| کد خبر: 59358 |

ساماندهی پیک‌های موتوری در ابهام

تین نیوز| در کلان‌شهرهایی مانند تهران، پیک‌های موتوری، سال‌هاست که علاوه بر حمل‌ونقل بار درون‌شهری، تبدیل به مسافرکش‌های قهاری شده‌اند گرچه همواره حمل‌ونقل مسافر توسط آنها نهی شده اما وقتی هم مسافران و هم راکبان موتورسوار راضی‌اند و از طرفی هم پلیس برخورد ویژه‌ای با آنها ندارد یا وظیفه‌ای برای وی تعریف نشده، بدیهی است که این ماجرا ادامه دارد.

قدمت پیک‌های موتوری
شروع صنعت پیک در انگلستان از شرکت‌های تاکسی در شهر لندن آغاز شد اما به سرعت جای خود را به پیک‌های موتورسواری دادند که توسط همان شرکت‌ها به عنوان نیرو جذب شده و فقط به این امر می‌پرداختند. در اواخر سال‌های 1970 شرکت‌ها محلی و استانی رشد جهشی یافته و به شرکت‌های بزرگ تبدیل شدند. در حال حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که به صورت تخصصی به حمل انواع بار، مدارک مهم و حساس و مایعات می‌پردازند. همچنین هزاران شرکت‌ها و افراد مستقلی در این کشور به این امر اشتغال دارند. پیک‌های موتوری نیز هنوز در لندن و شهرهای بزرگ کمابیش حضور دارند. در آمریکا نیز صنعت پیک دارای سابقه طولانی است. شرکت Wells Fargo در سال 1852 تأسیس و به سرعت به بزرگ‌ترین شرکت تحویل کالا تبدیل شد.

مشخصات پیک‌های موتوری
درباره مشخصات یک پیک موتوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- یک پیک موتورى داراى یک موتور، کیف بزرگ و جادار با دسترسى آسان به آن است.
- معمولا زمان تحویل محموله توسط یک پیک دوچرخه می‌تواند یک ساعت باشد، زمان 15 تا 30 دقیقه براى درخواست دریافت یا انتقال سریع کالا در موارد فورى است.
- بیمه پیک موتورى بسته به نوع موتور، متفاوت است و می‌تواند شامل بیمه آتش‌سوزی، سرقت و غیره باشد. همچنین بیمه یک پیک موتورى‌ می‌تواند وسایلى را که در حال انتقال هستند، در برابر گم کردن، سرقت یا آسیب حمایت کند.
- یک پیک موتورى باید در هفته به طور متوسط داراى زمان تردد بین 15 تا 40 ساعت در هفته باشد.
به هرحال ترافیک و گستردگی شهر برای حمل‌ونقل از این سو به آن سو، مشاغلی مانند پیک موتوری را که با ترفندهای خاص مسیر خود را به هر طریق ممکن باز می‌کنند، رونق ویژه‌ای بخشیده است. شاخص‌ترین شرکت فعال در این زمینه پیک بادپا زیر نظر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است که اکنون با دو دهه فعالیت، جای خود را در میان شهروندان به خوبی باز کرده است. کاهش سفرهای درون‌شهری، کاهش زمان اتلافی شهروندان، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله اهداف تشکیل این شرکت است.

وعده‌هایی برای ساماندهی پیک‌های موتوری
در این رابطه، سال گذشته، رئیس اتحادیه پیک موتوری و وانت بار از ساماندهی وضعیت پیک‌های موتوری خبر داد. خلاصه وعده‌های وی که با گذشت یک سال از آن همچنان حل نشده باقی مانده، در قالب موارد زیر ذکر شده است:
- دریافت شناسه و جواز صنفی سیار از سوی موتورسواران که در سطح شهر به جابجایی افراد و کالا می‌پردازند.
- استفاده پیک‌های داروخانه‌ها و رستوران‌ها از باکس‌های بهداشتی با تائید وزارت بهداشت و نیز استفاده از کارت سلامت
- بیمه شدن راکب موتور سوار و خانواده‌اش
- تسهیل ارائه جواز کسب آژانس وانت و پیک موتوری

به گفته محسن طاقدار، شرکت‌های حمل‌ونقل بسیاری در کشور دایر شده‌اند که دارای شعب بسیاری هستند و طبق قانون باید شرکت مادر و تمام شعبات فعال از اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کنند اما در حال حاضر هیچ یک از این شرکت‌ها مجوز قانونی فعالیت صنفی ندارند و این در حالی است که از نرخ‌نامه رسمی پیک موتوری و وانت‌بار پیروی نمی‌کنند.
همچنین اظهارات مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در خردادماه سال جاری نشان می‌دهد که مشکلات پیک‌های موتوری هنوز پابرجاست. به گفته مهرداد قریب، کارفرمایان در کارگاه‌هایی که افرادی را تحت عنوان پیک موتوری در اختیار دارند، ملزم به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنها هستند.
اکثر اظهارنظرها و دیدگاه‌های مطرح شده در خصوص وضعیت پیک‌های موتوری به سال گذشته باز می‌گردد و این امر می‌تواند بیانگر آن باشد که عزم جدی برای سامان بخشیدن به وضعیت پیک‌های موتوری در سال جاری نیز وجود ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.