| کد خبر: 74790 |

پیش درآمد ۵G: کوالکام و هوآوی خود را به زور وارد حوزه V۲X می‌کنند

هوآوی و کوالکام، دو غول فناوری ارتباطات سلولی، با ارائه پیشنهاد یک استاندارد جدید LTE به نام «LTE V2X» ، راه خود را به بازار نوپای ارتباطات خودرو با خودرو و خودرو با زیرساخت که در کل با عنوان V2X شناخته می­ شود، به زور باز می کنند.

این حرکت با اقدامات جاری تامین کنندگان فناوری خودرویی در تعارض است که بیش از یک دهه در حال توسعه، آزمون و در نهایت پیاده سازی فناوری طراحی شده برای ارتباطات V2V و V2I با نام ارتباطات برد کوتاه اختصاصیی (DSRC) هستند.

به گزارش تین نیوز، DSRC ، بر اساس استاندارد IEEE 802.11p، از فرکانس اختصاصی بی سیم (75 مگاهرتز از محدوده فرکانسی 5.9 گیگاهرتز) استفاده می کند که در سال 1999 از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای سامانه های حمل ونقل هوشمند اختصاص داده شده است.

در این بین، طرفداران LTE V2X به دنبال برپا کردن زیرساخت شبکه سلولی مبتنی بر LTE به عنوان پایه ­ای برای V2X هستند. آنها ادعا می کنند که LTE Direct یا LTE-D (که با نام LTE Device-to-Device یا D2D نیز شناخته می شود) شالوده ی خوبی برای توسعه LTE V2X فراهم میٰ کند. گفته می شود که LTE-D قادر است هزاران دستگاه را در شعاع 500 متر ی تشخیص داده و به آنها خدمات­ دهی نماید، بنابراین به دو یا چند دستگاه LTE-D مجاور اجازه می ­دهد که در داخل شبکه ارتباط برقرار کنند.

نتیجه این توسعه ها، بروز یک درگیری خودروهای مرتبط بین جناح DSRC با دیگرانی است که به هر دری می­ زنند تا در صنعت خودرو جاپایی برای پیشی گرفتن استاندارد نوظهور شبکه سلولی 5G داشته باشند. بازیگران شبکه های سلولی، روی 5G حساب می­ کنند تا به عنوان پشتیبان اصلی ارتباطات خودرویی پیشنهاد شود.
به طوری که EE Times هفته گذشته در اثنای کنفرانس جهانی سامانه ارتباطات هوشمند (ITS) در بوردو فرانسه با تعدادی از ارائه ­دهندگان فناوری خودرویی صحبت کرده است، افراد زیادی از تلاش های اخیر هوآوی و کوالکام برای اصرار در مورد یک فناوری جایگزین ارتباطات V2X به وضوح ناراحت بودند.
لارس ریگر مدیر ارشد فناوری در واحد کسب­ وکار خودرویی NXP بر این باور است که DSRC تاکنون راه زیادی را طی کرده است. این فناوری که تعدادی از آزمون های میدانی را در طول این سال ها با موفقیت پشت سر گذاشته است، قصد وارد شدن به خودروهای مرتبط جدید را دارد. با توجه به اینکه LTE V2X هنوز در مرحله توسعه است، ریگر تاخیرهای قابل توجهی را برای آن تا قبل از اینکه استاندارد جدید نهایی شود، مورد آزمون قرار گیرد و از سمت صنعت خودرویی مورد قبول واقع شود، برآورد می­ کند.
برنامه زمانی هوآوی نشان می ­دهد که بخش مطالعه LTE V2X تا پایان سال جاری پایان می یابد و بخش اجرایی ان در سال 2016 آغاز می ­شود.

این موضوع توسط چه کسی هدایت می شود؟

سوال اینجاست. آیا اکنون خودروسازان بعد از بیش از 15 سال حرکت آهسته و استفاده­ های آزمایشی از DSRC، چیزهای اشتباهی را با طراحی آن در خودروهای شان می ­بینند؟
زمانی که EE Times از هوآوی می­ پرسد که آیا خودروسازان از آنها خواسته ­اند تا یک فناوری جایگزین V2X را توسعه دهند، جیانسانگ گان مدیر فنی خودروهای مرتبط در هوآوی کمی تأمل می­ کند و می ­گوید: «سئوال خوبی است.»
اما او به این نکته اشاره می ­کند که مزیت مطرح کردن V2X مبتنی بر LTE این است که زیرساخت شبکه سلولی LTE هم اکنون موجود است و دیگر نیازی به ایجاد دوباره ی یک زیرساخت V2X برای پشتیبانی از DSRC وجود ندارد.
همچنین گان به تداخلات بالقوهDSRC باند 5.8 گیگاهرتز در چین اشاره می کند: «در چین، به راه حلی متفاوت برای V2X نیازمندیم.» انجمن استاندارد ارتباطات چین (CCSA) برای V2X مبتنی بر LTE به تازه گی یک دستور کار در این کشور مطرح کرده است.
از گوانگ یانگ، تحلیل گر ارشد و مسئول راهبردهای عملیاتی بی سیم در  Strategy Analytics ، درباره کشمکش های به وجود آمده بین DSRC و LTE V2X سوال شد و او می گوید: « DSRC همچنان فناوری اصلی برای V2X است و فکر می کنم از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد.»

یانگ توضیح می دهد که هدف اصلی LTE برای V2X لزوماً حل هیچ مسئله­ ای (که با DSRC حل نشود) نیست، بلکه ایجاد یک فرصت کسب­ وکاری جدید برای صنعت ارتباطات سلولی است.»

DSRC در مقایسه با LTE V2X

بگذارید موضوع مقایسه DSRC با LTE V2X را روشن کنیم.
همانطور که گان در هوآوی بیان می کند، بزرگترین مزیت LTE V2X این است که می توان از طیف فرکانسی و زیرساخت سلولی موجود استفاده اضافه تری کرد. یانگ نیز می گوید: « اپراتور نیاز به نصب واحدهای خاص کنار جاده ای (RSU) و بکارگیری طیف فرکانسی اختصاصی ندارد.»
در عین حال، DSRC از استاندارد IEEE 802. 11p استفاده می کند که اساساً همان 802.11a با برخی تغییرات خاص برای تطابق آن با محیط­ های خودرویی است. از اینرو، یانگ می گوید: «DSRC  یک فناوری مبتنی بر Wi-Fi نامیده می­ شود، لذا به لحاظ تئوری، LTE می تواند کیفیت خدمات بهتری را نسبت به DSRC فراهم کند.»
هر چند از طرف دیگر، یانگ می گوید: « فناوری V2X مبتنی بر LTE پیچیده تر و حجم بازار آن کوچکتر از Wi-Fi است. در حال حاضر استاندارد DSRC آماده است، اما LTE V2X هنوز در مرحله پژوهش قرار دارد.» او در ادامه اضافه می­ کند: « LTE ممکن است برخی بهبودها را به همراه آورد، اما می ­تواند مشکلات جدیدی نیز تولید کند.»
همگان بر این باور نیستند که LTE گزینه ی بهتری برای V2X باشد، به خصوص زمانی که یک بحران ایجاد می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.