واردات بنزین روسی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، هاشم اورعی درباره رشد مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن اظهار داشت: ابتدا باید گفت که رشد مصرف بنزین یکباره رخ نداده حداقل یک دهه است که نسبت به رشد مصرف بنزین هشدار داده می شود و توجهی نشد بنابراین اوضاع امروز تعجب آور نیست و اگر دچار این وضعیت نمی شدیم باید تعجب می کردیم، زیرا کاملا مشخص بود که به اینجا می رسیم و اکنون نیز اگر اقدامات بسیار جدی و معنادار صورت نگیرد روز به روز در این مسیر سراشیبی تندتر سقوط خواهیم کرد.
افزایش عجیب مصرف بنزین
وی افزود: متوسط مصرف بنزین در ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، روزانه تقریبا ۱۰۲ میلیون لیتر بوده اما یکباره در ۲۹ اسفند ۱۴۴.۳ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۷ درصد افزایش پیدا کرده است، اگر یک روز خاص را ملاک قرار دهیم نزدیک یک سوم در طول یک سال افزایش مصرف داشتیم و این عجیب، خطرناک و غیر قابل ادامه است و باید کاری کرد.
ثبات قیمت و تشویق به مصرف بیشتر
استاد دانشگاه صنعتی شریف مهم ترین عامل رشد مصرف بنزین را قیمت گذاری آن دانست و تصریح کرد: حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت بوده و این در حالی است که تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد در کشور داریم یعنی اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم درواقع قیمت را ثابت نگه داشته ایم و اگر تغییر نکند به این معناست که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کم کرده ایم.
بنزین در واقع رایگان است
وی تاکید کرد: کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم دارد اگر برای ۴ سال قیمت کالایی را را ثابت نگه دارد یعنی آن کالا رایگان و نزدیک به صفر می شود، در نتیجه با شرایطی مواجهیم که عملا قیمت بنزین نسبت به همه کالاهای دیگر به سمت صفر میل می کند و وقتی قیمت تا به این حد ارزان می شود دولت به صراحت این پیام را به مردم می دهد که این کالا فاقد ارزش است.
مقایسه با ترکیه
اورعی ادامه داد: اکنون پول بنزین حتی با نرخ آزاد در سبد هزینه خانوار ناچیز بوده و به حساب نمی آید در حالی که در ترکیه برای یک باک بنزین ۱۰۵ دلار باید هزینه شود، بنابراین مادامی که سیاست قیمت گذاری به این شکل است مردم نسبت به مصرف بنزین بی توجهند و هر کسی که از خودروی شخصی استفاده می کند به تنها چیزی که فکر نمی کند هزینه سوخت است درنتیجه مشخص است که مصرف بالا برود.
مردم را به صف خودروهایی می کشانیم که بنزین را می بلعند
وی بیان داشت: علاوه بر بی تدبیری در موضوع قیمت؛ ما تا می توانیم خودرو روانه بازار می کنیم و مردم را به صف خرید خودرویی می کشانیم که خودروسازان هیچ دلیل و انگیزه ای برای ارتقای فناوری جهت کاهش مصرف بنزین و افزایش راندمان ندارند. امروز صنعت خودروسازی جهان به شدت به سمت خودروی برقی می رود و همان خودروهای بنزینی هم در کشورهایی که صنعت خودرویشان بروز است؛ نصف ایران است، در سال ۲۰۲۲ میلادی کشور نروژ ۷۹ درصد از کل خودروی نو فروخته شده برقی بوده است و در ۲۰۲۵ خودروی بنزین در این کشور صفر می شود در حالی که سهم خودروی برقی در کشور ما صفر است.
جاده سرازیری بنزین
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در بخش تعداد و فناوری خودرو هیچ کاری نمی کنیم، قیمت بنزین هم به نحوی است که مصرف کننده را ترغیب به کاهش مصرف نمی کند، اشکال دوم قیمت پایین نیز رواج قاچاق است، اکنون اختلاف شدیدی بین قیمت بنزین در ایران و ترکیه است یعنی در هر حال این جاده در ایران به سمت سرازیری است، زیرا هیچ کاری در بخش بهینه سازی نمی کنیم زیرا در شرایط فعلی به دلیل سیاست گذاری قیمت بنزین بهینه سازی هم بی معنی است.
انتظار کیفیت خوب نداشته باشیم
به گفته وی؛ وقتی مردم همچنان در صف خودرو هستند و تنها در شب عید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت خودروی داخلی و خارجی کردند تا قرعه کشی شود و حتی مشخص نیست چه زمانی تحویل می شود، نباید انتظار داشت که کیفیت خودروی ایرانی بالا برود، در مورد بنزین هم وقتی تا به این حد مصرف و تقاضا بالاست نباید انتظار کیفیت خوب را داشته باشیم.
اورعی گفت: پیش بینی می شود مادامی که این روال ادامه پیدا کند شیب رشد تقاضا در مقایسه با تولید تندتر می شود و در نتیجه ناترازی روند فزاینده خواهد داشت.
واردات اضطراری
وی با اشاره به واردات بنزین خاطرنشان کرد: ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.
اولویت بنزین ساز کمیت است نه کیفیت
وی تاکید کرد: مادامی که بنزین کم و همه در صف خریدند، پالایشگاه خصوصی انگیزه ای برای اینکه هزینه کرده و کیفیت را بالا ببرد، ندارد، پالایشگاه دولتی هم به همین نحو باید وقت و هزینه کند تا کیفیت را بالا ببرد اما برای بالا بردن کیفیت باید تولید کم شود و وقتی کسری داریم اولویت تامین بنزین و پاسخگویی به تقاضای زیاد است نه کیفیت.
وی با بیان اینکه قیمت بنزین در مقایسه با دیگر اقلام کالایی که بهای آنها در کشور ۱۰ برابر شده بسیار ناچیز است، خاطرنشان کرد: دولت باید شهامت و صداقت داشته باشد، با مردم صحبت کند و قیمت بنزین را بالا ببرد، هرچند مشخص است ریسک سیاسی دارد اما درواقع ریسک بالا رفتن دیگر قیمت ها معادل تورم قطعا بیشتر است.
با سوخت کشور چه کردیم؟
این استاد دانشگاه گفت: اگر از ۴ سال پیش برای اینکه قیمت بنزین ارزان نشود و ثابت بماند آخرین روز اسفند و یا زمانی که نرخ تورم اعلام می شود قمیت بنزین هم افزایش پیدا می کرد، اکنون قیمت بنزین به ۱۰ هزار تومان رسیده بود و در واقع گران هم نشده بود ما کار درست را رها کردیم و اکنون به این وضعیت رسیدیم که باید هم واردات داشته باشیم و هم کیفیت را پایین بیاوریم و این هزینه زیادی به ما تحمیل کرده است.