| کد خبر: 76154 |

بی خوابی و تحمل مشقت در سایه تغییر قطار درجه دو مراغه به اتوبوسی

تین نیوز | مسافران مراغه به مقصد تهران و برعکس در سایه تغییر قطار درجه دو به اتوبوسی مجبور به تحمل مشقت و 11 ساعت بی خوابی شده اند.

ایستگاه راه آهن مراغه از قدیمی ترین ایستگاه های کشور بوده که از سال 1335 به مسافرهای منطقه جنوب آذربایجان شرقی و غربی و برخی مسافرهای نیمه راهی استان های زنجان و قزوین خدمات ارایه کرده است.

هم اکنون روزانه دو قطار از این ایستگاه به مقصد تهران و برعکس حرکت می کند که قطار درجه یک دارای ظرفیت حدود 400 نفر در سالن های شش تخته و 260 نفر در سالن های چهار تخته است.

پیش از این نیز یک قطار درجه دو شش تختخوابی با عنوان قطار سریع مراغه با 12 سالن و ظرفیت حدود 790 نفر از مراغه به تهران و برعکس حرکت می کرد که این قطار از اول دی سال جاری به قطاراتوبوسی تغییر یافته است.
مسافت بین ایستگاه راه آهن مراغه - تهران 607 کیلومتر بوده که قطار درجه دو شش تختخوابی و اتوبوسی این مسیر را بین 10 تا 11.5 ساعت طی کرده و مسافرها را در مقصد پیاده می کند.

قبل از تغییر قطار شش تختخوابی به اتوبوسی، مسافرها همزمان با وارد شدن به قطار نسبتا خیالی آسوده برای سفری راحت و خوابی خوش داشتند اما این روزها با تغییر این قطار به اتوبوسی دیگر خبری از استراحت مسافرها نبوده و مجبور هستند در11 ساعت زمان مسافرت علاوه بر تحمل دغدغه های سفر، مشکلات و سختی های بی خوابی را نیز تحمل کنند.

پیش از این، مسافرها برای بلیط قطار شش تختخوابی درجه دو 220 هزار ریال هزینه پرداخت می کردند اما اکنون برای بلیط صندلی های قطاری اتوبوسی جایگزین شده 165 یا 180 هزار ریال پرداخت می کنند در حالی که زمان استراحت آنان کاملا کاهش یافته اما هزینه های آنان کاهش چشمگیری نداشته است.

با توجه به اینکه عمدتا قطارهای اتوبوسی برای مسافت های سه تا شش ساعته طراحی شده، طی مسافت 11 ساعت تا مقصد دراین قطارها برای مسافرها همراه با خستگی و بی خوابی است.

چند تن از مسافرهای این قطار که از مقصد تهران به مراغه آمده اند از سختی های مسافرت با این نوع قطار نسبت به قطار قبلی می گویند.

هادی که همراه با همسر و فرزند خردسال خود با این قطار سفر کرده، می گوید: ساعت 20 و 40 دقیقه قطار از مقصد تهران به مراغه حرکت کرد و در بین راه علاوه بر توقف در تمامی ایستگاه های بین راهی، رفت و آمد افراد بین سالن ها موجب موذب شدن من و خانواده ام می شد.

وی یادآور شد: به دلیل ایمنی سفر با قطار، همیشه این وسیله نقلیه را برای مسافرت انتخاب می کردم و قبلا سفر با قطار تختخوابی بسیار راحت تر از سفر با قطار اتوبوسی بود و این بار نه تنها کم خوابی در مسیر موجب سلب آرامش مان شد بلکه نگران بروز برخی آسیب ها به خود و خانواده ام نیز بودم.

به سراغ یک زوج کهنسالی می روم با قدم هایی خسته، آرام آرام از درب خروجی ایستگاه به سمت محوطه می آیند، آنان نیز حرف هایی شبیه هادی را می گویند و یادآور می شوند: مسافرت با قطار تختخوابی به مراتب بهتر از قطاراتوبوسی است اما به دلیل ارایه نشدن بلیط قطار سابق مجبور به خرید این قطار شدیم.

هسمر این مسافرکهنسال( محمدعلی) اضافه می کند: ماه قبل به دیدن فرزندانم با قطار تختخوابی به تهران سفر کردم اما امروز هنگام برگشت که با قطار اتوبوسی به مراغه آمده ایم به حدی در مدت سفر خسته شده ایم که دیگر توان حرکت نداریم.

با وجود پیگیری های چند روزه، دفتر مراغه از اداره کل راه آهن شمال غرب کشور مستقر در زنجان، مدیرکل راه آهن شمال غرب با معترض شدن به اینکه چرا با من تماس گرفته اید، حاضر به پاسخگویی نشد و پیگیری را به مسئول روابط عمومی این اداره کل موکول کرد.

کارشناس مسئول روابط عمومی راه آهن شمال غرب کشور نیز پاسخگویی به این امر را نیازمند تحقیقات بیشتر اعلام کرد و گفت: اداره کل تلاش می کند در صورت تامین امکانات جدید قطار را مجددا به تختخوابی تبدیل کند.

ایستگاه راه آهن مراغه در حوزه استحفاظی اداره کل راه آهن شمال غرب کشور مستقر در استان زنجان اداره می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.