| کد خبر: 257444 |

راه ها و ظرفیت های ایران بهترین راه حل مسائل ترانزیتی منطقه

وزیر راه و شهرسازی در سن پترزبورگ روسیه اعلام کرد: تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

تین نیوز

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد سن پترزبورگ در روسیه به منظور شرکت در بیست و ششمین نشست بین المللی اقتصادی و مذاکرات با مقامات روسیه و دیگر کشورها ترک کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در پنل "کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، تقویت همکاری ها" که به ریاست الکساندر میشارین رئیس آمکادمی حمل و نقل روسیه برگزار شده بود، اظهار داشت: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران ، همچنین دارا بودن زیرساخت های حمل و نقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژه های زیرساختی، و فرصت های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه گذاری در طرح های تکمیل و توسعه زیرساخت ها اعم از جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می شوند به نحوی که، کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل و نقل در منطقه و در سطح بین المللی نیز، از این مزیت های پرشمار، بهره مند شوند.

در این پنل که علاوه بر وزیر حمل و نقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای IRU  در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بین المللی حمل و نقل جاده ای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان داشت: فعال سازی مزیت های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل با روان سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم، به عنوان یکی از سیاست های اصلی و مهم محسوب می شود و تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب می گردد. البته در مقوله حمل و نقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمی شود؛ و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکه های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه­ی ترانزیتی خود می­داند. البته پیشبرد این برنامه های همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساخت‌ ها صورت نمی گیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود  را در دستور کار دارد.

بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاری های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند. این نوع همکاری ها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حمل و نقل تمام ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ 17 می سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب گشوده شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و  جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامه های مشترک ایران و روسیه اعلام نموده اند، که این درخواست ها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته اند.

بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایه گذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکت های حمل و نقلی و لجستیکی در پروژه های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکت های مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط ، توسعه فناوری های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه های رصد بار ، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهادها است.

تسهیل در حضور شرکت های لجستیکی بین المللی روسیه در ایران، مشارکت طرف ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیت های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مشترک در این زیرساخت ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و  اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.