| کد خبر: 5945 |

◄ " آنتی اسکانیا " در دستان کیست؟

تین نیوز | نقص فنی و انفجار اتوبوس های اسکانیا که از سال گذشته همانند یک ویروس ابتدا در جاده ها شیوع پیدا کرد اکنون در حال پیشروی در شهرها است به طوری حتی مقامات کشوری نیز تا کنون نتوانسته اند جلوی اپیدمی آن را بگیرند.

به گزارش تین نیوز، اتوبوس های اسکانیا که با بیش از 20 سال فعالیت در ایران از سابقه خوب و درخشانی برخوردار بود در عرض یک شب حتی وجهه بین المللی خود را نزد ایرانیان از دست داد و در حال حاضر برای ادامه بقای خود در حال دست و پا زدن است اما انگار که پاهای این غول تولید کننده خودرو سنگین بسیار قوی تر از سرنگ های نشانه رفته به او است.

تاریخچه حوادث اسکانیا در ایران

18 شهریور 92، تاریخی که هیچگاه از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد، روزی که بزرگراه تهران-قم- اصفهان شاهد برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا در اثر ترکیدگی لاستیک یکی از آنها و کشته شدن بیش از 40 مسافر و 40 مصدوم بود.

اما این اولین و آخرین حادثه منجر به انفجار و آتش سوزی اتوبوس های اسکانیا نبود و در طی سال گذشته حادثه اول در استان اصفهان در تاریخ 22 آذر، حادثه دوم در استان ایلام در مرز مهران در 25 آذر، حادثه سوم در شش کیلومتری رشت در 4 دی، حادثه چهارم در ترمینال غرب در بهمن و حادثه پنجم در مسیر اصفهان – بندرعباس در 4 اسفند ماه بوده است که خوشبختانه با اقدام به موقع رانندگان، مسافران بلافاصله از این اتوبوس‌ها تخلیه شدند و به جز اتوبوسی که در مرز مهران آتش گرفته و شاگرد اتوبوس دچار سوختگی شد، مابقی این حوادث خسارت جانی نداشته است. تا روز 7 اردیبهشت امسال، اما این بار نه در جاده، بلکه در درون پایتخت این اتوبوس های قاتل 8 کشته و 26 مجروح برجای گذاشت.

بی توجهی عقاب افشان به فرمان راهور

در حالی که براساس قانون هر خودرویی باید استانداردهای 51 گانه را به همراه استاندارهای زیست محیطی کسب کند تا پلیس براساس تاییدیه دو سازمان استاندارد و محیط زیست آن خودرو را شماره گذاری کند اما اتوبوس اسکانیا در 19 تست رد شده و نتوانسته است استاداردهای لازم را کسب کند.

اما کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برخلاف سازمان استاندارد و پلیس راهور ناجا با انگیزه حمایت از تولید ملی که تنها اتاق این اتوبوس در داخل تولید می شود همواره جلسات را به جلسات بعدی موکول می کند .

نارضایتی کمیسیون عمران از اسکانیا

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره به حادثه آتش سوزی اتوبوس اسکانیا در مسیر اصفهان-بندر عباس در بامداد روز یکشنبه، چهارم اسفند اظهار داشت: به دلیل تکرار آتش سوزی در اتوبوس های اسکانیا، پلیس راهور هرچه زودتر تولید و شماره‌گذاری محصولات شرکت عقاب افشان را برای جدی گرفتن مشکلات فنی از سوی این شرکت و همچنین روشن شدن موضوع متوقف کند.

حمایت کمیسیون اصل 90 از عقاب افشان

مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز و با بیان اینکه شاخص‌های نقایص فنی به شرکت مذکور باید از سوی پلیس اعلام شود، تصریح کرد: اگر پلیس این شاخص ها را اعلام نکرده باشد، پس اصلاحی در کار نخواهد بود و توقف تولید اتوبوس های اسکانیا از سوی پلیس قانون‌مند نبوده و در شرایط اضطراری سوانح جاده‌ای این تصمیم گرفته شده و بهتر است به جای توقیف، به رفع نقایص کمک شود.

گفتنی است تا کنون چندین بار جلساتی با حضور نماینده سازمان استاندارد و پلیس راهور در کمیسیون اصل 90 برگزار شده که در نهایت بی نتیجه مانده و به جلسات بعدی موکول شده است.

حالا این سکوت کمیسیون اصل 90 مجلس باعث شد تا سوانح اتوبوس های اسکانیا همانند یک ویروس رشد و شیوع پیدا کند و این بار شهرها را مورد هجوم خود قرار دهد. به طوری که در تاریخ  در ساعت 9:5 دقیقه صبح روز  یکشنبه 7 اردیبهشت یک دستگاه اتوبوس اسکانیا بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تنها با سرعت 50 کیلومتر و سپس واژگونی، شرایط مرگ 8 نفر و جراحت 26 نفر را رقم زد.

معاون شهردار تهران: اقدامات قانونی علیه عقاب افشان
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه روز سه شنبه 9 اردیبهشت شورای شهر تهران علی رغم پذیرفتن غفلت راننده و بالا بودن سرعت مطمئنه در هنگام ورود به دوربرگردان حکیم- شرق در بزرگراه آزادگان با اشاره به مشکلات فنی اسکانیا گفت: پنجره های کناری این اتوبوس ها در هنگام واژگونی از جای خود خارج شده و مسافران از پنجره به بیرون پرتاب شدند که اتوبوس بر روی آنها فرود آمده است. و باتری با تابلو برق که زیر پای راننده قرار دارند این بار به جای انفجار به بیرون از خودر وپرتاب شدند که جای شکر آن باقی است.

وی ضمن ابراز تاسف برای متوفیان این حادثه بیان داشت: جان مردم برای ما از همه چیز مهمتر است و اقدامات قانونی لازم را هم در مورد راننده و هم بر علیه شرکت عقاب افشان انجام خواهیم داد.

سفیر سوئد هم ساخت این اتوبوس ها را تایید نکرد

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا تصریح کرد: من دوست ندارم در مقام قضاوت بربیایم و بگویم مقصر این ماجرا چه فرد یا فرادی هستند اما سئوال اینجاست که چرا شرکت تولید کننده تاییدیه های لازم را برای تولید کسب نمی کنند؟ چرا شیشه ها براساس متد اصولی و درست ساخته نشده اند؟ چرا استاندارد به چنین اتوبوس هایی تاییدیه می دهد؟ چرا پلیس چنین خودروهایی را شماره گذاری می کند؟ و چرا شهرداری در زمان خرید به چنین موضوعاتی دقت نکرده است؟

وی افزود: سفیر سوئد هم نحوه ساخت اتوبوس ها را تایید نکرد.

لازم به ذکر است که در اسفند سال گذشته نیز یک هیئت سوئدی از شرکت اسکانیا برای بررسی نحوه تولید عقاب افشان به ایران آمدند اما در آخر هیچ نتیجه مطالعاتی و اصلاحیه ای در اخیتار پلیس راهور، سازمان استاندارد و مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت و اسکانیا به تولید خود ادامه داد.

اورژانس تهران نیز به خبرنگار تین نیوز در روز وقوع حادثه گفت: حال 4 نفر از مجروحین وخیم گزارش شده و هرگونه اتفاق ناگواری دور از ذهن نیست.

به راستی واکسن ویروسی به نام اسکانیا که در حال تکثیر در شهرهاست در دست کیست؟ در حالی که عقاب افشان شاکی جدیدی به نام شهرداری تهران پیدا کرده آیا این بار هم می تواند با پشتگرمی به کمیسیون اصل 90 مجلس به کار خود ادامه دهد؟

اگر واکسن پیشگیری از حوادث قبلا زده می شد اکنون نیاز به درمان دشوار و پادزهر و مسکن های آرام بخش نبود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جهانگرد 0 0

    تمام این مسائل از زمانی شروع شد که یکی از ارگانهای قدرتمند که در تمام بخشهای صنعتی و عمرانی و اقتصادی کشور دست دارد سعی در خرید شرکت عقاب افشان کرد و با مقاومت صاحبان کنونی این شرکت مواجه شد. من شخصاً با توجه به پیشینه عقاب افشان فکر نمیکنم حوادثاخیر تقصیر این شرکت باشد. شاید عده ای به دنبال به ورشکستگی کشاندن این شرکت هستند. همان بلایی که سر آریا دیزل آوردند. بهتر است مسئولین تین نیوز جهت روشن تر شدن این مسئله با مسئولین عقاب افشان هم مصاحبه ای داشته باشند.