| کد خبر: 38817 |

هوایی پاک، حقی که دیگر وجود ندارد

تین نیوز | سال‌هاست كه  آلودگی هوا با شروع فصل سرما جان‌ می‌گیرد و امان از جان انسان‌ها می برد. آلودگی هوا سالیان سال است كه  به معضلی حل نشدنی در شهرهای بزرگ تبدیل شده و مسئولان شهری هم  با راه‌حل های موقتی هرسال به مبارزه با این مشكل رفته اند،اما دست خالی از نبرد بازگشته اند تا همچنان این مشكل قدیمی درحال قد كشیدن باشد. یكی از مهم‌ترین دلایل افزایش آلودگی هوا را باید در ناتوانی در حفظ هوای پاك دانست.  

نام بردن از متهمانی چون كیفیت نامناسب خودروها و مصرف بالای بنزین دیگر موضوعی تكراری شده كه راه به جایی نمی‌برد. ترافیك و قصور شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی در رفع ترافیك نیز داستان خود را دارد و قرار نیست این گره كور ترافیك باز شود. البته حضور كارخانه هایی با آلایندگی بسیار در اطراف شهر های بزرگی مانند تهران نیز از دیگر دلایل آلودگی هوا ست كه نباید نادیده گرفته شوند اما به‌هرحال ماجرای جا‌به‌جایی این كارخانه‌ها نیز به تابویی تبدیل شده و امیدی برای بهبود در شرایط فعلی وجود ندارد.

از آنجایی كه ما با  طیف گستر‌ه‌ای از مجرمان در آلودگی هوا رو به رو هستیم راه فرار برای مجازات متخلفان تا كنون باز بوده است و هریك از متهمان گناه را بر گردن دیگری انداخته و به توجیه كم كاری های خود در زمینه رفع آلودگی هوا پرداخته اند.آنچه مسلم است صدمات جبران ناپذیری است كه  به شهروندان وارد شده و اهمیت برخورد قضایی با متخلفان و جبران خسارات برای آسیب دیدگان این آلودگی‌ها را غیرقابل انكار كرده است .

هرچند طی زمستان سال جاری تعداد روزهای آلوده كمتر از سالیان گذشته بوده اما انتظار برای بهبود شرایط تنفسی حقی انكار ناپذیرازحقوق شهروندی است. حقی كه به راحتی سالیان است نادیده گرفته شده وآسیب‌دیدگان،  در گیر هزینه‌های بالای درمان بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند.

ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم خواسته‌ای بوده كه طی دو سال اخیر بارها از سوی جامعه حقوقی  به عنوان یك راه‌حل منطقی مطرح شده كه شاید با ورود مدعی‌العموم و مجازات متخلفان شاهد هوایی پاك در آینده ای نه چندان دور باشیم؛ اتفاقی كه تاكنون نیفتاده است بازهم این‌روزها آلودگی هوا همچنان با قدرت مثال زدنی  آسمان شهر ما را سیاه كرده است و قصد مهاجرت ازآسمان تهران را ندارد وهمه فقط منتقد اوضاع فعلی هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.