| کد خبر: 34437 |

در مراسم روز حمل و نقل بیان شد:

◄ انتقاد وزیر راه از عدم توازن جمعیتی سواحل شمال و جنوب کشور / دولت ضامن بخش خصوصی می‌شود

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از جمعیت نامتوازن در بخش های ساحلی شمالی و جنوبی کشور بر لزوم تشکیل بنگاه های بزرگ حمل ونقلی و فعالیت این مراکز در بورس تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز، عباس آخوندی، در مراسم عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر به ارزش 21 هزار میلیارد ریال که به همت سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، اظهار کرد: اساسا دولت در زمینه عملیات اجرایی، نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد و اصلا قرار نیست دولت وارد کار اجرایی شود.

وی با تأکید براینکه وظیفه دولت، کاهش هزینه مبادلات در زمینه های تجاری، اقتصادی، اجتماعی و... است، گفت: اگر بخواهیم فقط یک وظیفه برای دولت در نظر بگیریم، همین کاهش هزینه مبادلات در روابط انسانی است، این مبادله باید در سطح جهانی با کمترین هزینه انجام شود که اولین اصل برای انجام آن، اعتماد متقابل است.

آخوندی با تأکید بر اینکه بدون سرمایه اجتماعی هیچ کاری انجام نمی‌شود، اظهار کرد: کمترین وظیه ما این است که این اعتماد را ایجاد کنیم، کار اجرایی را به دست بخش خصوصی بسپاریم و باور کنیم که باید کار اجرایی توسط این بخش انجام شود، همچنین باید بخش خصوصی در فرایند تصمیم‌‌سازی حضور فعال داشته باشد.

وی با بیان این که "ما همه یک جامعه هستیم و بخش خصوصی و دولتی معنی نمی دهد" افزود: هرچند 4 هزار میلیارد سرمایه گذری در دولت جدید در بنادر نشانه بسیار خوبی از تحرک اقتصادی است اما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر باید چندین برابر شود.

وزیر راه گفت: اولین کار دولت این است که ثابت کنیم نگاه ما یک نگاه ملی است و بخش خصوصی را بزرگ ترین ثروت ملی و بزرگترین کانون تولید ارزش افزوده بدانیم.

آخوندی با تأکید بر اینکه در حوزه دریایی باید گام‌های زیادی برداشته شود، گفت: لازم است مدیریت سازمان بنادر رویکرد خود را از مهندسی محض به رویکرد کارآمد تجاری تغییر دهد، یعنی صرفا به دنبال ساخت بنادر و... نباشیم بلکه باید ببینیم چقدر می توانیم قدرت رقابتمان را با بنادر منطقه افزایش دهیم زیرا اکنون سرمایه گذاری های میلیاردی در بنادر در بنادر جنوب خلیج فارس و منطقه در حال شکل گیری است.

آخوندی با تأکید براینکه تمام دست اندرکاران باید خودشان را مسوولان سازمان توسعه تجارت بدانند، اظهار کرد: باید ببینیم سهم ما از تجارت جهانی چقدر می تواند افزایش پیدا کند، البته لازمه آن جذب سرمایه و امکان حمل مستقیم است.

وی با تأکید بر پیوستگی و بدون مرز بودن دریاهای جهان، گفت: مفهوم جهانی شدن را باید در دریا و هوا جستجو کرد چون مرزی ندارند.

آخوندی ادامه داد: ایران قدرت دریایی منطقه بوده و خواهد بود؛ این نباید یک شعار باشد بلکه این یک ظرفیت است و بسیار مهم است که ما از این ظرفیت آگاه باشیم و آن را افزایش دهیم.

وی افزود: از نظر من کارآمدی در حمل‌ونقل، از یک سو به فناوری و تکنولوژی ارتباط دارد و از سویی به نگاه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از آقای سعیدنژاد می خواهم به مسوولیت اجتماعی سازمان بنادر توجه داشته باشد.

آخوندی با بیان این که "وقتی تقاضا در بندر ایجاد می‌شود باید دید تقاضا چه تأثیری در زندگی بندرنشینیان می‌گذارد" افزود: متاسفانه شاهد دو پدیده کاملا متضاد هستیم و آن این است که در حالی که سواحل شمالی کشور مملو از جمعیت است، سواحل جنوبی خالی از جمعیت است که این تضاد باید رفع شود زیرا هم از نظر امنیت ملی و هم از نظر اقتصادی دچار اشکال است و نشان مید هد حتما یک جای کار ما مشکل داشته که علیرغم سرمایه گذاری های صورت گرفته در بنادر، وضعیت به این شکل است؛ در زمینه ریشه یابی این مشکل سازمان بنادر می تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: 56 میلیون نفر جمعیت شهری داریم که روبه رشد است و این جمعیت شهری در تهران و حدود 10 شهر دیگر اسکان دارند در حالی که باید به سمت تعادل‌بخشی جغرافیایی حرکت کنیم.

آخوندی با تأکید بر لزوم تغییر پارادایم و با بیان اینکه حمل و نقل بار و مسافر درب تا درب باید ایجاد شود، اظهار داشت: در این زمینه نیاز به توسعه حمل‌ونقل ترکیبی نیازمند داریم و هم بخش دولتی و هم خصوصی باید وارد کار شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان دریا در زندگی روزمره مردم جایی ندارد افزود: باید ما و سازمان های مربوطه با حمایت بیشتر از کسب و کار های دریایی؛ دریا را وارد زندگی مردم کنیم که در این زمینه، باید رسانه های گروهی خیلی بیش از پیش به دریا بپردازند.

وی همچنین با تاکید بر نقش آموزش بر وارد کردن دریا به زندگی مردم گفت: باید از تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات دریانوردی حمایت همه جانبه کنیم.

آخوندی افزود: از مشکلات عمده ما در بخش رکورد تورمی، تسهیلات مالی است و این به مشکلات مزمن بانک‌ها برمی‌گردد.
وی گفت: بانک‌ها از سه بیماری مزمن رنج می‌برند که شامل دارایی‌های سمی آنها، بنگاهداری و کمبود سرمایه است و در همین راستا، در لایحه خروج از رکود پیشنهاد افزایش سرمایه بانک‌ها توسط دولت داده شده است.
وی با تأکید بر اینکه مجلس باید نسبت به افزایش سرمایه بانک‌ها توجه جدی داشته باشد، گفت: تقاضای پول برای بانک‌ها از میزان عرضه بسیار بیشتر است؛ بانک‌های دولتی باید افزایش سرمایه جدی داشته باشند تا بانک‌های خصوصی نیز افزایش سرمایه دهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بودجه سال 94 سازوکاری پیش‌بینی کرده‌ایم که از سوی نمایندگان مجلس استقبال خواهد شد؛ طبق بند «ل» تبصره 5 از مجلس خواسته‌ایم که به صندوق توسعه ملی اجازه دهد تسهیلات ارزی و ریالی و انواع مدل‌های حمل‌ونقل ارائه شود.

وی افزود: همچنین از مجلس خواسته ایم به ما اجازه دهد بخش خصوصی را در زمینه چیزی که می سازند، در برابر بانک تضمین کنیم، این یکی از بهترین تبصره هایی است که به مجلس پیشنهاد داده ایم.

آخوندی همچین به بخش خصوصی پیشنهاد داد با تشکیل بنگاه های بزرگ مقیاس حمل و نقلی و ثبت آن در بورس، در راستای کاهش موانع حمایتی قدم بردارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.