| کد خبر: 52821 |

◄ عدم دریافت عوارض بزرگراهی به معنی پرداخت یارانه به خودروسوارها، از جیب بی خودروها است

تین نیوز | موضوع دریافت عوارض بزرگراهی از جمله موضوعاتی است موافقان و مخالفان زیادی دارد، برخی آن را اقدامی د رجهت کاهش استفاده از خودروی شخصی و همچنین ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری می دانند و برخی نیز معتقدند نباید برای ارایه خدماتی که جزو وظایف نهادهای مسئول است، هزینه ای از مردم اخذ شود، در همین رابطه چندی پیش کمال علی پور خنکداری نماینده مردم قائم شهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تین نیوز، ضمن مخالفت شدید با اخذ عوارض بزرگراهی در تهران، تاکید کرده بود: " فراکسیون مدیریت شهری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اخذ عوارض در تهران مخالف هستند. ایجاد بزرگراه جزو وظایف ذاتی شهرداری است و مجاز به دریافت عوارض در این مسیرها نیست. تهران با جمعیت شناور بالغ بر 12 میلیون نفر نیازمند برنامه ریزی دقیق در اداره شهر است. دریافت عوارض از بزرگراه های شهری یکی از راه های دستیابی به درآمد پایدار شهری است اما قطعا دریافت آن از مردم منطقی به نظر نمی رسد."

پس از انتشار این اظهارات نماینده مردم قائم شهر برخی کاربران تین نیوز نیز به ارایه نظر در این مورد پرداختند که این نظرات به شرح زیر است: 

1- ساخت معبر با استفاده از آن متفاوت است. اگر بنا باشد استفاده از زیر ساخت های بزرگراهی "مجانی" و "رایگان" باشد، پس لابد باید اتوبوس و مترو هم مجانی باشد. در حالی که اینگونه نیست و همانطور که پرداخت هزینه استفاده از اتوبوس و مترو، امری جا افتاده و قابل قبول است، خودروها نیز جهت استفاده از زیرساخت های شهری باید هزینه اش را به صورت کامل یا نسبی پرداخت کنند.

در حال حاضر تنها عوارضی که از خودروها جهت تردد دریافت می شود، عوارض سالانه است که رقم آن بسیار ناچیز است و عملا هیچ است. به عبارتی دیگر استفاده از زیرساختهای خودرویی در شهرهای کشور مجانی، اما استفاده از زیرساختهای حمل و نقل عمومی در ازای پرداخت هزینه است.

اخذ عوارض قابل توجه از خودروهای سواری به صورت عوارض سالانه و یا تردد، رویه ای است که در بسیاری از شهرهای جهان جا افتاده و در دسته درآمدهای پایدار برای شهرداری محسوب می شود و عدم دریافت آن به معنی پرداخت یارانه به خودروسوارها، از جیب بی خودروها و یا غیر خودروسوارها است.

2- در اغلب شهرهای جهان احداث، بهره برداری و نگهداری بزرگ راه های درون شهری جزو وظایف ذاتی مديريت يكپارچه شهری است. شهرداری بايد سرويس های بزرگراه و آزادراه و كمربندی را افزايش داده تا در توسعه پايدار و كاهش آلاينده به علت توقف خودروهای درون شهری كمك نمايد. 

اين امر با توجه به ماليات بر ارزش افزوده و ماليات های ديگر انجام می شود. در ضمن لازم به ذكر است ماليات ارزش افزوده در ايران ٩٪، حتی از ايالت های امريكا كه در آمدهای عادی تا ١ برابر است، بيشتر می باشد(٦.٧٥٪). لذا پيشنهاد دريافت عوارض درون شهری به علت توقف خودرو و افزايش آلاينده های شهری از نظر سلامت اجتماعی قابل مقايسه ريالی نيست.

3- آیا نمایندگان و یا هم فکران آنها فکر نمی کنند اگر عوارض بزرگراهی گرفته نشود پولش از کجا پرداخت می شود؟ از جیب خود مسئولین؟ از پول نفت؟ خیر. 
واقعیت این است که از کل مردم در قالب عوارض مختلف گرفته می‌شود. پس چه بهتر عوارض استفاده از بزرگراه ها را فقط کسانی بدهند که دارند ازش استفاده می کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    اگر باید مترو و بی ار تی می ساختید چرا این پل و تونل ها را ساختید و اگر هم میگید این هزینه ناچیزه برای چی می خواید خودتان را بدنام کنید

  • 0 0

    حتما پس فردا هم می خواید برای عبور از پیاده رو هم از مردم عوارض بگیرید، به جای این که انرژی تون را بذارید که کجا میتونید مالیات و عوارض بگیرید یکمی به فکر خدمت رسانی باشید

  • 0 0

    فروش تراکم و تبدیل فضای سبز به برج و مرکز خرید چی؟ اون فضای سبز هم حق همه هست که داره به کام عده ای بساز بفروش میشه

  • 0 0

    البته این طرح وقتی عملی میشه که حمل و نقل عمومی را به طور کامل گسترش دادید، اون وقت می تونید عوارض بگیرید وگرنه باعثسو استفاده تاکسی ها میشه، چون اون ها میخواند ۱۰ برابر عوارض پرداختیشون را از مردم بگیرند