| کد خبر: 57784 |

نشان دهنده دقیق مسیر تقرب هواپیما(Precision approach path Indicator(PAPI

وبلاگ تین نیوز | چراغ نشان دهنده دقیق مسیر تقرب (PAPI) در صنعت هوانوردی یك سیستم روشنایی كمك بصری (visual aid) می باشد كه در كنار ابتدایی باند فرودگاه نصب می شود و اطلاعات و راهنمایی را برای كمك به خلبان در مورد پیدا كردن مسیر دقیق و مداوم در بعد عمودی برای نشستن روی باند پروازی را مشخص می كند.

این چراغ ها بصورت دو یا چهار چراغ در یك ردیف و با فاصله یكسان( multi-lamp (or paired single lamp كه معمولا" در سمت چب باند پروازی (runway ) در راستای خط مركزی باند بفاصله 15 متر از لبه كناری باند و 300 متری ابتدای باند ( Threshold ) نصب می شوند و فاصله هر یك از چراغها از هم 9 متر می باشد و موقعیت هواپیما ی در حال فرود را روی شیب فرود (glide slope ) بصورت بصری به خلبان نشان می دهد.

هر كدام از چراغ ها بدو رنگ قرمز و سفید با توجه شیب فرود پرواز دیده می شود اگر هواپیما درست بر روی شیب و یا نزدیك شیب فرود ILS قرار گرفته باشد دو چراغ قرمز نزدیك به باند و دو چراغ دورتر از باند سفید دیده خواهد شد واگر پرواز زیر شیب اسمی قرار گرفته باشد چراغ ها سمت نزدیك باند بیشتر به رنگ قرمز و اگر بالای شیب اسمی قرار گرفته باشد چراغ ها بیشتر به رنگ سفید دیده خواهد شد و خلبان با استفاده از راهنمایی این چراغ ها بصورت بصری می تواند هواپیما را درشیب مناسب پرواز تنظیم و فرود آورد.

زوایه پخش چراغ های PAPI نسبت به شیب اسمی دستگاه ILS اگر مثلا 3 درجه باشد با اختلاف زاویه 20 دقیقه چراغها تنظیم می شوند.

این چراغ در روز از فاصله 5 مایلی و در شب از فاصله 20 مایلی قابل مشاهده است و باید به صورت تمام وقت ( مطابق با ساعت عملیاتی فرودگاه ) روشن باشند.

سیستم قدیم این نوع چراغ ها بنام Visual Approach Slope Indicator (VASI) از سال 1995 از ضمایم (انكس 14 ) ایكائو حذف شده است.

منابع :

1- سایت اینترنتی ویكیپدیا مطلب مربوط به Precision approach path Indicator) PAPI) تصحیح شده در مورخه 29 May 2012 .

2- انكس 14 ایكائو بخش فرودگاه Annex 14 — Aerodromes 

تهیه و تنظیم از لطيف جمشيدزاده

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.