| کد خبر: 87329 |

تهران، شهری که درغبارتاکسی های رنگی گم شد

تین نیوز | روزگاری بود كه وقتی در خیابان های تهران قدم می زدی، تقریبا همه چیز جای خود بود، اتوبوس های دو طبقه، تاكسی های نارنجی، ساختمان های همگون -در زیر چتر درخت های چنار- .سال به سال تهران بی هویت تر شد و اكنون قدم می زنی در بی هویتی خیابان هایی شلوغ، سراسر همهمه با آدم ها و خودروهایی رنگارنگ.

 
این روزها در این بی هویتی شلوغ به لحظه ای می رسی كه دیگر تحمل ماندن و ایستادن را نداری و ترجیح می دهی، هر چه سریع تر خود را به مقصد برسانی. از همه آزاردهنده تر، تردد انواع خودروها، اتوبوس ها و موتورسیكلت ها و صدای بوق ممتد آن ها است كه تو را كلافه كرده است.

مثل همه آن هایی كه منتظر تاكسی یا خودرویی هستند كه به مقصد برسند، من هم در كنار خیابان ایستاده ام و منتظر تاكسی هستم، انواع خودروهای شخصی با پلاك تهران و غیر تهران به عنوان مسافركش در حاشیه خیابان می ایستند تا مسافر بزنند، تاكسی سبز رنگی جلوی پایم می ایستد، درب خودرو را باز كرده و می نشینم.

بعد از طی مسافتی راننده كه مرد میانسالی است، در رقابت با خودروی جلوی كه پلاك شهرستان است، برای سوار كردن مسافر ، تقلا می كند، اما در این رقابت ناكام است، لب به شكایت باز كرده و می گوید: یك زمانی در تهران یك حساب و كتابی وجود داشت، اما حالا همه چیز به هم ریخته و هر كسی از شهرستان به تهران آمده و مسافركشی می كنند، دوربین ها هم كه پلاك های شهرستان را در محدوده های زوج و فرد، ثبت نمی كند.

وی كه از این بابت بسیار ناراحت و عصبانی بود، می گوید: با این وضعیت دیگر نمی توان با تاكسی مسافركشی كرد، با توسعه مترو و ایستگاه های اتوبوس و از طرفی علاوه بر مسافركشی خودروهای شخصی، خودروهایی با پلاك شهرستان نیز اضافه شده اند و وضعیت رانندگی و امرار معاش در این شهر را مشكل كرده است.

این راننده میانسال ادامه می دهد: یك پسر دانشجو دارم، اما با درآمدی كه از رانندگی كسب می كنم، نمی توانم مخارج تحصیل او را بدهم، به همین دلیل پسرم نیمه وقت كار می كند تا خرج تحصیل خود را بدهد.

صحبت های این راننده منجر شد تا انگیزه تهیه گزارشی در این زمینه خود به خود بوجود آید، براین اساس به سطح شهر تهران رفتم و با رانندگان تاكسی های زرد و سبز به صحبت نشستم.

«رضا. ق» مردی حدودا 55 ساله است، سابقه طولانی در مسافركشی دارد، می گوید: از زمانی كه یادم می آید، خودم و پدرم در تهران مسافركش بودیم، یادم می آید در 15 تا 20 سال گذشته بهترین شغل رانندگی درتهران بود، اما حالا بدترین شغل به شمار می آید.

وی اضافه می كند: اگر فرهنگ سازی استفاده از تاكسی و وسایل نقلیه مورد اعتماد در مردم در شهرهای بزرگی مثل تهران كه مهاجر پذیر است، بوجود آید به نفع مردم است چون امنیت در این است كه سوار هر خودرویی نشویم اما این در حالی است كه بارها دیده ام مسافران سوار تاكسی های شخصی حتی با پلاك شهرستان می شوند.

این راننده تاكسی یكی از معضلات رانندگی در تهران را وجود پلاك های شهرستان آن هم به منظور مسافركشی عنوان كرده و می گوید: یكی از همسایگان ما به پدرش گفته ، برای اینكه بیكار نباشد به تهران بیاید و خودرواش را با خود آورده و مسافركشی كند.

«نادر. ص» یكی دیگر از رانندگان تاكسی یكی از خط های تهران می گوید: بیكاری نیز یكی از دلایل این ازدحام است، خیلی از كارمندان و شاغلان بعد از ظهرها مسافركشی می كنند كه البته مهم نیست، اما سووال این است چرا نظارتی بر تردد و مسافركشی پلاك های شهرستان نمی شود؟ ترافیك و ترددهای بیشمار در تهران، سرسام آور شده، حضور این خودروها این وضعیت را بدتر كرده است.
وی از مسئولان خواست تا در این زمینه ورود یافته و به بررسی وضع موجود بپردازند.

از این مسافركش می پرسم قرار بود پلیس راهور تهران با خودروهای پلاك شهرستان كه اقدام به مسافركشی می كنند، برخورد كند، به نظر شما این اتفاق افتاده است؟ می گوید: تا كنون كه در طول شبانه روز در تهران تردد می كنم ، برخورد پلیس را با این خودروها ندیده ام، از طرفی تعداد این خودروها كم نیست، دوربین ها هم كه پلاك آن ها را به عنوان تخلف ثبت نمی كند و به عنوان پلاك میهمان خوانده می شوند.

این راننده تاكسی ادامه می دهد: از سوی دیگر نیاز است تا مسافركشی در تهران ، ساماندهی شود و راهكاری برای بی نظمی حاكم در این صنف اندیشیده شده تا ضمن ایجاد امنیت در رفت و آمد، شهروندان، شاغلان در این صنف نیز با فراغی باز به كار خود ادامه دهند.

این در حالی است كه چندی پیش سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رسانه ها از طرح برخورد پلیس راهور تهران با خودروهایی با پلاك‌های شهرستان در معابر تهران خبر داده و اعلام كرده بود كه جریمه و توقیف در انتظار متخلفان است.

به موجب آیین‌نامه هر فردی كه خودرویی‌ را خریداری می كند باید تغییر مكان یا جابجایی ملك را اعلام كرده و آخرین اطلاعات را در سامانه شماره‌گذاری ثبت كند براین اساس سردار حسینی اعلام كرده بود كه خودروهایی با پلاك شهرستان كه در قالب آژانس‌ها یا مسافركش‌های شخصی در معابر تهران تردد می‌كنند، این خودروها جریمه و چنانچه این تخلف تكرار شود ، خودرو توقیف و به پاركینگ منتقل می شود.

سردار حسینی در صورتی این مطالب را عنوان كرده كه به نظر می رسد همچنان در این زمینه برخورد جدی صورت نگرفته است.

« حسن عابدینی» جانشین رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی تهران بزرگ می گوید: مسافركشی خودروهای پلاك شهرستان در سطح تهران ممنوع است.
وی اضافه می كند: با تخلفات این خودروها از منظر ترافیكی به صورت جدی برخورد قانونی می شود.

عابدینی می افزاید: خودروهای پلاك شهرستان به هیچ عنوان اجازه ندارند در سطح شهر اقدام به مسافركشی كنند و با تاكید دستورالعمل ابلاغی راهور ناجا، با تخلفات این خودروها برخورد جدی می كنیم.

قائم مقام رئیس پلیس راهور تصریح كرد: هم اینك در برخی نقاط شهر به صورت غیرقانونی و خودسرانه، خطوط مسافركشی توسط همین خودروهای پلاك شهرستان ایجاد شده كه رانندگان در این محل ها استقرار دائمی و شبانه روزی داشته و آن مكان، محل خواب آنها نیز شده است.

عابدینی ادامه داد: این خطوط خارج از محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك ایجاد شده اند كه البته همه آن محل ها توسط پلیس شناسایی شده و با خاطیان برخورد می شود.

وی افزود:‌ این مسافركش ها بدلیل آنكه از شهرستان به تهران آمده اند شبها در خودروهایشان بسر می برند كه این امر تبعاتی امنیتی را بدنبال دارد و سبب نارضایتی مردم نیز شده است.

وی اظهار داشت: هیچ فردی از منظر قضایی و حقوقی اجازه مسافركشی با وسایل نقلیه شخصی را بویژه با خودروهای پلاك شهرستان ندارد.

قائم مقام رئیس پلیس راهور تهران خاطرنشان كرد: ‌تاكسی هایی هم كه مبدا یا مقصد آنها خارج از تهران است اجازه مسافركشی داخل محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك را ندارند و باید محل كار خود را به حاشیه شهر و بیرون از محدوده های مذكور انتقال دهند.

ضروری است پلیس در كنار سایر دستگاه های ذی ربط و مساعدت قضائی، تدابیر لازم برای ساماندهی تردد خودروهای مسافركش اتخاذ كند تا با برقراری امنیت كه حق مسلم مردم است، شاهد كاهش آسیب های ناشی از آن، نظم ترافیكی و بهبود شرایط معیشتی رانندگان بویژه تاكسیران ها باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.