| کد خبر: 94119 |

◄ صیادان اسیر را دریابید

تین‌نیوز| ممکن است تا چند سال گذشته به فکر هیچ کس از ما نمی‌رسید که دزدان دریایی از فیلم‌های سینمایی و صفحه‌های کتاب‌ به دنیای واقعی پا بگذارند و یا حتی فکر نمی‌کردیم برخی از کشتی‌های ایرانی طعمه دزدهای دریایی شوند، اما در سال‌های اخیر دزدی دریایی به یکی از تهدیدهای جدی تبدیل شده که کشتی‌ و لنج‌های ایرانی با آن روبه‌رو هستند.
 
به گزارش تین‌نیوز، از دیرباز، دزدان دریایی به دلیل ایجاد نا امنی در آب‌های بین‌المللی مورد خشم و غضب دولت‌ها بوده‌اند و در گذشته، کم بودن امکانات و پایین بودن دانش علمی مانع به دام افتادن این مجرمان می‌شد. امروزه وجود ناامنی و عقب‌افتادگی در برخی از کشورها مثل "سومالی" عامل اصلی پیدایش چنین جرم‌هایی است. این شرایط در حالی است که به علت کاهش ماهی در دریای عمان، بیشتر صیادان ایرانی عازم اقیانوس هند و نزدیکی خلیج عدن می‌شوند تا در نقاط عمیق آب‌های آزاد ماهیان بیشتری را صید کنند که متاسفانه در سال‌های گذشته دو لنج ایرانی و تعدادی از صیادان ایرانی، در دست دزدان دریایی سومالیایی گرفتار شدند.
 
در همین رابطه حدود در دو سال گذشته یک فروند شناور صیادی مورد تهاجم دزدان سومالی قرار گرفت. این شناور پس از یک سال از سوی دزدان دریایی به آتش کشیده شد و 14 نفر از 21 سرنشین آن به تدریج در بدترین شرایط ممکن کشته شدند. همچنین  بر اساس اعلام دزدان دریایی سومالی چنانچه تا پایان ماه مبارک رمضان، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به آنها پرداخت نشود، چهار صیاد ایرانی باقی مانده از ۲۱ صیادی که دو سال پیش به اسارت گرفته‌اند کشته می‌شوند.
 
سکوت مسئولان
این شرایط در حالی است که گفته می‌شود هنوز از سوی دولت اقدامی برای مقابله با این دزدی‌ها انجام نشده است و در کنار اعتراض‌های متعدد مردمی، مسئولان و متولیان امر همچنان بی تفاوت هستند و البته این نوع بی‌تفاوتی و کنار آمدن با موضوع، دامن شماری از مردم استان را گرفته است.
 
گاهی واکنش‌ها به برخی رویدادها چنان می‌شود که گویا اصلا اتفاقی رخ نداده است؛ انگار نه انگار که مشکلی رخ داده و تبعاتی می‌تواند داشته باشد. در همین رابطه پیگیری‌های خبرنگار تین‌نیوز برای گفت‌وگو با هدایت‌اله میرمرادزهی، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان برای جویا شدن تکلیف نامشخص چهار صیاد ایرانی اسیر دزدان دریایی، به نتیجه نرسید، و تنها پاسخی که از سوی این مقام مسئول اعلام شد این بود که پس از جمع‌آوری اطلاعات دقیق روزهای آینده، جزئیات این موضوع اعلام می‌شود. همچنین رییس تعاونی صیادان کنارک، به هیچ عنوان پاسخگوی تماس‌های خبرنگار تین‌نیوز نیست.
 
نماینده چابهار: اقدامات لازم برای نجات صیادان انجام و منتظر قطعی شدن نتیجه هستیم
اما پیگیری‌ها به اینجا ختم نشد و عبدالغفور ایرانژاد، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی، از انجام اقدامات لازم برای آزادی صیادان خبر داد و گفت: اقدامات لازم انجام شده اما به علت حساس بودن موضوع بهتر است فعلا در این زمینه اطلاع رسانی نشود.
 
به گفته وی به محض قطعی شدن نتیجه، در اولین فرصت جزئیات در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
 
بر اساس آخرین اخبار اخذ شده، در روزهای گذشته دو نفر دیگر از صیادان اسیر شده پس از بریده شدن زبان‌ها توسط دزدان دریایی کشته شده‌اند. اسماعیل آباد، یکی از صیادان فعال در آب‌های ساحلی عمان، درباره وضعیت نگهداری این چهار اسیر باقی مانده می‌گوید این صیادان اسیر بیش از یک سال است که زیر آفتاب بسیار داغ سومالی توسط یک میله به درخت بسته شده‌اند. غذای این افراد هر سه روز یک‌بار مقدار بسیار اندکی نان خشک بوده است، دزدان دریایی از خانواده‌های صیادان به اسارات گرفته تقاضای پول می‌کردند تا به فرزند اسیر آنها غذا بدهند. خانواده‌های این اسیران نیز از طریق صرافی که توسط دزدان دریایی در دبی به آنها معرفی شده بود، پول درخواستی را واریز می‌کردند. خانواده‌های صیادان به اسارت گرفته که خود درشرایط مالی بدی زندگی می‌کنند، مجبور بودند در این یک سال گذشته تمام درآمد خود را جهت زنده نگهداشتن فرزند خود به دزدان دریایی بدهند.
 
به گفته وی این خانواده‌ها بارها و بارها به ارگان‌های مختلف برای رفع این مشکل مراجعه کرده‌اند و تنها پاسخی که گرفته‌اند این بود که این موضوع هیچ گونه ارتباطی به ما ندارد.
 
حال باید منتظر نتیجه اقدامات مسئولان باشیم، تا هر چه سریعتر این گروگانگیری دو ساله پایان یابد و جان چهارنفر صیاد در بند حفظ شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.