| کد خبر: 57190 |

◄ مصائب خرید و واردات هواپیما

تین نیوز | اردیبهشت ماه امسال بود که اعلام شد 9 فروند هواپیمای ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ماهان، وارد کشور شده است. بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها عمر متوسط این هواپیماها حدود 13 سال بوده و با ورود این هواپیماها تعداد هواپیماهای شرکت ماهان به 65 فروند رسیده است.

پس از انتشار این خبر برخی کاربران تین نیوز به نقد این اقدام پرداختند که انتشار این نظرات نیز با واکنش تعدادی دیگر از کاربران همراه بود. این نظرات در ادامه آمده است:

1- a340 هواپیمای روز دنیاست اگرچه استهلاکش از ایرباس 330بیشتر است ولی برای ایران با این وضعیت تحریم عالی و بهتر از md است. در همه جای دنیا حتی اروپا و امریکا هواپیما با عمر 25سال کاملا عادی است.

2- در هر حال در اوضاع و احوال و شرایط فعلی خرید هواپیما از سخت ترین و خطرناک ترین فعالیت ها به حساب می رود و این در حالی است که مسئولین مربوطه بعضا در لیست تحریم خارجی ها قرار می گیرند اگرچه درست است که باید با تمامی این احوال وسایل نقلیه هوایی بهتری را حتی الامکان تهیه نمایند. حال آیا این هواپیماها با عمر کمتر از 15 سال بهتر از ورود هواپیماهای با عمر بیش از 20 shg نیست.
اگر چه عمر خیلی برای ایمنی ملاک نیست بلکه سایر الزامات یک هواپیما می تواند ملاک بهتری برای تعیین و خرید هواپیما قرار گیرد.
نکته دوم آن که مقایسه هواپیمای دوربرد با یک هواپیمای میان برد مقایسه درستی نمی باشد. البته تمام مردم ایران آرزو دارند تا هر چه سریع تر موانع برداشته شود و شرکت های ایرانی بتوانند هواپیماهای نو وارد نموده و در یک بازار رقابتی سالم خدمات با کیفیت بالا را ارایه نموده و مردم هم با حق انتخاب از بهترین خدمات استفاده کنند.

3- مقایسه 737 با ارباس 340 مع الفارق است. همچنین مصرف سوخت ارباس 340 در مقایسه با 330 و 777، هیچ گاه دو برابر نیست. همین الان ارباس 340 توسط لوفتانزا در حال بهره برداری است و پروازهای تهران این ارلاین نیز توسط 600-340 انجام می شود. 
این دست اظهاراتی که خرید 340 را بسیار بد می داند تنگ نظری است. این خرید ماهان بسیار عالی بود. با توجه به کمتر بودن قیمت سوخت در ایران، ارلاین از بابت کمی بیشتر بودن مصرف سوخت 340 (اگر اشتباه نکنم در حدود 15 درصد است) متحمل ضرر اقتصادی نمی شود. این اظهارات عجیب و غریب و تنگ نظرانه توسط کسانی طرح می شود که نسبتشان با هوانوردی تنها سوار شدن به هواپیما است و هیچ اطلاع فنی و درستی ندارند. به این موضوع هم باید اشاره شود که در سال 69 که ایران ار 6 فروند فوکر 100 خرید، سفارش 6 فروند دوم هم انجام شده بود. اما برخی با همین اظهارات تنگ نظرانه مدعی شدند که فوکر 100 هواپیمایی به درد نخور است و پول بیت المال به باد رفته است. در آخر هم کار به مجلس کشیده شد و ایران ار از 6 فروند دوم محروم شد.

4- اگر سری به سایتهای معتبر در فروش هواپیما بزنید به سادگی متوجه خواهید شد که کدام نوع هواپیما به تعداد زیاد در معرض فروش قرار گرفته و کدام نوع هواپیما خریدار دارد یا ندارد. ایرباس 340 سالهاست که تولید نشده و علت توقف آن کاملا معلوم است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس صنعت هوانوردی 0 0

    ایرباس ۳۴۰ بدلیل مشکل اساسی ارابه های اصلی فرود نسبت به طراحی بدنه دارای مشکل غامض و حل نشدنی بوده میباشد که ضمن تحمیل هزینه های هنگفت برای نوع هواپیما یاد شده و ایجاد مشکلات پیچیده بعدی در امر نگهداری و تعمیرات متعدد مربوط به همین مشکل؛ اشاره به ظرفیت حداقلی محل های حمل بار باعثگردیده تا این هواپیما هیچگاه مورد رضایت اصلی و کافی مالکیین / اپراتورهای آن واقع نششوند. موفق باشید.