| کد خبر: 80242 |

بوئینگ برای مذاکره بر سر فروش هواپیما به ایران مجوز گرفت

تین نیوز | شرکت بوئینگ اعلام کرد، دولت آمریکا به این شرکت مجوز مذاکره با ایرلاین های ایرانی برای فروش هواپیما را صادر کرده، اما تاکید کرده است که برای انجام فروش به موافقت دیگری نیاز است.

شرکت بوئینگ اعلام کرد، دولت آمریکا به این شرکت مجوز گفت و گو با ایرلاین های ایرانی برای فروش هواپیما را صادر کرده، اما گفته که برای انجام فروش به موافقت دیگری نیاز است.

مجوزی که بوئینگ در روز پنجشنبه دریافت کرده، گامی رو به جلو تلقی می شود تا این شرکت آمریکایی از رقیب اروپایی اش ایرباس در به دست آوردن بازار ایران عقب نیفتد.

ایرباس ماه گذشته برای فروش 118 فروند هواپیما به ارزش حدود 27 میلیارد دلار با ایران به توافق رسید.

بوئینگ در بیانیه ای اعلام کرد: «ما برای دریافت مجوز ارزیابی نیازهای فعلی ایرلاین های مسافربری ایرانی مورد تایید دولت آمریکا تقاضای مجوز کردیم و این مجوز را دریافت نموده ایم... مجوز دریافت شده به ما اجازه می دهد تا با ایرلاین های ایرانی مجاز برای تعیین میزان نیاز واقعی آنها تعامل کنیم.»

تحلیلگران گفتند، بوئینگ با موانع متعددی در ایران مواجه است. ایران ممکن است نتواند از عهده پرداخت قیمت بسیاری از هواپیماها برآید و حامیان مالی هم ممکن است به دلیل نگرانی هایی که دارند از تامین مالی فروش یا اجاره هواپیماها خودداری کنند.

ایران همچنین با رقابت تنگاتنگی از سوی ایرلاین های منطقه ای نظیر امارات، قطر ایرویز و اتحاد ایرویز مواجه است که بر خلاف ایرلاین های ایرانی محدودیت هایی نظیر استفاده از مشروبات الکلی، فیلم های غربی و دسترسی به اینترنت را ندارند.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر موسسه تیل گروپ در ویرجینیا گفت: «ممکن است صدها سفارش احتمالی وجود داشته باشد، اما واقعیت های استقرار یک صنعت ایرلاین واقعی در ایران موجب می شود که تعداد این سفارش ها کمتر شود.»

در بیانیه بوئینگ همچنین آمده است: «رقیب اروپایی ما، ایرباس، در حال پیشبرد منافع خود در بازار (ایران) است و کانادا هم اخیرا نشان داده که به شرکت بمباردیر مجوز دسترسی به بازار ایران را خواهد داد.»

همچنین شرکت جنرال الکتریک سازنده موتورهای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس اعلام کرده که از دولت آمریکا برای فروش موتور و قطعات هواپیما به ایران درخواست مجوز کرده است، اما این مجوز هنوز صادر نشده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.