| کد خبر: 38437 |

ترکیه: به دنبال افزایش حجم تبادلات دوجانبه با ایران به سالانه ۳۰ میلیارد دلار هستیم

تین نیوز | وزیر توسعه ترکیه در دیدار با وزیر ارتباطات ایران در «آنکارا» اعلام کرد که کشورش در صدد است حجم تبادلات دو جانبه با ایران را به سالانه ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

«جودت یلماز» وزیر توسعه ترکیه روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که کشورش در صدد است حجم تبادلات دوجانبه با ایران را به سالانه 30 میلیارد دلار در سال افزایش دهد.
 
به گزارش خبرگزاری «کونا» کویت،‌ یلماز در یک کنفرانس خبری با«محمود واعظی» وزیر ارتباطات ایران در ترکیه تصریح کرد که افزایش رابطه تجاری با ایران به تقویت ثبات و رفاه خاورمیانه کمک می‌کند.
 
یلماز با اشاره به اینکه 175 شرکت ترکیه‌ای بیش از 1.3 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تصریح کرد که تبادلات تجاری بین دو کشور ترکیه و ایران در اولین 10 ماه سال گذشته میلادی به بیش از 11.3 میلیارد دلار رسید.
 
وی ادامه داد، بعد از آنکه در سال 2012، حجم تبادلات تجاری دو کشور از مرز 22 میلیارد دلار گذشت، در سال 2013 به 14.5 میلیارد دلار کاهش یافت و این به واسطه تحریم‌های اقتصادی بود که علیه تهران تحمیل شده بود.
 
وزیر توسعه ترکیه ابراد امیدواری کرد که هرچه سریعتری توافقات تجارت آزاد با ایران به امضا درآید و تصریح کرد که توافق تجاری ممتازی که در سال 2014 با ایران به امضا درآمده است در ماه ژانویه سال 2015 اجرایی شده است.
 
واعظی نیز تصریح کرد که ایران موافق انجام تعاملات تجاری با ترکیه از طریق ارزهای محلی است و ابراز امیدواری کرد که  مشکل هزینه حمل و نقل برای کامیون‌ها که در ماههای اخیر بین دو کشور ایران و ترکیه به وجود آمده است، رفع گردد. مقامات ایران از کامیون‌های ترکیه که از قلمرو ایران برای صادرات کالا به مرکز آسیا استفاده می‌کنند خواسته است که هزینه دوبرابر پرداخت کنند که آنکارا نیز درخواست متقابلی را از کامیون‌های ایرانی درخواست کرده است.
 
بسیاری از کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که انتظار می‌کشند با لغو تحریم‌ها علیه ایران مجدداً تجارت با جمهوری اسلامی را از سربگیرند.
 
دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی از روز 28 دی (18 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود. ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.