| کد خبر: 14176 |

اختصاصی تین‌نیوز / مدیرعامل دستور پیگیری داد

◄ سازمان بنادر برای استقبال از شرایط پس از تحریم آماده می‌شود

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر از تمامی کارگروه های اتاق فکر این سازمان خواست شیوه مواجهه با شرایط پس از تحریم کشتیرانی را به طور دقیق بررسی کنند.

به گزارش تین نیوز، حسین عباس نژاد، در هشتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر که عصر روز گذشته (بیست و چهارم تیرماه) برگزار شد، به ارائه سخنانی با موضوع «رفع تحریم ها و اولویت ها: پرچم، موسسه رده بندی و بیمه های کشتی» پرداخت.

این عضو کارگروه امور دریایی و آموزش گفت: این موضوع قابل طرح است که اگر تحریم برداشته شود ما با سه مساله پرچم، رده بندی و بیمه کشتی مواجه هستیم و سوال این است که چه برخوردی باید با این مسائل داشته باشیم؟

عباس نژاد ادامه داد: ما کشتی هایی ـ به ویژه در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفتکش ـ داریم که دارای ترددهای بین المللی هستد و با توجه به رفع تحریم ها، در حوزه وسیع تری از بنادر و آبراه های بین المللی را تردد خواهند کرد.

وی اضافه کرد: رده بندی های معتبر، می تواند باعث شود که بیمه های معتبر کشتی ها را بیمه کنند و لازمه این رده بندی ها و اخذ تایید گواهینامه ها این است که موسساتی که می خواهند کشتی را رده بندی کنند، پرچم کشتی را به رسمیت بشناسند، از سوی دیگر، بنادر دنیا نیاز دارند که کشتی هایی که به بنادرشان ورود می کنند، پرچم معتبر داشته باشند و بیمه هم باید توسط بنادر پذیرفته شده باشد.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر در این باره افزود: ما اقدامات زیادی کرده ایم برای اینکه بتوانیم اثرات تحریم را کم کنیم و از سوی دیگر، پتانسیل های خوبی ایجاد کرده ایم که در این زمینه، در حوزه تقویت موسسات رده بندی و مجوزی که به موسسه ها داده شده، به صورت نامحسوس، عملا فعالیت بسیار خوبی داشته ایم.

عباس نژاد اضافه کرد: دو شرکت بیمه نیز در این زمینه ایجاد شده یعنی در حال حاضر پتانسیل بسیار خوبی ایجاد شده و بیمه های ایرانی به صورت P&I بیمه کشتی های ایرانی را به عهده گرفته اند، همچنین بنادری که نفت تانکرهای ما به در آن ها فعالیت می کردند؛ مانند بنادر هند، با رایزنی های انجام شده و به دلیل نیازی که در آن زمان وجود داشت، بیمه های موسسات ایرانی را هم پذیرفته اند.

وی در توضیح شرایطی که احتمالا بعد از لغو تحریم برای کشتیرانی پیش خواهد آمد، اظهار کرد: یک وضعیت ممکن این است که کشتی های رده بندی های آیاکس و بین المللی را می پذیرند که اینجا بیمه PG&I قابل پذیرش هستند و تردد بین المللی خواهند داشت، اما اگر رده بندی های ایرانی را بپذیریم، خود به خود PG&I ورود نمی کند و مسلما رده بندی های ایرانی را نمی پذیرند، بنابراین بیمه نامه های ایرانی در دسترس هستند و باید برای ترددهای بین المللی فکری کرد.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر تاکید کرد: از دیدگاه سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی، باید ببینیم که آیا می توانیم اعضای آیاکس را تایید نکنیم و همین روال فعلی را با دو موسسه رده بندی ایرانی داشته باشیم یا خیر؟ ازسوی دیگر باید در نظر داشته باشیم که اگر کلاس کشتی را تغییر دهیم، لازمه اش این است که پرچم کشی هم تغییر کند و پرچم خارجی به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید ببینیم که اولویتمان چیست؛ می خواهیم پرچم را حفظ کنیم یا دستاوردهایی که در بحث رده بندی و بیمه های دریایی داشته ایم یا می خواهیم تردد بین المللی ناوگان ملی را با پرچم ایرانی و رده بندی و بیمه ایرانی داشته باشیم؟

عباس نژاد بر ضرورت بررسی ابعاد حقوقی و فنی این مسائل در اتاق فکر تاکید کرد.

محسن صادقی فر، دبیر اتاق فکر سازمان بنادر در این باره، از معاون دریایی سازمان بنادر و رئیس کارگروه دریایی و آموزش اتاق فکر خواست تا این موضوع را در این کارگروه بررسی کنند.

علیرضا استیری، معاون دریایی سازمان بنادر نیز درباره پیگیری این موضوع قول مساعد داد و افزود: برای بررسی این موضوع، باید کمیته ای متشکل از نماینده اتحادیه مالکان کشتی، انجمن کشتیرانی و موسسه رده بندی تشکیل شود.

همچنین محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر، با تاکید بر این که نباید این مساله را محدود به بخش دریایی کرد، گفت: ما در هر صورت این احتمال را می دهیم و ان شاالله این اتفاق بیفتد که تمامی تحریم ها از بین برود یا کاهش قابل توجهی داشته باشد، بنابراین باید پیش بینی کنیم که چه شرایطی برای ما پیش خواهد آمد و برای استقبال از این شرایط چه اقداماتی باید انجام دهیم و پیشنهاد من این است که تمامی کارگروه های اتاق فکر روی این موضوع کار کنند.

هشتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر، بیست و چهارم تیرماه، با حضور مدیرعامل و معاونان سازمان بنادر و دریانوردی و برخی فعالان دریانوردی  در بخش خصوصی، برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.