| کد خبر: 75514 |

مدیریت نادرست قیمت ارز حاصل از فروش نفت

وبلاگ تین نیوز، محسن جلال پور | این روزها هم بحث چگونگی تدوین لایحه بودجه داغ است و هم پیش بینی نرخ ارز در آن. از طرفی مدتی است رئیس كل محترم بانك مركزی وعده تك نرخی شدن ارز در دوران پسا تحریم را داده است.

روال این گونه است که  قیمت هر بشکه نفت، میزان صادرات و درآمد حاصل از فروش آن در تدوین لایحه بودجه تخمین زده می شود. طبیعی است که هیچ فرد یا دستگاهی به طور دقیق نمی تواند این متغیرها را به درستی پیش بینی کند.

به این ترتیب زمانی که لایحه تبدیل به قانون می شود و به عنوان برنامه یک ساله اداره کشور به اجرا در می آید، مشکلات ناشی از پیش بینی های نادرست این متغیرها، به اشکال مختلف در اقتصاد کشور نمود پیدا می کند. به جز مشکلاتی نظیر کسری بودجه، شکاف های مالی و عدم تعادل هایی که به وجود می آید، بخش زیادی از ابهام ها، عدم شفافیت ها و فسادهای گوناگون در اقتصاد کشور، ناشی از همین تخمین های نادرست در بودجه های سنواتی است. 

طبیعی است که مابه التفاوت تخمین های نادرست با آن چه در طول اجرای قانون بودجه اتفاق می افتد برای خیلی از افراد و دستگاه ها رانت های کلان ایجاد می کند. هم چنین مشكل دیگری كه این روش دراقتصاد كشور به وجود می آورد، مدیریت نادرست قیمت ارز حاصل از فروش نفت است. 

حال اگر در بودجه ٩٥و بودجه سال‌های آتی، به جای پیش بینی این متغیرهای سه گانه، فقط مبلغ ریالی كه دولت اجازه دارد از فروش ارز حاصل از صادرات نفت دركشور هزینه كند، مشخص شود، عملا به همه مشكلات مورد اشاره پایان داده می شود.

دراین صورت نه تنها ابهام ها و دركنار آن امكان سوء استفاده ها به حداقل كاهش می یابد، كه مدیریت قیمت ارز نیز می تواند براساس صادرات غیرنفتی توسط بانك مركزی اعمال شود كه احتمالا گام مثبت بزرگی در اقتصاد كشور خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.