویرگی یکی از مسائلی است که نیاز به مکانیزه شدن دارد تا از ترافیک حاصل از توزیع در سطح شهر کاسته شود، مشکل اصلی نبود سیستم هوشمند ومدیریت مکفی در این بخش است و پخش بر اساس تجربه راننده نیز خود عاملی است تا بر میزان ترافیک شهری در زمان پیک افزوده شود.

به گفته وی در این طرح اصلاح زمان و پخش به خوبی دیده شده، بیش از 80 درصد از توزیع بار در ایران و تهران به صورت سنتی است که با هوشمند کردن آن سیستم‌های حمل کاملاً بهینه و هوشمند شدند، در یک نظرسنجی بسیاری از شرکت‌ها اعلام کردند که به دلیل هزینه‌بر بودن این کار هنوز سیستم حمل بار خود را هوشمند نکرده‌اند.

او افزود: رقیبی در توزیع مویرگی هوشمند در کشور وجود ندارد و تنها کشور آلمان به این سیستم  دست یافته و 55 درصد از درآمد توزیع مویرگی خود را از هوشمند کردن سیستم حمل بار خود به دست می‌آورد. به گفته وی طرح پایلوت نیز در یکی از شهرهای شمالی کشور به اجرا گذاشته شده است.

این طرح امتیاز A ر از هیات داروان نخستین ایده بازار تخصصی در صنعت حمل‌ونقل دریافت کرد.

ساخت ابرخازن بر پایه نانو

مرضیه آزاد فلاح یکی دیگر از متخصصان جوان کشورمان بود که به نمایندگی از گروه تحقیقاتی خود، به  ارائه طرح ساخت ابرخازن بر پایه نانو، پرداخت.

این طرح بر اساس نانو کامپوزیت‌ها به منظور بکارگیری در حمل‌ونقل شهری است که در آن سوخت‌های نانو جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند که قطعا  در کاهش آلودگی هوا اثرگذاری بسیاری خواهد داشت.

گرم شدن زمین یکی از رهاوردهای استفاده از سوخت های فسیلی است، در این طرح سعی شده با حفظ منابع تجدید پذیر به سوی استفاده از انرژی‌های پاک استفاده کرده و موجبات کاهش آلودگی هوا را فراهم کنیم.

از کربن اکتیو در ساخت ابرخازن‌ها استفاده شده و مزیت‌های محصول بیش از سوخت‌های فسیلی موجود است .

هیات داوران به طرح ساخت ابرخارن‌های نانو امتیاز A اختصاص داد.

 هوشمندسازی استفاده از مُدهای مختلف حمل‌ونقلی

بلوریان در ادامه نخستین ایده‌ بازار تخصصی حمل‌ونقل به عنوان جوان‌ترین ارائه کننده، در تشریح طرح گروه دو نفره خود، گفت: در این طرح با هوشمند کردن سفرهای درون‌شهری، مدیریت سفر تنها با نصب یک اپلیکیشن بر روی گوشی تلفن همراه ممکن خواهد شد.

به گفته وی در این طرح فرد می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار،  مُد حمل‌ونقلی مورد نظر خود را با صرف کم‌ترین هزینه و کم‌ترافیک‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد برگزیده و به راحتی به مقصد خود برسد.

بلوریان افزود: مُدهای حمل‌ونقلی از جمله اتوبوس، مترو و تاکسی نرم‌افزار طراحی شده گنجانده شده و صرفه اقتصادی آن نیز مد نظر قرار گرفته است در این طرح ساعت مورد نیاز و آپشن‌ها در رسیدن به مقصد به کاربر اعلام می‌شود.

او اضافه کرد: این ایده از سه سال قبل در ذهن ما ایجاد شد که به خاطر آن حتی از کلاس درس شیمی خود در مقطع دبیرستان اخراج شدیم، قصد داشتیم معلم این درس را در این جلسه حاضر کنیم اما موفق نشدیم.

ایده جوان‌ترین محققان از امتیاز C برخوردار شد.

موتور جستجوی سفرهای هوائی

تنها طرح هوایی ارائه شده در نخستین ایده‌بازار تخصصی از سوی محققان شیرازی مطرح شد که در آن موتور جستجوی سفرهای هوائی به بررسی گذاشته شده است.

شهاب‌الدینی ایده خود را این‌گونه تشریح کرد که، در ایران 400 سایت فروش اینترنتی بلیط هواپیما وجود دارد که در بدترین حالت ممکن است با 400 قیمت مواجه باشیم و اگر بلیط سفرهای خارجی را خواسته باشیم باید 1000 سایت را مورد بررسی قرار دهیم.

او افزود: در این طرح ما به معرفی بهترین سایت فروش با مناسب‌ترین قیمت و در کمترین زمان می‌پردازیم که یکی از آپشن‌های کم نظیر در فروش بلیط هواپیما است.

شهاب‌الدینی گفت: به منظور یافتن بهترین خطوط هوایی با کمترین زمان ، این موتور جست‌وجو شش ماه گذشته را در یک نمودار به مشتری  و بهترین زمان سفر با نازل ترین قیمت را به فرد معرفی ‍می‌کند.

او افزود: در سایت ما مبدا و مقصد بر روی نقشه مشخص است و امکانات رفاهی در مسیر را نیز در شهرهای پیش و پس از مقصد به شما معرفی می‌کند، پیش خرید نیز با تمرکز بهترین گزینه در اختیار خریدار قراردارد.

این طرح امتیاز C  از هیات داوران گرفت.

سیتی سیر

محمدرضا محلوجی درتشریح طرح خود، گفت: این اپلیکیشن، نرم‌افزار جامع حمل‌ونقلی است که تمامی حوزه‌ها را می تواند پوشش دهد حتی در صورت استفاده از خودرو شخصی.

او افزود: این اپلیکیشن مشکل ترافیک و آلودگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و می‌تواند به صورت اشتراکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و معضلات اسنپ و تپسی را نیز به همراه ندارد.

محلوجی اضافه کرد: نکته دیگری که باید در خصوص این نرم‌افزار به آن اشاره کرد این که  صرفا در این اپلیکیشن به حمل‌ونقل نپرداخته و سایر نیازهای شهروند در ان دیده شده و از ظرفیت تمام کسب‌وکارها از جمله آژانس‌های مسافری در این طرح استفاده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: بازار هدف ما، تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی است که مردم به نوعی با آن در ارتباط هستند، مزیت این طرح به اشتراک‌گذاری راحت طرح میان مردم است که به جمع خانواده سیتی‌سیر بپیوندند. این یک برند برای رسیدن به شهر هوشمند است در هیچ یک از شهرهای دنیا مشابه آن وجود ندارد.

سیتی‌سیر توانست به کسب رتبه A از سوی هیات داوران دست پیدا کند.

پارک‌جو پیشنهاد شد

اکبرزاده یکی دیگر ار محققان جوانی بود که با ارائه طرحی به نخستین ایده‌بازار حمل‌ونقل، گفت: در این طرح قراراست تا از معطل ماندن در شهر به منظور یافتن جای پارک کاسته شده و به تبع آن به نزاع‌های خیابانی ناشی از این موضوع پایان داده شود. شمار زیادی از پرونده‌ها در قوه قضائیه وجود دارد که به دلیل نزاع برای جای پارک یکی از طرفین، دیگری را به قتل رسانده‌ است.

او افزود: طبق آمار بهره‌وری انرژی، روزانه نیم میلیون خودرو در روز به دنبال جای پارک می گردند که حجم بسیار زیادی از سوخت و یارانه دولتی را مصرف کرده و عدد بزرگی از هزینه را به دولت تحمیل می‌کند که ما با طراحی نرم‌افزار پارک‌جو نسبت به رفع این مشکلات اهتمام داشته‌ایم.

او گفت: راه بسیار ساده‌ای که در پارک‌جو پیش بینی شده که با جای دادن سخت افزار یا سنسورهایی در کف خیابان قراراست تا مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای را به دست بگیریم این سنسورها فوق کم‌مصرف هستند و قراراست تا با نور محیط به ذخیره‌سازی انرژی مصرفی بپردازند.

به گفته وی قیمت تمام‌شده این سنسورها بسیار کم است و به طور کامل خودرو را شناسائی می‌کنند. این اپلیکیشن دارای دو نسخه است یکی در اختیار پلیس و دیگری در دست کاربر. پرداخت این نوع پارک انلاین است. این طرح برد- برد برای مردم و شهرداری است.

این طرح توانست امتیاز Aهیات داوران را از آن خود کند.

سامانه پارک‌یاب خودرو

محمدباقر رابین آبرومند به عنوان اخرین محقق به ارائه طرح خود در زمینه سامانه پارک‌یاب پرداخت و گفت: ما به دیگر دوستان به عنوان تیم ورک نگاه می‌کنیم و دست انها را در این بخش می‌فشاریم. قطعاً همه ما در استفاده از شهر تهران مبتلا به بسیاری از مشکلات بوده‌ایم و ترافیک و آلودگی هوا را تجربه کرده‌ایم، کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سال‌های زیادی است که به دنبال یافتن راهکاری در این زمینه هستند تا مشکل ترافیک و جای پارک را برای همیشه برطرف کنند.

او افزود: فرایند مکانیزه پارک خودرو یکی از طرح‌هایی است که کشور ما نیز پیگیر آن است، در این طرح می‌خواهیم با استفاده از امکانات موجود و با بکارگیری GPS نسبت به یافتن جای پارک اقدام کنیم. کاهش هزینه، کاهش ترافیک و آلودگی از ویژگی‌های پارک‌یاب است که در انجمن راه‌سازان به ان توجه جدی صورت گرفته است.

این طرح توانست امتیاز B را از هیات داوران به خود تخصیص دهد.

در این برنامه  ۸ طرح نوین در بخش حمل‌ونقل ارایه شد که بیش‌ترین آنها به مباحث اقتصادی و سرعت‌بخشی به خدمات‌رسانی و کاستن از آسیب های وزن بار در جابه‌جایی بار متمرکز شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.