| کد خبر: 128509 |

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته؛

◄ ادعای 20 میلیارد دلار قاچاق پذیرفتنی نیست

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: من به عنوان یک کارشناس که حداقل 25 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنم این عدد 20 یا 25 میلیارد دلار قاچاق را به هیچ وجه نمی‌پذیرم.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مسعود پل‌مه در گفتگو با این شبکه خبری با اشاره به ادعای مطرح شده از سوی محمدباقر قالیباف، کاندیدای ریاست‌جمهوری، درباره 20 میلیارد دلار قاچاق کالا از طریق بنادر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفت: این اعداد و ارقامی که در خصوص قاچاق کالا اعلام می‌شود و بعضا تا 25 میلیارد دلار هم گفته می‌شود به اعتقاد من صرفا بر اساس حدس و گمان است.

 

او افزود: اگر این میزان را با توجه به میانگین ارزش 150 هزار دلاری هر کانتینر در نظر بگیریم به معنای این است که سالانه بیش 133 هزار کانتینر قاچاق می‌شود که یعنی روزانه ما 375 کانتینر قاچاق داریم!

 

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تاکید کرد: نیازی به تحلیلی پیچیده برای نتیجه‌گیری نیست. اگر حتی بسیار ساده به این ماجرا نگاه کنیم و این ادعا را بپذیریم به معنای این خواهد بود که روزانه 375 کانتینر یعنی روزانه 375 تریلی از مرزهای ما عبور می‌کنند و به بازارهای هدف و در نهایت به دست مشتری می‌رسد. اپر این حرف را بپذیریم معنای آن این است که ما نه چیزی به عنوان گمرک داریم، نه چیزی به عنوان نظارت و نیروی انتظامی و نه فراتر از آن مباحث امنیتی که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ما در منطقه و جهان است!

 

پل‌مه تصریح کرد: روشن است که چنین چیزی ممکن نیست و نمی‌تواند واقعی باشد. هر شکل که نگاه کنیم چنین ارقامی واقعی نیستند. این آمارها صرفا حدس و گمان هستند. حتی اگر بگوییم این حجم از کالا به صورت غیرکانتینری اتفاق می‌افتد هم قابل پذیرش نیست و جای سوال دارد. 134 هزار کانتینر 20 تنی عدد بالایی است!

 

او گفت: البته قطعا قاچاق اتفاق می‌افتد و دلیل آن شرایط اقتصادی است که ریسک بازار سیاه را می‌طلبد و به سمت قاچاق سوق می‌دهد و البته عواملی مانند تعرفه‌ها و تشنگی بازار برای جذب است.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: من به عنوان یک کارشناس که حداقل 25 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنم این عدد 20 یا 25 میلیارد دلار قاچاق را به هیچ وجه نمی‌پذیرم در عین حال که می‌گویم ما قاچاق داریم اما اصلا در این حد و اندازه‌ای که برخی بیان می‌کنند قابل پذیرش نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.