| کد خبر: 57412 |

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران تشریح کرد:

◄ سهم حمل و نقل دریایی از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه / اهمیت سواحل مکران برای گردشگری

تین نیوز | دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، بندهای 21 و 23 به حوزه دریا اختصاص دارد ضمن اینکه در بند 19 نیز خطوط کلی به صورت کلان مطرح شده لازم است متولیان حوزه دریا وارد و تقسیم کار انجام شود.

حسن تیمورتاش در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با در خصوص سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در حوزه دریایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اظهار کرد: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، علیرغم تلاش و پیگیری مستمر و تشکیل کارگروه های تخصصی در بخش های مختلف، فقط بندهای 21 و 23 به حوزه دریا اختصاص دارد ضمن اینکه در بند 19 نیز خطوط کلی به صورت کلان مطرح شده که لازم است نهادها و متولیان حوزه دریا وارد و تقسیم کار انجام شود.

وی با اشاره به مواردی که می تواند به عنوان زیربخش در بند 19 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه افزوده شود گفت: انعقاد تفاهم نامه با کشتیرانی های داخلی و خارجی به شرط هماهنگی با ناوگان ملی، استفاده از پیمانکاران بین المللی در جهت اهداف ملی و منطقه ای، و تسری معافیت مالیاتی ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی به فعالیت های کشتیرانی های ثبت شده در آن مناطق در آب های آزاد، نمونه هایی است که برای اجرای صحیح برنامه ها باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: معافیت مالیاتی دریانوردان، معافیت کشتی و قطعات یدکی مصرفی آن از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، افزایش تعداد بانک هایی که از وجوه اداره شده سازمان بنادر استفاده می کند، و ارائه تسهیلات بانکی به مالکان شناورها بخشی از مواردی است که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش توسعه اقتصاد دریایی، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بند 23 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت گفت: ایشان به بحث تربیت نیروی انسانی مجرب که در خشکی و دریا از توان اجرایی بالایی برخوردار باشند، تاکید دارند.

تیمورتاش اظهار داشت: در حال حاضر نیروی انسانی بسیار کمی در زمینه دریا مشغول فعالیت هستند و ضمن اینکه نیروی های بسیاری از کشورهای خارجی در بخش خصوصی مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل دریایی احکام ویرایش شده ای وجود دارد که می توان به صورت زیربخش در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری اضافه شود، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در بند 21 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه به موضوع توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران، اشاره کردند آمایش سرزمین سواحل مکران و توسعه آن باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت توسعه سواحل مکران
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر لزوم واگذاری بخش هایی از سواحل مکران به استان های ساحلی یا مرکزی گفت: می توان مسئولیت بخش هایی از سواحل مکران و بنادر فرعی را که بین چابهار و جاسک قرار دارند به استان های ساحلی و یا مرکزی واگذار، ضمن اینکه سرمایه گذاران در سواحل مکران را معاف از مالیات کرد.

وی سواحل مکران را یکی از زیباترین سواحل جهان برشمرد و با بیان اینکه می توان بخش هایی از آن را به مناطق آزاد تبدیل و گردشگران را برای استفاده از تفریحات دریایی این منطقه ترغیب کرد، گفت: یکی از مزیت های بندر چابهار این است که از این بندر مسیر مستقیم دریانوردی به سمت قطب جوب وجود دارد و در صورتی که از زاویه 180 درجه ای چابهار به دریا بنگریم قطب جنوب مشاهده می شود.

تیمورتاش، عمق 10 هزار متر اقیانوس هند در نزدیکی سواحل مکران مزیت دیگر این منطقه برشمرد و گفت: لازم است در توزیع متوازن جمعیت در مناطق ساحلی بویژه سواحل جنوب اقدام شود.

وی با تاکید بر لزوم چارچوب و ساختار مشخص برای توسعه سواحل مکران گفت: اکنون بهترین زمان برای توسعه سواحل مکران است و در صورت غفلت، علیرغم موقعیت ممتاز آن به درجه دوم یا سوم در منطقه تنزل خواهد یافت.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در کنار این موضوعات بحث آلودگی دریا و پیاده سازی مدیریت یکپارچه با تاکید بر تعاریف جدید علمی و پایدار، باید مورد توجه و متصدیان هر بخش و وظایف هر کدام تفکیک شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.