| کد خبر: 262148 |

احداث بزرگراه‌ های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

تین نیوز

۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو رده های آخر در بین استان ها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوری که شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است .

با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخص های اقتصادی، در سال های اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهره برداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده و تا پایان امسال با افتتاح دست کم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.

تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل - نیر، اردبیل – نمین، اردبیل - مشگین شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال های اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظه ای برخوردار شده است.

به گفته علی یوسف زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سیدصولت مرتضوی ، معاون وقت اجرایی رئیس جمهور در استان اردبیل به بهره برداری رسید و طبق برنامه ریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می شود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیت های مالی پروژه های در دست اجرا را بر اساس اولویت بندی اجرا می کند ، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل - مغان ، اردبیل - مشگین شهر و اردبیل - سرچم که جزو جاده های پرتردد و حادثه خیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامه های زمان بندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمی رود.

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقب ماندگی های استان در حوزه راه سازی با تامین اعتبارت لازم از محل های مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسف زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.

آقای یوسف زاده به نظر می رسد که عملیات جاده سازی و راه سازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود ، برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه راه سازی انجام گرفته ولی آن طور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمی رود و دلیل اصلی آن بر می گردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ، ببینید اعتبارات حوزه راه بر اساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ می شود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محل ها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.

در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.

 از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استان اختصاص داده شده است؟

سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راه سازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راه آهن اردبیل - سرچم است.

عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟

 استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامه ریزی ها آن طور که دلخواه باشد نیست ، حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخص های بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

غیر از مشکلات مالی عمده ترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟

 علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال به صورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت ریزی را انجام دهیم. کار تا حدودی متوقف شده است.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت ریزی را انجام دهیم.ایرنا: استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟

 دقیقا مشخص نیست ، یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.

درحال حاضر وضعیت پروژه های شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟

 در مسیر پارس آباد –سربند و سربند - مشگین شهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قول های مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است ، با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی - بیله سوار و اردبیل - مشگین شهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرح های راه سازی غیر از عملیات بتن ریزی تعطیل نمی شود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته می شود.

احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

الان میزان مطالبات پیمانکاران از شما چقدر است؟

 نزدیک هشت هزار میلیارد ریال پیمانکاران حوزه راه از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارند که امیدوارم با اختصاص اعتبار از بانک گردشگری حاصل از فروش نفت این مطالبات پرداخت شود.

امسال چه میزان بزرگراه در استان به بهره برداری می رسد؟

 امسال ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان بهره برداری می شود که از این مقدار ۲۰ کیلومتر مربوط به بزرگراه مشگین شهر – سربند، پنج کیلومتر مربوط به پارس آباد - سربند و ۳۵ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل - سرچم است.

 برای افتتاح این طرح ها چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟

هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

میزان مطالبات پیمانکاران در ۶۰ کیلومتر بزرگراه چقدر است؟

6 هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در این حوزه به تعویق افتاده که پیگیر تامین و پرداخت این مطالبات از محل های مختلف هستیم.

 یکی از کارهای شاخص اداره کل راه شهرسازی استان بزرگراه اردبیل – سرچم به عنوان مسیر اصلی ارتباط مرکز استان با مرکز کشور است ، عملیات اجرایی بزرگراه در این مسیر چگونه پیش می رود و منابع مورد نیاز آن چقدر است؟

 طرح احداث بزرگراه اردبیل – سرچم در هفت قطعه در دست اجرا است و منابع مورد نیاز برای بهسازی و تکمیل کل مسیر بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و برای تامین این میزان اعتبار پیگیری های لازم صورت گرفته که در صورت تخصیص ، اجرا و تکمیل بقیه قطعات اردبیل - سرچم اجرا خواهد شد.

مصوبات سفر رئیس جمهور در استان اردبیل چه میزان گشایش در حوزه پروژه های راه سازی استان ایجاد کرده و در سفر آتی رئیس جمهور اولویت های حوزه راه چیست؟

یوسف زاده: حسن طرح های مصوب سفر رئیس جمهور این بود که تخصیص اعتبارات حوزه راه سازی در اولویت باشد و علاوه بر آن هم کمک بیشتری در تامین اعتبار بیمارستان نجف زاده و مجتمع های فرهنگی و هنری شده است ، طوری که سه مورد از این مجتمع ها آماده بهره برداری است. در مجموع مصوبات سفر ۵۰ درصد طرح های ما را تسریع کرد و با توجه به اینکه زیرساخت حمل و نقل منجر به توسعه استان می شود اعتقاد براین است همچنان توسعه این شبکه جزو اولویت های اصلی مصوبات سفر آتی رئیس جمهور باشد.

 یکی از مطالبات جدی مردم استان تکمیل تونل دوم حیران است ، عملیات اجرایی این تونل در چه مرحله ای است؟

احداث تونل دوم حیران ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل - آستارا و بالعکس صرفه جویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. پیشرفت فیزیکی تونل دوم حیزان به ۵۰ درصد رسیده و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شده تا طرح در زمان مقرر به بهره برداری برسد. هم اکنون ۴۱۰ متر از داخل تونل، ۱۲۰ متر عملیات بتن ریزی فونداسیون قسمت پاشنه های ۲ طرف تونل و ۱۵۰ متر عایق های حفاظتی داخل تونل اجرا شده و عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) داخل تونل هم در روزهای آینده آغاز خواهد شد. پیش بینی ما این است تونل سال آینده مورد بهره برداری قرار بگیرد که هزینه مورد نیاز ۲ هزار میلیارد ریال است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.