| کد خبر: 25911 |

در کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران بررسی شد:

◄ دلایل عملکرد ضعیف اپراتورهای بندر شهیدرجایی در ماه‌های گذشته / لزوم بازنگری در تکالیف سازمان بنادر در قالب اصل ۴۴

تین نیوز | به گفته دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، کوتاه بودن زمان قرارداد، فرسودگی تجهیزات، مشکل نیروی انسانی و مدل مالی قرارداد، برخی از مهم ترین مشکلات شرکت های بتا و سینا به عنوان اپراتورهای بندر شهیدرجایی است که در ماه های گذشته روی روند کاری آنها، تاثیر منفی گذاشته بود.

به گزارش تین نیوز، ارائه گزارشی از آخرین وضعیت عملکرد اپراتورهای بندر شهیدرجایی و مشکلات این شرکت ها، یکی از محورهای آخرین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران بود که سه شنبه گذشته (23 مهرماه) برگزار شد.

یحیی ضیایی، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، در گزارشی درباره عملکرد شرکت های بتا و سینا به عنوان ترمینال اپراتورهای فعلی مستقر در بندر شهید رجایی گفت: در ماه های گذشته، وضعیت تخلیه و بارگیری و نیز نوبت انتظار به صورتی شده بود که نارضایتی شدید صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی را سبب شده بود.

وی افزود: ناهماهنگی ای بین ترمینال اپراتورها و نمایندگان کشتیرانی ها در بندر شهیدرجایی ایجاد شده بود که با تمهیدات سازمان بنادر و اقدامات صورت گرفته، روند به سمت بهبود پیش رفت.

ضیایی با بیان این که در آن زمان، نرم تخلیه کانتینر حتی به عدد 7 هم رسیده بود، اضافه کرد: این در حالی است که استاندارد تعریف شده از سوی سازمان بنادر، بین 57 تا 58 کانتینر است.

افزایش نرم تخلیه و بارگیری بندر رجایی به 69.3 TEU در شهریورماه
دبیر انجمن کشتیرانی با بیان این که با تمهیدات اندیشیده شده توسط سازمان، این رقم در شهریور ماه به 43.3 رسید، افزود: نرم تخلیه پایان شهریور ماه، به 69.3 کانتینر رسید که از نرم در نظر گرفته شده برای شهریور، یعنی 59.6 نیز بالاتر است.

وی در بیان مشکلات عمده اپراتورهای بندر شهیدرجایی که وضعیت نامطلوب چند ماه گذشته نیز ناشی از آنها بوده، موارد زیر را برشمرد:

1- بحث قرارداد شرکت ها با سازمان بنادر
کوتاه مدت بودن این قراردادها، شرکت ها را در زمینه تامین تجهیزات و نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه کرده بود که با اقدامات مدیران بندر شهیدرجایی، مسایل در کوتاه مدت حل شده به طوری که در حال حاضر انتظار نوبت کشتی، وجود ندارد و کشتی ها به سرعت، پهلودهی می شوند. همچنین نرم عملیات نیز در چند روز گذشته، در برخی ترمینال ها 53 و در برخی دیگر 167 بوده است.

2- تجهیزات فرسوده که خدمات دهی به خطوط خارجی را دشوار می کند:
هم اکنون 18 دستگاه گنتری کرین در بندر وجود دارد که از میان 10 دستگاه، تقریبا از رده خارجند و حتی قطعات آنها، به خاطر قدیمی بودن، در بازار یافت نمی شود. از سوی دیگر، در حال حاضر مشخص نیست که برنامه سازمان بنادر برای تامین تجهیزات استراتژیک چیست.

3- بحث نیروی انسانی شرکت ها که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود. تعداد زیادی از نیروهایی که در تایدواتر کار می کردند، اکنون در بخش های مختلف بندر کار می کنند که در رابطه با حقوق و مزایا، دچار مشکلند.

4- مشکل نرم افزاری بندر؛ هم اکنون نرم افزاری که باید هماهنگی بین نمایندگی ها و ترمینال ها را ایجاد کند، هنوز کامل نشده و در حال تکمیل آن هستند.

5- بحث تعرفه ها که هنوز در مقایسه با بنادر دیگر دنیا، بالاست.

6- بحث نحوه صدور صورت حساب ها در بنادر که مشکلاتی برای نمایندگی ها به وجود آورده است.

7- -مدل مالی قراردادهای منعقد شده بین بندر با ترمینال اپراتورها؛ در این زمینه اپراتورها معتقدند که این مدل، مشکل دارد و آنها زیان می دهند.

وی یادآور شد: اگر برای حل این مشکلات برنامه ریزی نشود، در صورت رفع کامل تحریم و آمدن کشتی های خارجی، قطعا مشکلات تشدید خواهد شد.

به گفته ضیایی، ترمینال اپراتورها به مشکلات و کمبودهای خود واقفند اما به دلیل کوتاه بودن مدت قراردادشان، امکان تامین تجهیزات ندارند.

تاخیر در روند کاری بنادر؛ مشکل اصلی صاحبان کالا و فورواردرها
همچنین یکی از فعالان بخش خصوصی بندری در بیان برخی مشکلات موجود در بنادر به دلیل نوع نظارت سازمان بنادر، اظهار کرد: صاحبان کالا اکنون با یک سازمان انحصاری مواجهند که رقابت پذیر نیست و تعرفه های انبارداری اش هم از همه جای دنیا بیشتر است.

وی دپوی کالا در بنادر و معطلی صاحبان کالا را از مهم ترین مشکلات موجود در بنادر ایران دانست و افزود: به صاحب کالا در بندر گفته می شود که برای جابجایی کالا، تجهیزات لازم وجود ندارد و باید صبر کند تا تجهیزات برگردد، از طرف دیگر، هزینه انبارداری را هم در لحظه ورود، علی الحساب برای 24 ساعت می گیرند؛ البته این مشکلات برای فورواردرها نیز وجود دارد.

این فعال بندری با بیان این که "چوب بی تجهیزاتی سازمان بنادر را باید صاحب کالا و فورواردر بخورد" گفت: یک کار 10 دقیقه ای در بنادر، با موانع زیادی که ایجاد شده بیش از یک شبانه روز طول می کشد و همین تاخیرها که روی هم جمع می شود، عامل اصلی مشکلات ما در بنادر است.

وی یادآور شد: سازمان بنادر باید در این زمینه به طور مستقیم راهکار ارائه دهد.

لزوم بازنگری در تکالیف سازمان بنادر در قالب اصل 44
در ادامه این جلسه، مسعود دانشمند، عضو کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، درباره مشکلات بندر شهیدرجایی اظهار کرد: اصل قضیه این است که تکلیف ما با سازمان بنادر در بندر مشخص نیست و به نظر می رسد این سازمان تکلیفش را با اصل 44 روشن نکرده است.

دانشمند ادامه داد: سازمان بنادر وقتی از خصوصی سازی صحبت می کند، باید واگذاری را کامل انجام دهد تا پیمانکار همه کارها را خودش انجام دهد، اما سازمان حاضر نیست این واگذاری را کامل انجام دهد و برای همین، پیچیدگی هایی در امور ایجاد شده است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی خصوصی سازی در بنادر از سوی سازمان بنادر، گفت: اگر شرکت پیمانکار خودش تعرفه را مشخص کند، رقابت پذیری ایجاد می شود و خیلی از مشکلات حل می شود.

این فعال بخش خصوصی حمل و نقل دریایی، بر لزوم بازنگری در تکالیف سازمان بنادر در قالب اصل 44 تاکید کرد و افزود: نقش سازمان بنادر باید از عملیاتی به نظارتی و سیاستگذاری تغییر کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.