| کد خبر: 43934 |

مجلس؛ ارجاع موضوع تخفیف‌های ۵۰ درصدی بلیت هواپیما به کمیسیون تلفیق

تین نیوز | نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس توضیحات رئیس مجلس که گفت نمی‌توان بخش خصوصی را به تخفیف ملزم کرد، با ارجاع تبصره الحاقی مربوط به تخفیف‌های 50 درصدی بلیت هواپیما برای جانبازان و ایثارگران به کمیسیون تخصصی برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1394 کل کشور، به تبصره الحاقی 11 رسیدگی کردند.

در ابتدا نادر قاضی پور براساس اصل 44 قانون اساسی چنین تخفیفی را مغایر قانون دانست و گفت: نمی‌توان برای شرکت‌های خصوصی قانونی در نظر گرفت که آنها را ملزم به ارائه تخفیف کند.

آقای لاریجانی ضمن موافقت با این اخطار اظهار داشت: اگر این شرکت‌های هواپیمایی خصوصی باشند، چطور دولت می‌تواند بحث نیمه‌بها را در این حیطه اجرا کند؟ لذا باید این بند الحاقی برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شود.

سپس محمدتقی رهبری املشی با استناد به اصل 52 قانون اساسی تبصره الحاقی 11 لایحه بودجه 1394 را مخالف قانون اساسی دانست و توضیح داد: این بند الحاقی مشخص نمی کند که چه میزان اعتبار برای این مورد در نظر گرفته شده است، چه سقفی دارد و چگونه انجام می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی این اخطار را نیز دارای وجاهت دانست.
در ادامه احمد توکلی با استناد به اصل 75 قانون اساسی گفت: در تبصره الحاقی 11 برای دولت و شرکت های دولتی هزینه تراشی شده است لذا من به نمایندگانی که از سر دلسوزی برای قشر جانباز و ایثارگر قانون‌نویسی می کنند تقاضا دارم آنها را مطابق با قوانین موجود نگارش کنند.

احمد علی مقیمی نیز در اخطاری تبصره الحاقی 11 را که دولت را مکلف به تخفیف 50 درصدی بلیط هواپیما برای فرزندان، والدین و همسران شهدا و جانبازان 25 درصد به بالا کرده بود، مغایر قانون اساسی دانست و گفت: در این بند، آزادگان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در پایان این بررسی، آقای لاریجانی گفت: ‌آن بخش از این تبصره که مربوط به شرکت‌های خصوصی است، حتما ایراد دارد زیرا ما نمی توانیم شرکت های خصوصی را ملزم به تخفیف کنیم مگر آنکه منابع آن لحاظ شده باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر دو ایراد اصل 44 و اصل 52 بر این تبصره الحاقی وارد است از نمایندگان خواست نظر خود را درخصوص اخطار قانون اساسی اعلام کنند.

نمایندگان نیز با 127 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن با اخطارهای طرح شده موافقت کردند و تبصره الحاقی 11 لایحه بودجه 1394 برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

در تبصره الحاقی 11 آمده است: دولت مکلف است 50 درصد تخفیف بهای بلیت هواپیما برای فرزندان، والدین و همسران شهدا و جانبازان 25 درصد به بالا با اولویت نوبت‌دهی در همه خطوط هواپیمایی منظور کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.