| کد خبر: 258831 |

افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز چه تاثیری بر ترافیک سفرها خواهد داشت؟

تلخی اولین سفر در قطعه ۲ آزادراه تهران شمال

اولین سفر آخر هفته ای در بخش تازه افتتاح شده آزادراه تهران شمال، برای مسافران پرترددترین مقصد گردشگری کشور، با تلخی همراه شد.

تین نیوز

اولین سفر آخر هفته ای در بخش تازه افتتاح شده آزادراه تهران شمال، برای مسافران پرترددترین مقصد گردشگری کشور، با تلخی همراه شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تحقیقات میدانی، تصاویر و فیلم های منتشرشده در شبکه های اجتماعی و گفت و گو با مسافران مسیر تهران-شمال، در اولین آخر هفته با امکان تردد در بخشی از قطعه دوم آزادراه شمال که یک هفته قبل از آن (پنج شنبه ۱۵ تیرماه)، با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و سایر مسوولان افتتاح شد نشان دهنده شکل گیری ترافیک سنگین و چندساعته در این آزادراه، در روزهای پایانی هفته گذشته است.

گزارش پربازدید روز را بخوانید؛

 

◄ جشن سوال برانگیز راه آهن با حضور خواننده مشهور در اوج بحران های مالی

◄ آیین نامه کیلومتراژ در آستانه فروپاشی و انفجار زنجیره وار سوانح

◄ فیلم| راننده کامیون سر به هوا دوست کبوترها را پرپر کرد!

مسافران آزادراه تهران شمال به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: چهارشنبه شب مسیر 3.5 ساعته تهران- شمال بیش از ۷ ساعت به طول انجامیده است. بررسی های «دنیای اقتصاد» از دلایل وقوع ترافیک سنگین آخر هفته گذشته در آزادراه تهران شمال به رغم آنکه مسافران انتظار داشتند با افتتاح ۱۶ کیلومتر باقی مانده از قطعه دوم آزادراه، زمان سفر آنها کاهش یابد، به شناسایی دو عامل مهم منجر می شود.

همان گونه که در گزارش روز شنبه گذشته «دنیای اقتصاد» که به مناسبت افتتاح کل باند رفت آزادراه تهران- شمال مورد تاکید قرار گرفت، سفر بدون مزاحمت ترافیکی، به تحقق دو شرط اساسی نیاز دارد که یکی از آنها تکمیل هر چهار قطعه آزادراه تهران شمال است. با افتتاح ۱۶ کیلومتر باقی مانده از قطعه ۲ آزادراه، در حالی که پیش از این قطعه یک و ۴ نیز تکمیل شده و زیربار ترافیک رفته بود تنها قطعه باقی مانده، منطقه سوم آزادراه است که در حال حاضر دو درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تازه ترین برآوردها نشان می دهد در بهترین حالت منطقه سوم آزادراه که طولانی ترین و در عین حال پیچیده ترین مسیر آزاد راه است، حدود یک دهه آینده به طور کامل تکمیل و افتتاح شده و زیر بار ترافیک برود.

در چنین شرایطی، با وجود اینکه مسافران انتظار داشتند با افتتاح بخش باقی مانده از قطعه ۲ زمان سفر برای آنها کوتاه تر از هفته های گذشته شود، اما عملا این آخر هفته شرایط به نحوی کاملا متفاوت برای آنها رقم خورد. مدت زمان سفر به واسطه شکل گیری ترافیک پرحجم در بخش های مختلف از طول مسیر آزادراه و به خصوص نقطه اتمام قطعه ۲ و ورود خودروها به جاده قدیم شمال، افزایش یافت.

اما سوال مهم این است که آیا با افتتاح منطقه سوم آزادراه (قطعه باقی مانده) که فعلا دو درصد پیشرفت فیزیکی دارد، معضل ترافیک پرحجم مسیر تهران- شمال برطرف خواهد شد؟

این موضوع در تحلیل شنبه گذشته «دنیای اقتصاد» که در همین صفحه منتشر شد بررسی شد و حالا تجربه اولین سفر آخر هفته ای در آزادراهی که قطعه دوم آن کامل شده و زیربار ترافیک رفت این موضوع را تایید می کند.

 برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم روز، اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

پاسخ به این سوال در دل یک آرزوی همیشگی مسافران تهران- شمال و همچنین تاکید ۱۵ تیرماه رئیس جمهور در جریان افتتاح بخش باقی مانده از قطعه دوم آزادراه نهفته است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در مراسم افتتاح ۱۶ کیلومتر باقی مانده از قطعه دوم آزادراه تهران-شمال اعلام کرد: «بهره برداری از قطعات جدید آزادراه تهران- شمال هم در مصرف سوخت و زمان سفر صرفه جویی می کند و هم بار ترافیک و تصادفات و تلفات جاده ای را که همگان را رنج می دهد، کاهش خواهد داد.» این جمله در واقع به یک هدف مهم و یک آرزوی همیشگی مسوولان و همچنین مسافران تهران-شمال اشاره دارد و آن هم سفر بدون ترافیک، بدون استرس و فرسودگی و بدون توقف های طولانی در این مسیر است. اما پرسش اساسی در این زمینه این است که سفر بدون ترافیک در محور پرتردد و پرترافیک تهران شمال چگونه محقق می شود؟ در این بررسی های «دنیای اقتصاد» نشان داده می شود تا زمانی که دو بال یک سفر دلچسب، بدون استرس، بدون زحمت و با ویژگی های کامل یک مسافرت متعارف جاده ای در بازار گردشگری ایران به ویژه برای پرترددترین مقصد توریستی ایران یعنی شمال کشور ایجاد نشود، سفر بدون ترافیک در مسیر تهران-شمال، حتی در صورت بهره برداری کامل از آزادراه، اتفاق نخواهد افتاد. اگرچه یک بال سفر بدون ترافیک در این مسیر افتتاح کل آزادراه است اما یک بال دیگر مربوط به کاهش سفرهای فشرده و مناسبتی از طریق افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به عنوان تعطیلاتی کارآمد و منطبق با تقویم تعطیلات دنیاست. در شرایطی که تعطیلات آخر هفته در ایران به طور رسمی و برای همه، تعطیلاتی دو روزه نیست و تنها محدود به یک روز (جمعه) است، در تعطیلات مناسبتی سفرهای پرتراکم، منجر به شکل گیری بار ترافیکی بسیار شدید در ورودی ها و خروجی های آزادراه و همچنین بخش هایی از مسیرهای میانه آزاد راه (مانند ورودی و خروجی مرزن آباد) خواهد شد. ترافیک هایی پرحجم که نمونه های آن را در سال ها و ماه ها و هفته های اخیر در انتهای قطعه یک آزادراه تهران- شمال و همچنین قبل و بعد از تونل البرز شاهد بوده ایم. ترافیک هایی که بعضا در ایام پرتردد و تعطیلات مناسبتی منجر به توقف های تا سه ساعته خودروها در گلوگاه ها شده است. یعنی معادل کل زمان متعارف برای سفر از تهران به شمال کشور، و حتی در برخی موارد بیشتر، حد فاصل تهران تا چالوس، ترافیک های سنگین و پرحجم شکل گرفته است.

در واقع و در شرایطی که هم اکنون بار اصلی ترافیک تهران- شمال مربوط به انتهای قطعه ۲ (پایان تونل البرز) و محل ورود خودروها به جاده قدیم است حتی در صورت افتتاح قطعه سوم در بهترین حالت این ترافیک به پایان قطعه چهارم و محل ورود خودروها به ورودی شمال کشور (ابتدای چالوس) منتقل خواهد شد. بنابراین علاوه بر مسیر مناسب که همان ساخت کامل آزادراه تهران شمال با تکمیل و افتتاح منطقه سوم آزادراه است یک شرط دیگر که مهم تر از شرط اول است، مربوط به تسهیل موضوع زمان مناسب برای سفر است. یعنی ایجاد شرایطی که تعطیلات مناسب برای سفر افزایش یابد و زمان سفر تنها منحصر و محدود به ایام تعطیلات مناسبتی نباشد. در شرایط فعلی به دلیل نبود زمان مناسب برای سفر در همه ایام سال، شاهد ازدحام بسیار زیاد و سنگین خودروها در پرترددترین مسیر گردشگری کشور یعنی آزاد راه تهران - شمال هستیم. این در حالی است که اگر مسافران به واسطه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، هر هفته امکان سفر به شمال کشور را داشته باشند، بار ترافیکی شمال بین ایام مختلف سال و ماه توزیع شده و تنها منحصر به پیک های مناسبتی نخواهد شد. اما در شرایط فعلی عملا «مسیر» هست و «زمان مناسب» نیست و مشخص است که در چنین وضعیتی حتی در صورت افتتاح کامل منطقه ۳ آزادراه باز هم نمی توان به پایان ترافیک تهران-شمال چندان امیدوار بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعود 29 11

    به نظر من رستوران های کنار جاده چالوس بیشترین نقش در ایجاد ترافیک جاده کرج چالوس را دارن مخصوصا سر پیچ سیاه بیشه همیشه دارای ترافیک هست رستوران ها و مغازه ها باید از جاده فاصله مناسب داشته باشن یا اگر ندارن تمهیداتی ایجاد شود که فاصله را رعایت کنن با عقب نشینی ۵۰ درصد ترافیک شمال حل خواهد شد

  • عبداله 15 1

    ایول

  • من 16 66

    باز هم سیاه نمایی و خود تحقیری ایران و ایرانی . بابا خدا رو شکر که این قسمتش راه افتاد و انشالله با همت دولت انقلابی و کوشا باقی مانده هم در سریعترین زمان ممکن راه میافته . یک کم زبونتون رو به شکر گذاری خدا و قدردانی زحمات دولت بچرخونین . بخدا حال خودتون خوبتر میشه

    • مجید ساعی 38 9

      انتقاد عموم از عملکرد دولت حق هر شهروندی هست چه ربطی به خود تحقیری داره؟؟ این کلمه ای که جدیدا مد شده و مرتب بکار میبرید، خود تحقیری. حداقل معنی ان را خوب بدانید تا هی مرتب ان را در مقابل هر انتقادی بکار نبرید حیف که این پیامها را منتشر نمیکنید.

    • علی 21 1

      شما که توی ترافیک داخل تونل نموندی که این حرفو میزنی.نصف فن هاش خاموش بود.یعنی صد رحمت به اون جاده قدیم.باز اگر ترافیک بود،فضا باز بود،مشکل هوا نداشتیم.انقدر خروجیش رو تنگ در اووردن که ترافیک توی کل مسیر سنگین بود.واقعا اذیت شدیم

    • احمد 4 0

      خداشفات بده...

    • سبحان 7 2

      دچار بیماری توهم هستین شما - کوشا؟ تلاش گر؟ با همت ؟؟؟ یه خورده از خواب خرگوشیتون تشریف بیارین بیرون - ببینید تو بقیه دنیا این پروژه ها تو چه مدت زمانی انجام میشه - منظورم همون کافرا هست ها - برید رفاه برای مردم آوردن رو از اون کافرا ( به قول خودتون) یاد بگیرین - شما ها که بیشتر فکر خوردنید تا رفاه اوردن

    • ناشناس 1 1

      در جواب سبحان : الان در مهد تمدن و شکوفایی برای شما آمریکا الان همه چیز گل بلبله ؟
      100 درصد راهاشون اوبان 5 بانده هست ؟ همه غرق در خوشی نعمت هستن ؟
      کاش بتونی بری یه ماه اونجا بمونی تا معنای واقعی جهان آزاد رو درک کنی تا کمتر سایه نمایی مکنی از کشورت

  • محسن.ق 29 1

    گردشگری نیاز تمام انسان‌هاست، اما سهولت دسترسی و ایجاد آسایشِ حداکثری، مقاصد گردشگری را ویران خواهد کرد. روند تخریب مناطق شمالی ایران، با توجه به هجوم سیل ویرانگرِ ماشین‌ها و انسان‌های بی‌ملاحظه و افزایش روزافزون به حجمِ این سیل، روز به روز سرعت بیشتری می‌گیرد. همانطور که از سال‌های پیش ضربات جبران‌ناپذیری به طبیعت و اصالت این مناطق وارد شده است، در سال‌های آینده نیز شاهد ویرانی بیشتر خواهیم بود.

    این مساله نه برای مردم(اعم از مسافران و ساکنین اصلیِ مناطق) مهم است، نه برای مسئولینی که ثابت کرده‌اند هیچ چیزی برای آن‌ها مهم نیست!

    به امید قرارگرفتنِ این نظر در معرض دیدگان مخاطبین.

  • اسکندری 21 11

    واقعا افتضاح بود خسته شدیم اگه کسی مریض باشه تکلیفش چیه سفر شمال کوفتمون شد من راضی نبودم

    • ناشناس 4 6

      مطمئنی خودت شمال رفتی

  • امیر 13 2

    البته یک عامل بسیار موثری درترددمسیر چالوس رستوران ودکه های عجیب غریب که کلا باید تعطیل بشند.امابا اتمام این بزرگراه تا بیست سال آینده تقاضای سفر چند برابر خواهد شد..بهترین.راه خرید اتوبوس مدرن با سرویس دهی سریع .توسعه حمل مسافر درشهر وروستاها.وکلا رفع نیاز به خودروی شخصی..صد البته ساختن چند فرودگاه بسیار ارزان تر وعملیاتی.
    با این کار مشاغل جدید ایجاد خواهد شد.به نفع عامه خواهد بود.وگردشگران از سفر لذت بیشتر میبرند.بیمه ها اینهمه خسارت پرداخت نمی‌کنند...ومزیت های بسیار در انتظار هموطنان عزیز خواهد بود.

  • ناشناس 10 50

    چقدر سق سیاه هستید شکر کنید کشور داره آباد میشه انشاالله بقیه هم بزودی افتتاح میشه ولی فکر نکنم زبان ناشکر شما علاج بشه

    • سبحان 7 1

      شما بشین هی شکر کن و کور باش که چقدر دزدی ها فقط تنها سر همین پروژه داره میشه و اینکه که یه پروژه مشابه این جاهای دیگه دنیا چقدر زمان میبره و اینجا چقدر - تو 20 سال کمتر ژاپن از کشو با خاک یکسان شده شد این - ما هنوز داریم 1 دونه اتوبان میسازیم - شما هی شکر کن تا همه منابع رو بخورن و بدزدن - اونها هم شما رو دوست دارن

  • Mehdi 19 28

    سلام تهرانی ها اصن رانندگی بلد نیستند

    • ناشناس 4 11

      آره خوب گفتی اینو.

  • رامتین 12 0

    اینهمه افزایش تولید و واردات خودرو پیش‌بینی ظرفیت جاده‌ تا ۵۰ سال اینده میخواد

  • علی 3 2

    جاده های 6 بانده و 8 بانده آمریکا فقط...

  • احمد 8 2

    الان کشورهای عربی دارن پروژهای جهان محور تو کوتاه ترین مدت اجرا میکنن اما مسئولین ما میخوان یه ازادراه بزنن 30سال زمان میبره! اونم بااون کیفیت... الان نزدیک20ساله مونوریل قم شروع شده وتازه50درصدش انجام شده!!! 😒 🤣 🤣 🤣

  • آرمان 1 12

    این ترافیکا بیشترش بخاطره یه مقدار شهرستانی که زمیناشونو فروختن ماشین خریدنو واسه شمال رفتن میان از تهران میرن که با برج آزادی ام یه عکس بگیرنو بزارن پیج اینیستا

    • ناشناس 8 1

      اصل ونسبت خودت کجایی .تو وقتی میری شهرستان اونم باید بگه یه مقدار تازه به دوران رسیده با یه ماشین قسطی اومدن تفریح .همه ایرانی هستیم و به هم احترام بزاریم

  • سبحان 8 1

    والا ژاپن با خاک یکسان شد تو کمتر از 15 سال شد چیزی که همه جهان ارزوی داشتن محصولاتش رو دارد و پیشرفته ترین شهر ها و خدمات شهروندی رو داره - ما 20 ساله داریم 1 دونه اتوبان میسازیم - الان هم حتما باید کلی تشکر کنیم یه قطعه اش بعد 20 سال ساخته شده - ممنون خدمت گذاران مردم - درود به شرف و غیرتتون بزرگ مردان - شیر مادر حلالتون -

  • ناشناس 1 0

    من بنظرم این تیترها هیاهو الکی هست.


    اولا وجود ترافیک طبیعی هست ، در متون درس مهندسی ترافیک ، افزایش ظرفیت منجر به افزایش انگیزه سفر هم میشود.

    ما تجربه تونل نیایش داریم، یعنی به مقتضیات افزایش راه ، انگیزه سفر متقاضیان هم بیشتر میشود.


    که راه حل بنظر من برای کنترل ترافیک ، ایجاد مکانیسم 《عوارض شناور》 تا حجم عبور مرور تکرار شود.

    مزیت عوارض شناور این هست که باعث خواهد شد مسافران ،سفر های خود در طول هفته توزیع کنند.

    چنین سیاستی در شرکت های مخابراتی ،اینترنتی هست ، مثلا برای اینکه هزینه نگهداری تجهیزات پایین بیاورند نرخ عوارض اینترنت شبانه کاهش میدهند.

    در سینما ها ، بلیط نیم بها ، میگذارند یا سانس شبانه،



    بنظر من ، راه حل مدیریت ترافیک شمال بعد تکمیل آزادراه تهران شمال در همه قطعات، راه حل سخت افزاری نیست ، بلکه نرم افزاری است.


    عوارض شناور ، راهی برای مدیریت مسافران و ترافیک ،هست .همانطور روزهای وسط هفته که ترافیک سبک هست با کاهش عوارض، هزینه نگهداری و استهلاک بایک نرخ متوسط معقول عبور مرور جبران کرد.


    کارشناسان و مهندسان ترافیک با برنامه ریزی های خود میتوانند این مشکل بهتر حل کنند.